آیا مردم عصر ما از مزایای معجزه محرومند؟

پاسخگویان
0 0

7 دقیقه

هرگز مردم این عصر و روزگاران پیشین، از مزایای معجزه محروم نبوده و هم اکنون معجزه جاویدان اسلام، که همان قرآن مجید است، بسان خورشید درخشان بر تارک اعصار میدرخشد و در هر عصر و زمان مردم را به تحدی و مقابله معارضه و دعوت مینماید، و تاکنون کسی به مبارزه برنخاسته است و یا اگر برخاسته با شکست مفتضحانه از میدان به در رفته است است. قرآن با ندای رسای خود هم اکنون نیز می گوید:
«وَ إنْ کُنتُم فی ریبٍ مما نَزَلنا عَلی عَبْدِنِا فَأتُوا بِسُورَهٍ مِن مِثْلِهِ وَ ادعُوا شُهَدائکُم إن کُنتُم صادِقین» بقره/۲۳ [اگر شما درباره قرآن که ما بر بنده خود فرو فرستادهایم، شک و تردیدی دارید، سورهای نظیر یکی از سورهها آن بیاورید و افرادی نیز بر این کار شاهد و گواه بگیرید، اگر راست میگویید]. در آیه دیگر میفرماید: [اگر انس و جن گرد آیند که مانند آن را بیاورند نمیتوانند، اگر چه یکدیگر را یار و یاور باشند].اسراء/۳۳ گروه معترض تصور کردهاند که دایره اعجاز، منحصر به اژدها کردن عصا، شفا بخشیدن به بیماران، و شتر از دل کوه بیرون کشیدن است، و هم اکنون خواهان معجزاتی مانند آن هستند، اما دیگر تصور نمیکنند که آنچه را آنان میخواهند، اموری ناپایدار و زودگذر است، ولی قرآن، معجزه جاویدان و ابدی پیامبر اسلام با گذشت زمان نه از بین میرود و نه کهنه میشود. گذشته از آن، مباهله درباره اصول و فروع اسلام، با اجانب و دشمنان، یکی دیگر از معجزات خالد و پایدار اسلام است. به قول استاد علامه طباطبایی، هر فرد با ایمانی با تأسی به نخستین پیشوای اسلام میتواند در راه ثبات حقیقتی از حقایق اسلام با مخالفت خود به مباهله بپردازد و از خداوند درخواست کند که نابودی او را فراهم سازد، و هر فردی از مسیحیان و کلیمیان که بخواهند این معجزه الهی را از نزدیک مشاهده کنند میتوانند با یک فرد از افراد با ایمان اسلام، در راه ثبات یکی از حقایق اسلام به مباهله برخیزند و نتیجه آن را با دیدگان خود مشاهده نمایند. در روایات اسلامی نیز به وجود چنین معجزهای در اسلام تصریح شده است: محدث بزرگوار شیعه، مرحوم کلینی، در اصول کافی از ابی مسروق نقل میکند که، به حضور حضرت صادق ـ علیه السلام ـ عرض کردم، من با مردم، پیرامون ولایت و پیشوایی شما اهل بیت سخن میگویم و به آیه «اولی الأمر» استدلال میکنم. آنان میگویند این آیه مربوط به فرماندهان سپاه است و با آیه «إنَما وَلِیُکُمُ الله» بر آنان احتجاج مینمایم، در پاسخ من میگویند آیه درباره عموم مؤمنان بوده و ناظر به شخص خاصی نیست. سپس بر میگردم با آیه لزوم «موده قربی» استدلال میکنم، میگویند: مربوط به خویشاوندان همه مسلمانان است. امام در پاسخ سؤال من فرمودند: آنان را به مباهله دعوت نما، و پس از بیان نحوه «مباهله» فرمود: چیزی نمیگذرد، مگر اینکه آثار مباهله «نزول عذاب» را با دیدگان خود مشاهده مینمایید.(اصول کافی، کتاب دعا، باب مباهله- چاپ سنگی، ص ۵۳۸).
از این حدیث بخوبی استفاده میشود که موضوع مباهله، اختصاص به دوران پیامبر، و شخص وی و فرزندان معصوم او نیست، بلکه هر فرد با ایمانی به شرحی که در حدیث بیان شده است، میتواند با منکران حق مباهله نماید، و اثر آن را کاملا مشاهده کند. و به قول علامه طباطبائی در رساله فارسی خود پیرامون اعجاز: «این گوی و این میدان»!

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.