چرا حتما باید غسل کرد ؟

پاسخگویان
0 3

11 دقیقه

جواب قرآن کریم درسوره مائده می فرمایند : { یا ایها الذین آمنوا اذا قمتم الی الصلوه فاغسلوا وجوهکم و ان کنتم جنبا فاطهروا … } ( ۱)
ترجمه :« ای کسیکه ایمان آورده اید هنگامیکه بنماز می ایستید وضو بگیرید و اگر جنب باشید خود را بشویید و غسل کنید و اگر مریض بودید و یا آب برای غسل و وضو نداشتید با خاک پاک تیمم کنید.»
در این آیه بحث پاکسازی جسم و جان مطرح است ابتدا به افراد مؤمن میفرماید: برای نماز که طهارت روح است باید ابتدا طهارت جسم باشد و آن وضو است که دستور وضوء داده شده است و سپس به توضیح غسل پرداخته و میفرماید: اگر جنب باشید غسل کنید و روشن است که مراد ا زجمله « فاطهروا» شستن تمام بدن است زیرا اگر شستن عضو خاصی بود لازم بود که نام آن برده شود ( همانگونه که در وضوء وتیمم گفته شده است) پس هنگامیکه آیه شریفه میفرماید: خود را شستشو دهید مفهومش شستن تمام بدن است . و این سوال مطرح است که چرا به هنگام جنب شدن باید تمام بدن را بشوید درحالیکه فقط عضو معینی آلوده میگردد ؟ و آیا میان بول کردن و خارج شدن منی تفاوتی هست ؟ جواب اینکه خارج شدن منی از انسان یک عمل موضعی نیست مانند بول و سایر زوائد به دلیل آنکه اثر آن در تمام بدن آشکار میگردد و تمام سلولهای تن بدنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو میروند و این خود نشانه تأثیر آن روی تما م اجزاء بدن است و طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان د و سلسله اعصاب نباتی وجود دارد . که تمام فعالیتهای بدن را کنترل میکند.
۱-اعصاب سمپاتیک.
۲-اعصاب پارا سمپاتیک .
این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در تمام دستگاهها و جهازات داخلی و خارجی گسترده اند , وظیفه اعصاب سمپاتیک « تند کردن» و به فعالیت وداشتن دستگاههای مختلف بدن است وظیفه اعصاب پارا سمپاتیک «کند کردن » فعالیت آنهاست در واقع یکی نقش گاز اتومبیل و دیگری نقش ترمز را دارد و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی دستگاههای بدن بطور متعادل کار میکنند گاهی جریاناتی در بدن رخ می دهد .که این تعادل بهم می خورد از جمله این جریانها مسئله « ارگاسم» لذت جنسی است که معمولا مقارن خروج منی صورت میگرد در این موقع سلسله اعصاب پارا سمپاتیک بر اعصاب سمپاتیک پیشی میگرد و تعادل بشکل منفی بهم می خورد این موضوع ثابت شده که از جمله اموری که می تواند اعصاب سمپاتیک را بکار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمین نماید آب است که باید به تمام بدن برسد و از آنجا که تأثیر «ارگاسم» روی تمام اعضای بدن بطور محسوس دیده میشود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم می خورد دستور داده شده استکه بعد از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شستشو شود و در پرتو حیات بخش آن تعادل کامل در میان این دو دسته اعصاب در سراسر بدن بر قرار گردد . البته باید توجه کرد که فاید غسل منحصر باین مطلب نیست بلکه غسل کردن علاوه براین یکنوع عبادت و پرستش نیز می باشد . که اثرات اخلاقی آن قابل انکار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیت غسل و بدون قصد غربت و فرمان خدا بشوئید غسل صحیح نیست درحقیقت به هنگام منی خارج شدن و آمیزش جنسی هم روح متأثر میشود و هم جسم , روح بسوی شهوات مادی کشیده شده و جسم بسوی سستی و رکود , غسل جنابت که هم شستشوی جسم است و هم به علت اینکه به قصد قربت انجام می یابد و اطاعت از دستورات متعالیه اسلامی است شستشوی جان است اثر دوگانه ای که در آن واحد روی جسم و روح میگذارد تا روح را بسوی خدا و معنویت سوق دهد و جسم را بسوی پاکی و نشاط و فعالیت و فلسفه دیگران نظافت و بهداشت و پاک نگه داشتن بدن است , زیرا بسیارند کسانیکه از نظافت خود غافل میشوند ولی این حکم اسلامی آنها را وادار میکند که در فواصل مختلفی خود را ستشو دهند و بدن را پاک نگاهدارند. در پایان آیه کریمه در سوره مائده برای اینکه روشن شود هیچگاه سختگیری در دستورهای گذشته در کار نبوده بلکه همه آنها به خاطر مصالح قابل توجه تشریع شده است میفرماید : { خداوند نمی خواهد شما را به زحمت بیافکند بلکه می خواهد شما را پاکیزه سازد و نعمت خود را بر شما تمام کند تا سپاسی نعمت های او را بگوئید. ( ۲)
موفق باشید.
مطالعه کتب ذیل خالی از لطف نیست.
۱-تفسیر نمونه یا الیمزان.
۲- فریاد گر توحید , زندگی حضرت آیه الله بهجت
۳- توبه زیبا ترین پوزش است , محمد حسین جعفری
۴-در محضر لاهوتیان , زندگی عارف و سالک طریقت , جعفر مجتهدی
۵- پژوهش دقیق در زندگی امام علی ابن موسی الرضا « علیه السلام » , سید محمد صالحی
۶- کرامات رضویه ,علی اکبر مروج
۷- داروهای معنوی , ابراهیم حامد زرین .

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.