چرا دیه زن نصف است؟

0 19

8 دقیقه

به نکات ذیل توجه فرمایید.

الف: در نظام اقتصادی اسلام مؤونه و درآمد خانواده به عهده مرد است و زن هیچگونه مسئولیت مالی به عهده ندارد.

ب: دیه زن و دیه مرد به خود آنها برنمی گردد. ممکن است دیه زن به مردها و دیه مرد به زنها برسد، یعنی کمیت دیه به نفع مرد یا زنی که مقتول شده است ارتباط ندارد.

ج: دیه خونبهای انسان نیست اگر بزرگترین دانشمند روی زمین و یا یک کودک مریض یکساله  به غیر عمد کشته شود، دیه آن  برابر خواهد بود.

د: با توجه به نکات فوق می گوییم: اگر یک مرد از دنیا رفت باید تا حدودی به لحاظ مادی و اقتصادی جبران شود و اگر یک زن هم از دست رفت باید تا حدودی جبران مسائل معیشتی ناشی از فقدان او بشود، اگر چه از جنبه معنوی هیچ چیز قابل جبران نخواهد بود و اصالتاً انسان قیمت ندارد. حال اگر مردی از دنیا رفت، درآمد خانه به شدت ضربه پذیرفته است و باید به شکل درست جبران شود و اگر یک زن از دنیا رفت بنابر نظام و فرهنگ اقتصادی اسلامی که زن مسئولیت مالی ندارد ضربه کمتری به معیشت خانواده وارد آمده است و جبران آن با پرداخت دیه کمتر، ممکن است.

نتیجه آنکه اولا:ً این نصف دیه بودن دلالت بر کم بها بودن زن ندارد، چون دیه ملاک بها و قیمت آدمی نیست.

ثانیاً: این نوع دیه به زن و مرد متوفی نمی رسد که در حق آنان تبعیض صورت گرفته باشد بلکه به بازماندگان مربوط است که این بازماندگان ممکن است مرد باشند و ممکن است زن.

و در نهایت اینکه زن و مرد بودن مربوط به ابدان است و حقیقت انسان روح اوست که روح مذکر و مؤنث ندارد و نمی توان از این جهت یعنی انسانیت بین آن دو تفاوت قائل شد، تمام تفاوت به ابدان طبیعی آنان برمی گردد که بعضی از تکالیف خاص هم متوجه تفاوت در قابلیتها است و از این جهت بین آنچه بیان شد و آنچه که شما بیان کردید با دو فلسفه متفاوت تناقض در تساوی زن و مرد در انسانیت و تفاوت آنها در تکالیف و وظایف دیده نمی شود[1]

عجب این است که هنگامی که از اختلافات فطری و طبیعی زن و مرد سخن می رود، گروهی آنرا به عنوان نقص زن و کمال مرد و بالاخره چیزی که موجب یک سلسله برخورداریها برای مرد و یک سلسله محرومیتها برای زن است تلقی می کنند. غافل از اینکه نقص و کمال مطرح نیست دستگاه آفرینش نخواسته یکی را کامل و دیگری را ناقص، یکی را برخوردار و دیگری را محروم و مغبون بیافریند. بلکه با در نظر گرفتن وضع طبیعی و فطری هر یک از زن و مرد، با توجه به تساوی آنها در انسان بودن و حقوق مشترک انسانها [اسلام[ زن را در وضع بسیار مناسبی قرار می دهد که نه شخصش کوبیده شود و نه شخصیتش[2]»

در همین رابطه آیت اللّه جوادی می فرمایند: «مسئله دیه صرفا یک امر اقتصادی است و ملاک ارزیابی انسان نیست همچنان که در شریعت برای سگ اگر جزء کلاب هواشی نباشد دیه تعیین شده است، برای تن انسان نیز دیه ای قائل شده است. دیه، یک حساب فقهی است. و ارتباطی با اصول مذهب ندارد مهم ترین شخصیتهای اسلامی با ساده ترین افراد از نظر دیه یکسان هستند. دیه مرجع تقلید، دیه یک انسان متخصص، دیه یک انسان مبتکر، با دیه یک کارگر ساده در اسلام یکی است به دلیل اینکه دیه عامل تعیین ارزش نیست و تنها یک ابزار است. معیار ارزش همان است که در قرآن بدان تصریح شده است[3]که «اِنّ اَکْرَمَکُمْ عنداللّه ِ اَتقیکُمْ»[4]و به این لینک ها توجه بفرمائید.

دیه زن

چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟

چرا دیه زن                       

[1] منبع: پایگاه حوزه4916

[2]مرتضی، مطهری، حقوق زن در اسلام.

[3]آیت الله جوادی آملی: زن در آیینه جلال و جمال

[4] سوره حجرات/آیه13

منبع: حوزه نت

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.