اثر زایگارنیک چیست؟

بررسے بُعد مثبت و منفے اثر زایگارنیک

0 131

7 دقیقه

اثر زایگارنیک چیست؟

مغز انسان تکالیف ناقص، ناکامل و گنگ را در مقایسه با تکالیف کامل و شفاف، به مدت طولانی تری به خاطر می سپارد، .چرا که سعی می کند با فکر کردن به آنها رفع ابهام کند و به یک رضایت درونی برسد

زایگارنیک چه کسی بود؟

روانشناسی روسی، بولما زایگارنیک که به رستورانی اتریشی رفته بود با پدیده جالبی رو به رو شد. او متوجه شد که پیشخدمت ها به طرز خارق العاده‌ای تمامی سفارشات مشتریان را حفظ می کنند و بدون نوشتن سفارش ها تا زمانی که غذای مشتریان آماده شود، سفارشات از ذهن آن ها خارج نمی‌شود. اما نکته‎ی جالب برای زایگارنیک این بود که با فاصله‌ی کوتاهی از تحویل غذا، همه چیز از ذهن آن ها پاک می شود.

زایگارنیک در آزمایشگاه روانشناسی خود از گروهی از افراد خواست تا به مجموعه ای از سوالات پاسخ دهند. در حین انجام تکلیف از برخی از آن ها خواسته شد تا تکلیف را نیمه کاره رها کنند و سایرین تا انتها به انجام تکالیف پرداختند. سپس از همه در مورد سوالات پرسیده شد. افرادی که تکالیف را نیمه کاره رها کرده بودند به احتمال بیشتری سوالات را به خاطر می آوردند.

او این پدیده را اثر زایگارنیک نامید. هنگامی که ما تکلیفی را شروع کرده اما به پایان نرسانده‌ایم، دچار تنش درونی و اشتغال ذهنی می شویم و این موضوع سبب می شود تا جزئیات بیشتری از تکلیف در حافظه ما جای بگیرد. هنگامی که تکلیف را به پایان می‌رسانیم این اشتغال ذهنی از بین می‌رود.

هرچه بهم ریختگی و کارهای ناتمام در اطرافمان بیشتر باشد تمرکز کمتر خواهد بود. 

به همین دلیل به داوطلبان کنکور وآزمونها پیشنهاد می شود از تماشای سریال های تلویزیونی دوری کنند چرا که وقتی ادامه سریال به قسمت آینده موکول میشود مغز تا مدتهای طولانی خود را درگیر پیش بینی سرنوشت سریال می کند.
هرکار ناتمام تمرکز وعملکرد ما رابه شدت کاهش می دهد.

راهکار برای کاهش جنبه منفی اثر زایگارنیک:

۱_ سعی کنید کارهای ناتمام را اولویت بندی کنید وروی کاغذ بنویسید و تک تک به آنها بپردازید تا پرونده شان بسته شده و ازذهن خارج شوند.خواهید دید ذهن چقدر خالی تر می شود.

۲_ از باز کردن همزمان چندین کار اصلی و فرعی بپرهیزید پرداختن موازی به چند فعالیت بهره وری مغز شما را کاهش می دهد.
۳٫ اتاق خانه، محل کار و هر محیطی که قرار می گیرید را مرتب و منظم کنید.

جنبه مثبت اثر زایگارنیک:

این روز ها اثر زایگارنیک را در بازاریابی به کار میبرند

از اثر زایگارنیک درتبلیغات،فروش،نمایش و در واقع در قسمت های مختلف بازاریابی می توان استفاده کرد. در ایمیل مارکتینگ طبق تاثیر اثر زایگارنیک که از ایمیل های کنجکاو کننده استفاده می کنند تا مشتری را به صورت سریالی به دنبال محصول،خدمات یا حتی کمپین خود همراه خود کنند. نکته ای جالب را باید بدانید این است که فروشندگان حرفه ای می دانند که یک فروشنده به هیچ وجه نباید درباره ی محصول یا خدمات تمام مشخصات را بگوید.درباره نمایش محصول هم بهترین نمونه شاید بیلبورد های تبلیغاتی باشند که نامفهوم هستند!

شمابرای اینکه از اثر زایگارنیک به نفع خودتان استفاده کنید چه راهکار دیگری را پیشنهاد میکنید؟

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.