خواص شگفت انگیز شلیل

0 162

18 دقیقه

شلیل مملو از مواد مغذی مانند فیبر و آنتی اکسیدان است. شلیل منبع عالی از بتا کاروتن، پتاسیم، ویتامین ث و مواد مغذی دیگر است که برای بدن مفید هستند.

فواید شلیل

جلوگیری از سرطان

شلیل حاوی مقداری ویتامین ث و آ و دیگر پلی فنول هایی است که مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان موجود در شلیل می تواند از بدن در مقابل اثرات رادیکال آزاد که منجر به آسیب DNA می شود، محافظت کنند. همانطور که می دانید آسیب دیدن DNA یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان است. مطالعات گزارش دادند که آنتی اکسیدان های شلیل در مبارزه با سرطان های دهان و رحم موثر هستند

حفظ سلامتی قلب

فوایدی که شلیل برای سلامتی شما به همراه دارد، می تواند بهترین میوه از این لحاظ بر روی زمین باشد. شلیل حاوی مقدار زیادی پتاسیم و فیبر است. این دو ماده در سالم نگه داشتن قلب مهم هستند. پتاسیممی تواند سطح تپش قلب را در دامنه ی معمولی نگه دارد و از طرفی فیبر نیز احتمال ایجاد لخته در رگ های خونی را کاهش می دهد

کاهش فشار خون

پتاسیم یک ماده معدنی است که سطح PH و فشار خون را در حد نرمالی نگه می دارد. فقدان پتاسیم می تواند باعث افزایش فشار خون شود که این می تواند برای افرادی که از فشار خون بالای مزمن رنج می برند، خطرناک باشد. شلیل منبع عالی پتاسیم است که می تواند به کاهش فشار خون در بدن کمک کند.

ارتقای سیستم ایمنی

ویتامین ث و سایر ترکیبات زیستی در شلیل می توانند عملکرد سیستم ایمنی را ارتقا دهند و از سلول های ایمنی مقابله کننده با بیماری ها حمایت کنند. نه تنها با مصرف روزانه یک عدد سیب، بلکه با مصرف روزانه یک عدد شلیل نیز می توانید از دکتر رفتن به دور باشید. شلیل حاوی مقداری روی است که می تواند تولید آنتی بادی را افزایش دهد که این مواد برای درمان عفونت های بدن مفید است

میل جنسی را بهبود میبخشد

اعتقاد بر این است که شلیل می‌تواند عملکرد جنسی را بهبود دهد و به عنوان یک تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی عمل کند. شلیل هم مانند هلو برای افزایش تعداد اسپرم موثر است و باعث تولید سلول‌های سالم اسپرم در ارگان تولید مثل می‌شود.

نشانه‌های آرتریت را کاهش می‌دهد

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلیل می‌توانند با التهاب مبارزه کنند و به این ترتیب علائم آرتریت را کاهش دهند. آرتریت اختلالی است که روی مفصل‌ها تاثیر می‌گذارد و سبب ایجاد درد شدید در آن‌ها می‌شود. این بیماری بر اثر اختلال خود ایمنی رخ می‌دهد.

بهبود کیفیت خواب

محرومیت از خواب باعث ایجاد مشکلات جدی در فرد می‌شود و می‌تواند کارآیی او را مختل کند. شلیل حاوی منیزیم است که عنصری حیاتی در بهبود کیفیت خواب محسوب می‌شود و می‌تواند راه‌حلی باشد برای کسانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند. خوردن شلیل به صورت خام یا آب آن قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند که خیلی زود به خواب بروید. اینهم یکی دیگر از خواص شلیل که خواب‌تان را بهبود می‌دهد.

درمان برونشیت و سرفه

برای درمان برونشیت و سرفه نیز می‌توان از خواص شلیل بهره گرفت زیرا حاوی مقداری منیزیم است که می‌تواند عصب‌ها را آرام کند در حالی که ویتامین C موجود در آن عفونت‌هایی را که در دستگاه تنفسی رخ می‌دهند، کاهش می‌دهد.

پاکسازی کلیه

کلیه ارگان مهمی است که مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. این ارگان با حمایت مقداری شلیل، می‌تواند به درستی عمل کند. شلیل حاوی مواد مغذی و فیبر است. خواص شلیل می‌توانند به پاکسازی کلیه کمک کنند و عملکرد آن را بهبود ببخشند.

تسکین درد معده

اگر احساس ناراحتی در معده‌تان دارید از جمله گرفتگی، تهوع، درد معده، انقاباضات و غیره، به این معنی است که شما فیبر کافی مصرف نمی‌کنید یا مواد غذایی نامناسبی می‌خورید. شلیل حاوی فیبر غذایی است که می‌تواند ناراحتی‌های معده را تسکین دهد و سبب شود که احساس بهتری داشته باشید.

تولید و افزایش کلاژن

ویتامین c موجود در شلیل نقش مهمی در حفظ قوت بافت‌ها دارد. کلاژن پروتئینی ساختاری است که به انسجام بافت‌ها و در نتیجه التیام سریع‌تر زخم‌ها و جراحات کمک می‌کند. اسید اسکوربیک موجود در ویتامین ‌C سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. به علاوه، به ترمیم غضروف‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند. این اسید بخشی از پروتئینی را تشکیل می‌دهد که مسئول تولید پوست، بافت، تاندون و رباط‌ها است.

سرشار از ویتامین  A است

شلیل سرشار از بتاکاروتن است که به نوبه‌ی خود نقش مهمی در سنتز ویتامین A دارد. کمبود ویتامین A باعث رشد غیر عادی استخوان‌ها، بیماری‌های تناسلی و در بعضی موارد حتی مرگبار می‌شود. شلیل از بدن در برابر دژنراسیون چشم جلوگیری می‌کند در نتیجه باعث حفظ سلامت چشم‌ها می‌شود.

می‌تواند به سلامت روده‌ها کمک کند

شلیل منبع بی‌نظیر فیبر است. یک عدد شلیل بزرگ حاوی سه گرم فیبر رژیمی است. میزان مصرف توصیه شده‌ی فیبر برای مردان و زنان به ترتیب ۳۸ و ۲۵ گرم است. فیبر رژیمی ممکن است به پیشگیری از یبوست نیز کمک کند و حرکات روده را راحت‌تر و منظم‌تر کند.

می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند

یک عدد شلیل از ۱۴ درصد ویتامین c تشکیل شده است و نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تامین می‌کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند محلول در آب است که به بدن کمک می‌کند در برابر عوامل عفونت‌زا مقاومت کند و در نتیجه رادیکال‌های آزادی را که در بدن باعث به وجود آمدن سرطان می‌شوند از بین ببرد.

بهبود گوارش سالم

فیبر در رژیم غذایی جهت سالم نگه داشتن گوارش سالم بسیار ضروری است. مصرف فیبر می تواند روند سیستم گوارش را بهبود دهد. شلیل برای شما مقداری فیبر غذایی را فراهم آورد که به سلامتی سیستم گوارشی شما کمک می کند.

التیام یبوست

یبوست مشکل رایجی است که در دستگاه گوارشی اتفاق می افتد. شلیل حاوی فیبر است که می تواند روده را نرم و به آن حرکت توده ای اضافه کند. این اقدام هم چنین به حرکات روده بزرگ کمک می کند که می تواند فرآیند دفع را تسهیل کند.
اگر میخواهید پوست محکم و جوانی داشته باشید، مصرف شلیل انتخاب خوبی است. شلیل نه تنها لذیذ و آب دار است بلکه حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است که می تواند تولید کلاژن را در لایه های پوست افزایش دهد. کلاژن یک پروتئین است که بافت پوست را محکم و سفت نگه می دارد

جلوگیری از کم خونی

تنوع فواید شلیل در جلوگیری از کم خونی بسیار خوب است. شلیل حاوی مقداری آهن است که می تواند ازکم خونی جلوگیری نماید. چنانچه در سلامت نمناک گفته ایم کم خونی حالتی است که در آن بدن فاقد مقدار کافی گلبول های قرمز است و انتقال اکسیژن کمی دارد. همانطور که می دانید آهن عامل حیاتی در تولید گلبول های قرمز در خون است.

بهبود سلامتی بینایی

شلیل حاوی ویتامین آ و بتا کاروتن است که در رنگ زرد متمایل به قرمز شلیل قابل دیدن است. شلیل مقدار زیادی ویتامین آ دارد که سلامت بینایی را تثبیت و از چشم در مقابل صدمات مراقبت می کند. شلیل همچنین حاوی لوتئین است که برای جلوگیری از گسترش انحطاط لکه زرد چشم موثر است

رهایی از مشکلات چاقی

شلیل می‌تواند در مشکلات چاقی مفید باشد. مطالعات تحقیقاتی انجام شده نشان داده است که شلیل و میوه‌های مشابه آن، حاوی ترکیبات فعالی همچون آنتوسیانین، کاتچین، اسید کلروژنیک و مشتقات quercitin هستند که می‌توانند با مشکلات مرتبط با چاقی مثل دیابت و اختلالات قلبی -عروقی مبارزه نمایند.

کیفیت ضد چاقی و ضد دیابتی ممکن است در برابر سندرم متابولیکی موثر باشد و اکسیداسیون کلسترول‌های بد را کاهش دهد.

کمک به هضم غذا

وجود فیبر غذایی و طبیعت قلیایی شلیل باعث شده است این میوه برای بهبود هضم و نیز سلامت کلی بدن مفید باشد. محتوای فیبر این میوه آب را جذب می‌کند و به تنظیم اجابت مزاج کمک فراوانی خواهد کرد. همین امر باعث می‌شود از بروز مشکلاتی همچون یبوست، زخم معده و ورم معده جلوگیری شود. همچنین این موضوع باعث پیشگیری از پیوند شدن سموم به دیواره روده می‌شود.

استرس و اضطراب را از بین می‌برد

آب شلیل می‌تواند انتخاب خوبی برای مصرف در روزهای گرم باشد اما آیا می‌دانید که مصرف شلیل می‌تواند به شما در کاهش استرس کمک کند؟ بله، شلیل حاوی مقدار منیزیم است که میتواند اعصاب را آرام کند و استرس شما را از بین ببرد

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.