فلسفه روزه در ماه مبارک رمضان از نظر قرآن چیست؟

روزه ماه مبارک رمضان
0 162

خدا در قرآن میفرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید! بر شما روزه واجب گردیده همچنان که بر پیشینیان واجب گردیده است، باشد که پرهیزگار شوید.

خداوند در این آیه بعد از بیان وجوب روزه، فلسفه این فریضه الهی را تقوا و پرهیزگاری میداند. تقوا به معنای پرهیزگاری، ترسیدن از حق تعالی و دوری که دل از گناه است.

مفردات راغب، ص ۵۳۰، ماده وفی. و لغت نامه دهخدا، ج ۱۶، ص ۸۵۲٫

انجام کامل روزه، خودداری از خوردن و آشامیدن و پرهیز از تمایلات جنسی و سایر مبطلات است. اگر روزه دار این پرهیز محدود را گردن نهد، امید است که شخصی پرهیزگار و وارسته گردد، چرا که اگر انسان پرهیز از تمایلات جسمانی و جنسی را در خود تقویت کند، زمینه نزدیکی به معنویات و قرب الیه الله را افزایش میدهد. وقتی انسان این حالت را در خود افزایش دهد و به مقام قرب الهی رسیده و شخصی پرهیزگار و خداترس شود، به حقیقت روزه که تقوا است، دست مییابد.

اندرون از طعام خالی دار

تا در او نور معرفت بینی

تهی از حکمتی به علت آن

که پُری از طعام، نابینی

سعدی شیرازی، دیوان، ص ۴۹٫

فلسفه وجوب روزه از دیدگاه قرآن تقوا و پرهیزگاری است، برخی از ثمرات تقوا و پرهیزگاری از دیدگاه قرآن :

۱ – رعایت تقوا، عامل فلاح و رستگاری است.

یوسف (۱۲) آیه ۹۰٫

۲ – تقوا پیشه کنید، تا شکرگزار نعمتهای حق باشد. و تشکر بدون تقوا بی معنا است.

آل عمران (۳)، ۱۲۳٫

۳ – خداوند دوستدار اهل تقوا است.

آل عمران، آیه ۷۶٫

کسی که باروزه گرفتن تقوای الهی را در خود افزایش داد، محبوب خدا میشود.

۴ – تقوای الهی پیشه کنید (که عدم تقوا باعث شدت عذاب است) و بدانید که خداوند شدیدالعقاب است.

بقره (۲) آیه ۱۹۶٫

بیان این آیه و موضوع تقوا به عنوان هدف و فلسفه روزه به این معنا نیست که هیچ هدف حکمت دیگری درروزه منظور نشده باشد و تمام فلسفه و حکمت آن، همین باشد، بلکه ممکن است تقوا و خودسازی، مهمترین هدف و حکمت آن بوده و اهداف و حکمتهای دیگر نیز در آن باشد، یا تقوا، هدف نهایی آن باشد و اهداف و حکمتهای دیگر پیش از آن و یا در ضمن آن نیز در روزه گرفتن تحقق داشته باشد، به همین خاطر در روایات و احادیث، حکمتهای بیشماری برای روزه داری بیان شده است: از جمله امام صادق علیه السلام حکمت تشریع روزه را، مساوات میان غنی و فقیر، چشیدن طعم گرسنگی و احساس رقّت و مسئولیت در برابر فقیر دانسته اند. یاد آوری قیامت و تشنگی و گرسنگی آن روز و… هم چنین آثار دیگری از قبیل آثار تربیتی، اجتماعی و بهداشتی و جسمانی برای روزه ذکر شده است.   من لا یحضره الفقیر، ج ۲، ص ۴۳٫

مبطلات

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.