چه نوشته هایی در ذهن مشتریان اینترنتی میماند؟
چه نوشته هایی در ذهن مشتریان اینترنتی میماند؟
هر روز متنهای مختلفی را میخوانیم، کدامیک از آنها به یادمان میماند و کدامیک نه؟
چرا بعضی از تبلیغهای تلویزیونی، چند سال در ذهنمان ماندگارند، اما برخی دیگر نه؟
به نظر شما ممکن است این بهیادماندنها اتفاقی باشد؟
آن تبلیغی را که شخصی روی دستش یک ضربدر میزد، یادتان هست؟
یا تبلیغی که مدام عبارتی خاص را تکرار میکرد و در تمام این پرسشها یک جواب داشت؟
کمی فکر کنید چه چیزهایی یادتان است؟ اینها اتفاقی نیست.
شاید برای شما هم اتفاق بیفتد.
چند سال پیش کتابی بهنام Stick To Mind منتشر شد و در دنیا سروصدای زیادی کرد که ترجمه فارسی آن با نام «ایده عالی مستدام» منتشر شد.
این کتاب راجع به همین موضوع یعنی ماندگاری متنها، جملات، ایدهها و درکل ماندگار کردن، صحبت میکند.
تصور کنید مراجعهکنندگان وبسایت شما، متنهای مربوط به کسبوکار شما یادشان بماند، بهتر از این نمیشود.
۱- ساده باشید
ساده بنویسید. این باعث میشود مشتریان، راحتتر با متنهای وبسایت یا وبلاگ شما ارتباط برقرار کنند
برای این کار میتوانید از کلماتی که برای مشتریان تعریف شده، استفاده کنید.
مثلاً اگر فایلهای صوتی مختلفی را به صورت آنلاین پخش میکنید و این فایلها گاهی آموزشی، گاهی مصاحبه است،
بهجای این توضیحات میتوانید بگویید ما رادیوی فرهنگی، آموزشی و اینترنتی هستیم.
کلمه رادیو برای مخاطب شما معانی بسیاری دارد.
در واقع تصور میکند احتمالاً باید فایلهای صوتی مختلفی پخش کنید که محتوای فرهنگی و آموزشی داشته باشد.
برای ساده بودن، فقط استفاده از کلمات معنیدار، روشن و واضح کافی نیست. اگر قرار است سه چیز به مخاطب بگویید، چیزی نگویید!
مثال جالبی هست که ستاره شمالی، یکی است و نمیتواند چند تا باشد، چون چند تا بودنش گمراهکننده است.
ستاره شمالی همان است که راه را با آن پیدا میکردند و هنوز هم کمککننده است.
این یعنی اینکه برای وبسایتتان و متنهایی که برای آن مینویسید، فقط یک هدف مشخص در نظر بگیرید.
این کار سختی است، اما جواب میدهد.
برای مثال، اگر هدف شما ارائه ارزانترین محصولات است، پس لازم نیست روی بستهبندی خود تأکید کنید
زیرا دراینصورت، مخاطب فکر نمیکند ممکن است شما واقعاً ارزان نباشید و احتمالاً بخشی از پولی که برای خرید از وبسایت شما پرداخت میکند
صرف بستهبندی کالا میشود. اگر ارزان هستید با واژههای مختلف و در زمانهای مختلف، روی ارزان بودن خود تأکید کنید.
بهاینترتیب، هر وقت پیشنهادی برای ارائه کالایی مشخص به سمت شما میآید، با همین معیار، یعنی ارزان بودن، تصمیم میگیرید ارائهکننده آن کالا باشید یا نباشید.
گوشی ماندگار اپل بر اساس یک ایده ساده شکل گرفت، استیو جابز گوشی همراهی میخواست که فقط یک دکمه داشته باشد.
۲- غیرمنتظره باشید
وبسایتی برای غیرمنتظره بودن، دفتر کار شرکت خود را بهصورت زنده روی وبسایت نمایش میداد و زیر آن نوشته بود، ما همین لحظه نیز برای مشتریان خود کار میکنیم.
وبسایت دیگری که برای حفاظت از محیط زیست فعالیت داشت، بهمحض ورود مخاطب به وبسایت
از او میخواست حرکتی نمادین کرده و آشغالی را که در طبیعت ریخته بود، با ماوس خود گرفته و داخل سطل زباله رها کند.
معمولاً رفتارهای غیرمنتظره، در ذهن ما باقی میمانند، اما چرا؟ برای اینکه ذهن ما ماشینی بهنام ماشین گمانهزنی دارد که کارش حدس زدن اتفاقات مختلف است.
برای مثال، وقتی شما یک قابلمه را روی گاز میبینید، این ماشین، بلافاصله حدس میزند داخل آن باید یک غذای خوشمزه باشد
اما وقتی در آن را باز میکنید و با یک لنگه کفش گلی مواجه میشوید، شوکه شده و ذهن شما آماده بهخاطرسپاری این تجربه میشود تا در دفعات بعد، حدسیاتش را اصلاح کند.
حالا تصور کنید با دیدن لنگهکفش گلی داخل قابلمه، جملهای نیز آنجا ببینید، با این مفهوم که وقتی از بیرون مستقیم سراغ قابلمه میآیید
رست مثل این است که بخواهید این لنگ کفش را بخورید، پس دست خود را بشویید. این مثال، تا مدتها در ذهن شما باقی میماند. امتحان کنید.
۳- ملموس بنویسید
اگر بگویم تقریباً بهاندازه دو برابر جمعیت شهر رشت، در کشورمان معلم و استاد دانشگاه داریم
خیلی بهتر و بیشتر یادتان میماند تا اینکه بگویم یک میلیون و صد هزار نفر استاد دانشگاه و معلم در کشور داریم.
این یعنی ملموس بودن؛ و بهتر است در متنهای وبسایت نیز از این شیوه استفاده کنید.
آمارها جذاب هستند، اما در ذهن نمیمانند و ملموس کردن صحبتها باعث میشود شخص ارتباط بیشتری برقرار کند.
اگر قرار است مطرح کنید چاپگری که در وبسایتتان میفروشید، صدای کمی دارد، لفظ کم، برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد
اما اگر بگویید هنگام پرینت گرفتن، صدای تیکتاک ساعتتان را میشنوید، موضوع را قابللمس کردهاید.
۴- معتبر بنویسید
برای معتبر نوشتن نیز آمار، کمککننده است، بهخصوص در وب و اینترنت، این اتفاق سادهتر است، زیرا میتوانید به منبع آمار، لینک دهید.
مثلاً اگر نوشتید نوشیدن محصولات گازدار باعث پوکی استخوان میشود و فلان درصد در سال از همین طریق پوکی استخوان میگیرند
میتوانید راحت این متن را به مطلبی که این موضوع را تایید میکند، لینک بدهید.
از این طریق، به مطلب خودتان نیز اعتبار بخشیدهاید.