آب لاغر میکند یا چاق ؟

0 296

آب لاغر میکند یا چاق ؟

می‌ گویند آنهایی که می‌خواهند وزن کم کنند، باید زیاد آب بنوشند. آیا این حرف، از نظر علمی، درست است؟این، سوالی است که از دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرسیده‌ایم. اگر این سوال، سوال شما هم هست، با ما همراه شوید.

آقای دکتر، روزی چند لیوان آب بخوریم؟

روزی ۶ تا ۸ لیوان، البته یک تا دو لیوان این مقدار را می‏توان با نوشیدن چای جبران کرد. علاوه بر این، افراد از طریق مصرف سبزی، میوه، شیر و دوغ هم مقدار زیادی آب دریافت می‏کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که در محیط‏ های گرم‏ تر و زمانی که افراد فعالیت بیشتری دارند، نیاز به آب هم بیشتر می‏شود.

آب می‏تواند موجب کاهش وزن شود؟

آب مطلقا نه لاغر کننده است و نه چاق کننده. کالری آب، صفر است. البته افرادی که در رژیم لاغری هستند و هر ماه ۴ تا ۵ کیلو وزن کم می‏کنند، لازم است آب بیشتری مصرف کنند، چون چربی به کمک آب دفع می‏شود و مصرف آب به دفع چربی کمک می‏کند.

یعنی آب در کاهش وزن موثر نیست؟

به تنهایی و به طور مستقیم، نه. نباید تصور شود که با نوشیدن آب می‏توان لاغر شد. البته نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا تا حدی جلوی اشتها را می‏گیرد و کنترل اشتها می‏تواند در کاهش وزن کمک ‌کند.

گفته می‏شود نوشیدن آب سرد موجب کاهش وزن می‏شود، چون برای رساندن دمای آب به دمای متعادل بدن، مقداری کالری در بدن مصرف می‏شود و این کالری در نهایت به کاهش وزن منجر می‏شود. درست است؟

نه، این‌طور نیست. میزان کالری که برای این تبدیل دما خرج می‎شود قابل توجه نیست و تاثیری در کاهش وزن ندارد. ضمن این که آب سرد برای معده خوب نیست.

درباره نوشیدن چای برای تامین آب مورد نیاز بدن گفتید، نوشیدنی‏های دیگر هم می‏توانند جایگزین آب شوند؟

بله، نوشیدنی ‏هایی مانند دوغ، ماء‏الشعیر، عرقیات گیاهی و آب ‏میوه‏های طبیعی مفید هستند. البته باید میزان کالری آنها محاسبه شود. مصرف این نوشیدنی‏ها علاوه بر اینکه موجب می‏شود بدن مایعات لازم را دریافت کند، سبب می‏شود سوخت و ساز بدن به درستی انجام شده و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری شود.

آب معدنی چه‌طور؟ آیا آب معدنی به دلیل داشتن املاح، ارزش تغذیه‏ای بیشتری دارد؟

آب معدنی از نظر بهداشتی سالم ‏تر است. مقدار املاح موجود در آن در مقایسه با سبزی و میوه آنقدر بالا نیست، اما به دلیل بهداشتی بودن، مصرف‏ آن توصیه می‏شود.

افرادی که ورزش می‏کنند باید بیشتر از دیگران آب بنوشند؟

یک ورزشکار با یک ساعت ورزش در فضای گرم ممکن است مقدار ۶ لیوان آب به صورت تعریق دفع کند و این میزان آب باید جایگزین شود. این ورزشکار علاوه بر آب، سدیم و کلر هم دفع کرده است و لازم است این مواد نیز به آب اضافه شوند.

 

کاربردهای پزشکی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.