خواص ماهی آزاد چیست ؟

0 997
ماهی آزاد سرشار از مواد معدنی برای مقابله با پیری

ماهی آزاد سرشار از کلسیم، منیزیم، زینک(روی)، آهن، پتاسیم، فسفر، مس، سلنیوم و غیره است. تمام این ترکیبات برای عملکرد خوب بدن ما لازم و ضروری هستند.این مواد معدنی وظایف متعددی در بدن دارند: از مبارزه با رادیکال‌های آزاد موذی و آسیب رسان گرفته تا حفظ تعادل هورمونی بدن، محافظت از سلامت روانی و مراقبت از سیستم قلبی عروقی.

میزان مصرف

بهترین روش این است که هر هفته دو مرتبه ماهی آزاد میل کنید تا تمام این مواد معدنی مورد نیاز بدن را به راحتی جذب کنید. توجه داشته باشید که ۱۰۰ گرم ماهی آزاد حاوی ۴۱۵ میلی گرم سدیم، ۲۲۸ میلی گرم کلسیم، ۱۰۶۰ میلی گرم فسفر، ۰.۸۹۰ میلی گرم آهن، ۲۸ میلی گرم منیزیم، ۳۴۹ میلی گرم پتاسیم، ۰.۷۷۰ میلی گرم زینک (روی) و ۰.۰۶۸ میلی گرم مس می‌باشد.

امگا ۳ ها مفید برای قلب نازنینتان

قلب با ارزش‌ترین گنجینه‌ی تک تک ماست. ما به قلبی سالم نیاز داریم تا با آن عاشق شویم، پدر یا مادر شویم و به دنیا عشق بورزیم. برای همین مراقب قلب‌های نازنینتان باشید. ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد یعنی بین ۱ تا ۲ گرم در هر ۱۰۰ گرم ماهی آزاد. بدن ما نمی‌تواند این اسیدهای چرب را تولید کند و حدود ۳۰ سالی می‌شود که محققان به خواص فوق‌العاده‌ی آن‌ها در حفظ سلامت بدن پی برده‌اند. این اسیدهای های چرب در حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش میزان کلسترول خون، کنترل فشار خون و بهبود جریان خون نقش موثر و غیرقابل انکاری دارد. امگا ۳ ها همچنین حاوی خواص ضدالتهابی هستند که بیماری‌هایی مانند آرتروز را کنترل می‌کند و می‌تواند با افسردگی نیز مقابله کند. پس ماهی میل کنید و یأس‌هایتان را به دست باد بدهید. در نهایت باید بگوییم اگر نمی‌خواهید در زمان پیری دچار آلزایمر بشوید و تمام خاطرات تلخ و شیرین جوانیتان را از یاد ببرید از همین الآن ماهی آزاد میل کنید. چون امگا ۳ ها از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کنند.

میزان مصرف

برای اینکه به اندازه‌ی کافی امگا ۳ دریافت کنید هر هفته دو مرتبه آن را میل کنید. توجه داشته باشید ماهیهای چرب دیگر مانند تن، ماش، روغن کلزا، انواع کلم‌ها و همچنین سبزیجات برگ سبز دار نیز حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

ویتامین B

ماهی آزاد سرشار از ویتامین‌های خانواده‌ی B می‌باشد: اگر می‌خواهید ویتامین B1، B2، B5، B6، B12 بدنتان را تأمین کنید به سراغ آن بروید. این ویتامین‌ها کمک می‌کنند تا از گلوسیدها، چربی‌ها و پروتئین‌های دریافتی مان انرژی بگیریم. علاوه بر این‌ها ویتامین B3 خواص ضدکلسترولی دارد و ویتامین B6، B9 و B12 شما را از دام سرطان ریه دور می‌کنند.

ماهی آزاد: چگونه انتخاب کنیم؟

ماهی پرورشی،وحشی یا آزاد دودی؟ این دیگر بستگی به جیب شما دارد. فقط باید بدانید که نوع پرورشی آن ارزان‌تر و معمولاً روغنی‌تر است البته ماندگاری آن نیز کمتر است. گونه‌ی وحشی و دریایی آن پوست محکم‌تری دارد، خوشمزه تر و در عین حال گران‌تر است. اگر حس کردید ماهی بوی آمونیاک می‌دهد از مصرف آن خودداری کنید به خاطر اینکه تازه نیست.

آیا ماهی آزاد چرب و روغنی است؟

ماهی آزاد یک ماهی چرب و بعضی مواقع خیلی هم چرب است. اما این نوع چربی از آن دسته چربی‌هایی نیست که برای بدن مضر باشد. بر عکس این ماده‌ی غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای سلامتی بدن ما لازم و ضروری‌اند. البته باید بدانید که این ماهی حاوی میزان بسیار کمی از اسیدهای چرب اشباع شده نیز می‌باشد. اسیدهای چرب اشباع شده را چربی‌های مضر یا بد می‌نامند اما با این حال این نوع چربی‌ها نیز برای حفظ تناسب بین چربی‌ها لازم است. فقط کافی است که میزان مصرف این نوع چربی‌های مضر را کاهش دهید. توجه داشته باشید که اسیدهای چرب امگا ۳ در برابر حرارت طولانی مدت به اسیدهای چرب اشباع شده تبدیل می‌شوند. برای همین بهتر است از ماهیهای خام یا دودی استفاده کنید. اگر دوست ندارید زمان پخت آن را بسیار کوتاه کنید یا از روش‌هایی مانند بخار پز کردن استفاده کنید.

 

 

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.