۷ واقعیتی که باید در مورد بادام بدانیم

0 341

باید بدانید که بادام خواص بی‌شماری دارد، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست و بخشی از تغذیه‌ی سالم را تشکیل می‌دهد. در این مطلب کوتاه به ۷ واقعیت در موردبادام می‌پردازیم.با پاسخگویان همراه باشید.

۱.بادام باعث چاقی نمی‌شود

بر خلاف باورهای رایج بادام باعث چاقی نمی‌شود. بر خلاف تصور عموم بادام و کلاً تمام میوه‌های صدفی باعث چاقی نمی‌شوند. مغزهای روغنی مانندبادام و پسته و غیره با وجود اینکه حاوی چربی هستند اما درعین‌حال احساس سیری طولانی مدتی ایجاد و جذب چربی‌های زیاد را مهار می‌کنند.

اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، نوشیدن شیربادام بسیار مناسب است. اسیدچرب غیراشباع موجود در بادام در کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری مؤثر است. فیبر غذایی موجود در بادام برخلاف اینکه خوراکی کوچکی است، اما باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم کم‌کالری و غنی از بادام برای افراد چاقی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌طورمرتب ازبادام استفاده می‌کنند (حداقل دو بار در هفته)، بیشتر در وزن ایدئال خود باقی می‌مانند. همچنین در مقایسه با آن، افرادی که کمتر یا هیچ‌وقت ازبادام استفاده نمی‌کنند بیشتر از نوسان وزن خود رنج می‌برند. فیبر موجود در بادام به حرکات روده کمک می‌کند، وزن را کاهش می‌دهد و باعث سم زدایی از بدن می‌شود.

یک فنجان بادام ۵۲۹ کالری دارد، اما نیاز نیست که یک‌باره همه‌ی این مقدار را مصرف کنیم. ۲۵ درصد این مقدار در روز کافی است. به‌عنوان یک مثال ساده‌تر تقریبا ۲۳ عدد بادام حدود ۱۳۰ کالری دارد. مصرف بادام می‌تواند به افزایش سطح چربی‌های غیراشباع بدن کمک کند و همچنین موادمعدنی فوق‌العاده‌ای دارد.

خواص بادام تنها محدود به موارد بالا نیستند. در واقع یکی از رازهای زیبایی موهای زنان هندی، استفاده از روغن بادام است. همچنین نقش و تأثیر بادام بر کاهش اضطراب در پژوهش‌هایی مورد بررسی قرار گرفته است.

 ۲.پیشگیری از بیماری های قلبی

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی است. چربی‌های‌ غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. ویتامین ای (E) یک آنتی اکسیدان مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، درحالی‌که منیزیم موجود دربادام می‌تواند در جلوگیری از حمله‌ قلبی مؤثر باشد. بعضی از ترکیبات موجود در بادام روی پروتئین‌ِ واکنشیِ C تأثیر می‌گذارد؛ این پروتئین‌ها باعث التهاب خطرناک شریانی می‌شود. بادام همچنین منبع غنی از اسیدفولیک است. بنابراین به کاهش سطح هموسیستئین که عامل ایجاد پلاک چربی در رگ‌هاست، کمک می‌کند. علاوه‌براین، فلاونوئید پوست بادام با ویتامین E ترکیب می‌شود و از آسیب دیواره‌ی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده‌ی کوتاه‌مدت از رژیم بادام در مردان بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سال سبب بهبود عملکرد عروقی می‌شود.

۳.سیستم ایمنی را تقویت میکند

بادام منبع غنی از مواد قلیایی است که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است که توانایی ازبین‌بردن بیماری‌ها را بیشتر می‌کند. علاوه‌بر اینکه میزان مواد قلیایی بادام بسیار بالاست، مقدار زیادی ویتامین E هم دارد که آنتی‌اکسیدانی خیلی قوی است. این آجیل همچنین رادیکال‌های آزاد خطرناک را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد، بیماری‌های مزمن را در بدن تشدید می‌کند و می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E که در بادام یافت می‌شود، در درمان بیماری‌های زیادی مثل سرطان و بیماری‌های قلبی تأثیر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین E کافی دریافت می‌کنند، به‌میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از بقیه در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

شما به دنبال این مطالب هستید:
۴.به کاهش التهابات بدن کمک میکند

خیلی از مردم تصور می‌کنند که «چربی» کاملا مضر است، اما درواقع این‌طور نیست. برخی از اسیدهای چرب ضروری هستند و مصرف آنها برای سلامت کلی بدن لازم است. بدن نمی‌تواند این اسیدهای چرب را بسازد و لازم است که از طریق منابع غذایی آنها را تأمین کنیم. بادام دو نوع اسید چرب بسیار مهم یعنی لینولئیک و لینولنیک اسید دارد. این اسیدهای چرب به کاهش التهابات موجود در بدن که افراد زیادی از آن رنج می‌برند، کمک می‌کند. اسید چرب همچنین به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کند و در سلامت پوست و‌ مو نقش دارد. تمام این موارد نشان می‌دهد که این آجیل چقدر برای بدن مفید است.

۵.بادام و سلامت مغز

سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌رشد استفاده می‌شده است. این خشک‌بار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده است که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستندبادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده ازبادام در رژیم غذایی، مثل روغن آن، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است.

۶.مناسب برای گیاه‌خواران

بادام سرشار از کلسیم، منیزیم و فیبر است و یکی از منابع پروتئین محسوب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند برای افرادی که از محصولات حیوانی مانند گوشت و غیره تغذیه نمی‌کنند مناسب باشد. توصیه می‌کنیم گیاه‌خواران حتماًبادام را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشند.

در مقایسه با سایر مغزهابادام سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید است. منبع غنی از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن است. همچنین روی، سلنیوم، مس و نیاسین هم در آن یافت می‌شود. این مغز به‌عنوان یک میان‌وعده، بسیار مناسب است زیرا خیلی از مواد مغذی و ویتامین‌هایی که بدن به آنها نیاز دارد را تأمین می‌کند.

۷.فشارخون را تنظیم میکند

پتاسیم موجود دربادام به تنظیم فشار خون و کاهش سطح نمک کمک می‌کند و نوسان فشار خون را کنترل می‌کند. سایر مواد مغذی موجود دربادام هم باعث ایجاد تعادل لازم برای بدن می‌شود که می‌تواند از بیماری‌های بسیاری جلوگیری کند. تعادل ویتامین‌ها و موادمعدنی برای یک داشتن زندگی سالم ضروری است. اما اگر یکی از این عناصر نادیده گرفته شود، روی تمام بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب کم خونی، استرس و افزایش فشار خون شود.

 

خام یا بو داده؟

توجه داشته باشید که بادام خام بهتر ازبادام بو داده است. برای بو دادن بادام معمولاً از چربی‌های مضر استفاده می‌شود. به همین دلیل بهتر است ازبادام خام استفاده کنید تا از چربی و نمک زیاد دور باشید.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.