ارزن

0 52

ارزن

ارزن‌ها گروه کوچکی از گونه‌های دانه‌دار غلات کامل هستند که در نواحی خشک به ویژه در آسیا و آفریقا به خوبی رشد می‌کنند.

ارزن یک دانه باستانی محسوب می‌شود که از ۱۰۰۰۰ سال پیش در آسیای شرقی کشت می‌شده است. انواع مختلفی دارد که انواع مرواریدی و انگشتی از معروف‌ترین آن‌ها می‌باشند. اگرچه ارزن اغلب به عنوان غذای پرندگان محسوب می‌شود، ولی فقط مخصوص آن‌ها نیست و به عنوان یکی از غلات خوشمزه جهت تهیه انواع متنوعی از غذاها در بسیاری از کشورها به ویژه چین، آفریقا و هند کاربرد دارد. ارزن در طول سال موجود است و از نظر اندازه کوچک بوده و شکل گردی دارد که به رنگ‌های سفید، زرد کم رنگ، قهوه‌ای، خاکستری یا بنفش دیده می‌شود.

ارزن از نظر طعم، شیرینی ملایمی داشته و حاوی هزاران ماده مغذی مفید است و بیش از یک سوم جمعیت جهان از آن تغذیه می‌کنند.

ارزن از نظر طبیعت، حرارتی خنک‌کننده دارد و دارای ویژگی‌های ضد افسردگی و بی‌خوابی، آرامش‌بخشی، ضد قارچ، دافع بلغم، چربی خون و اخلاط سینه می‌باشد، قابض بوده و آرد آن درمان کننده اسهال صفراوی است و همچنین موجب تنظیم حرارت بدن می‌گردد.

سوپ ارزن در استفراغ و سوءهاضمه مفید است و همچنین استفاده منظم از سوپ آن برای ویار و تهوع بامدادی می‌تواند موثر باشد.

خواص ارزن

خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

ارزن هم حاوی فیبر و هم مواد مغذی است که به نظر می رسد ترکیب آنها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. لینگن، یک ماده مغذی در ارزن، در روده پستانداران تبدیل می شود که از سرطان پستان محافظت می کند. در حقیقت، مصرف ارزن می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را ۵۰٪ کاهش دهد

کنترل دیابت

شاخص گلوکز پایین در ارزن روند هضم را کند می کند و سطح قند خون را به نسبت ثابت نگه می دارد. ارزن ها حساسیت به انسولین را برای افراد مبتلا به دیابت افزایش می دهد و همچنین به کنترل قند افراد دیابتی به ویژه دیابت نوع۲ کمک می کند.

منبع آنتی اکسیدان ها

مقدار بالای آنتی اکسیدان های موجود در ارزن با رادیکال های آزاد موجود در بدن به مبارزه می پردازند که روند پیری را کند می کند

به کاهش سرعت تخریب عضلات کمک می کند

ارزن ها دانه هایی هستند که تراکم پروتئینی غلیظی دارند و حاوی لیزین هستند، یک اسید آمینه که باعث کاهش سرعت تخریب ماهیچه ها می شود و به ساخت عضلات لاغر کمک می کند.

کمک به خواب

تریپتوفان در ارزن باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می شود که به کاهش استرس کمک می کند. هر فنجان فرنی ارزن هر شب می تواند به داشتن خواب آرام و راحت کمک کند.

اختلال در شریان کرونر

مصرف ارزن به مقدار زیاد به کاهش سطح تری گلیسیرید در بدن کمک می کند. این ماده برای جلوگیری از جمع شدن پلاکت خون، خون را رقیق می کند و در نتیجه خطر حمله قلبی و اختلال در عروق کرونر را کاهش می دهد.

کاهش وزن

ارزن ها حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای هستند که اشتها را کاهش می دهد و به مدیریت وزن کمک می کند. با سرعت کمتری هضم می شود و معده را برای مدت طولانی تری پر می کند. ارزن ها سرشار از فیبر و از پرخوری و گرسنگی زودرس جلوگیری می کنند. افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند باید حداقل یکی از وعده های غذایی اصلی خود را ارزن قرار دهند

قلب 

ارزن سرشار از منیزیم است که به کاهش فشار خون کمک می کند و همچنین احتمال سکته مغزی، حملات قلبی و تصلب شرائین را کاهش می دهد. این منبع خوبی از پتاسیم است که به عنوان فشار دهنده عروق به حفظ فشار خون کمک می کند. این به بهینه سازی سیستم گردش خون کمک می کند تا به سلامت قلب و عروق کمک کند. علاوه بر این، ارزن دارای لیگنان است که توسط میکرو فلورا در دستگاه گوارش به لیگنین تبدیل می شود و به جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند.

تعادل سطح کلسترول

تعادل در کلسترول مستقیماً با سلامت قلب همراه است. مقدار بالای فیبر موجود در ارزن به کاهش کلسترل کمک می کند و باعث افزایش سطح کلسترول خوب می شود.

خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد

یکی از اصلی ترین خواص ارزن برای پوست است ؛ ارزن سرشار از اسیدهای آمینه به نام های لیزینL- و L-پرولین است. اینها به ایجاد کلاژن در بدن کمک می کنن ، ماده ای که به بافت پوست ساختارمندی می بخشد. بنابراین، خوردن ارزن برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، باعث افزایش سطح کلاژن می شود و باعث چین و چروک نمی شود

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.