فواید و مضرات قهوه

0 183

خواص قهوه

قهوه می‌تواند اثرات چربی‌ سوزی داشته باشد

آیا می‌دانستید کافئین تقریبا در تمام مکمل‌های چربی‌ سوزی موجود در بازار، وجود دارد؟ یک دلیل خوب برای این ادعا هست: کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی‌سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد. مطالعات دیگر حاکی از آن است که کافئین دقیقا می‌تواند چربی‌سوزی را به اندازه‌ی ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر، افزایش دهد. هرچند، این امکان وجود دارد که با مصرف طولانی‌مدت قهوه، این اثرات کم شود.

 قهوه‌خورها کمتر دچار برخی از انواع سرطان می‌شوند

سرطان یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ در دنیا است و عامل آن، رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها در بدن است. قهوه، به ظاهر، مقابل انواعی از سرطان از جمله سرطان کبد و روده‌ی بزرگ، خاصیت دفاعی دارد. سرطان کبد، سومین دلیل عمده‌ی مرگ در دنیا است، در حالی که سرطان روده بزرگ در رده‌ی چهارم قرار دارد.
مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد پایین‌تر است.
طبق تحقیقی که بر روی ۴۸۹۷۰۶ نفر انجام شد، خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر بود

 قهوه منجر به بیماری‌های قلبی نمی‌شود و می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد

اغلب ادعا می‌شود کافئین می‌تواند باعث فشار خون بالاشود. این درست است، اما اثر آن اندک است (بین ۳ تا ۴ mm/Hg) و اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، معمولا این اثر از بین می‌رود.
با وجود این، ممکن است در برخی افراد، این اثر ماندگار باشد، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، در مصرف قهوه احتیاط کنید.
با این وصف، مطالعات انجام شده با این افسانه که قهوه، خطر بیماری‌ قلبی را افزایش می‌دهد، مغایر است. در واقع، شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قهوه می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.
برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد قهوه‌خورها ۲۰ درصد کمتر دچار سکته‌ی قلبی می‌شوند

کافئین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را پایین بیاورد

پس از آلزایمر، بیماری پارکینسون دومین بیماری رایج در حیطه‌ی عملکرد مغز است. این بیماری در اثر مرگ سلول‌های ترشح‌کننده‌ی دوپامین (یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی) به وجود می‌آید. مانند آلزایمر، برای پارکینسون هم هیچ درمان شناخته‌ شده‌ای وجود ندارد که این امر اهمیت پیشگیری از آن را دو چندان می‌کند.
طبق مطالعات انجام شده، مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.
در این مورد، به نظر می‌رسد خود کافئین به وجود آورنده‌ی این اثر است. بنابراین، کسانی که قهوه‌‌ی بدون کافئین مصرف می‌کنند از ریسک پارکینسون در امان نیستند

نوشیدن قهوه فیلترشده خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۶۰درصد کاهش می‌دهد

به گفته محققان کاغذ فیلتر قهوه، مولکولی به نام dieterpenes را حذف می‌کند و بدین ترتیب خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد
به گفته این محققان وقتی قهوه را به آب جوش اضافه می‌کنیم این مولکول حذف نشده و وارد قهوه می‌شود
پروفسور ریکارد لندبرگ معتقد است اسپرسو نیز به همین ترتیب قادر به حذف مولکول مضر نیست

رفع چین و چروک بدن با اسکراب قوی

۱قاشق غذایی قهوه خشک؛۱قاشق غذایی نمک؛۵قطره روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و بر روی چین و چروک ها ماساژ دهید
شب تا صبح روی پوست بماند

هر صبح این کار را انجام دهید تا مانند ۱۸ سالگی، جوان بمانید

۳ قاشق پودر قهوه+ ۱ لیوان کوچک شیر را ترکیب و خمیر را ۲۰ دقیقه روی پوست صورت بگذارید و با آب ولرم بشویید(اطراف چشم نزنید)

رشد مو

براساس تحقیقات قهوه به علت داشتن کافئین باعث تحریک فولیکول مو میشود و درنتیجه ریزش مو را از بین میبرد و باعث تقویت مو میشود
براساس گفته متخصصین نوشیدن قهوه باعث رشد مجدد مو میشود.

افزایش امید به زندگی

نوشیدن قهوه به طور روزانه ریسک انجام خودکشی را چه در زنان و چه در مردان، ۵۰% کاهش میدهد
کافئین موجود در قهوه سیستم عصبی مرکزی را برانگیخته میکند و به طور ملایم از افسردگی جلوگیری میکند.

برای پاکسازی کیسه صفرا قهوه بنوشید

به گزارش تحقیقات علمی اخیر، قهوه سبب تحریک انقباضات کیسه صفرا میشود که میگویند در نتیجه مصرف کافئین ایجاد میشود.همچنین کارشناسان بر این باور هستند که نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز احتمال این بیماری را کاهش میدهد.

دیگر خواص قهوه عبارت است از:
پیشگیری از دیابت،بهبود حافظه،مبارزه با سرطان،ضدافسردگی،مبارزه با سرطان پوست،کبد سالم،افزایش چربی سوزی و بازیابی عضلات

مضرات قهوه

فشار خون

قهوه فشار خون را بالا می‌برد. حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.

پوکی استخوان

مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

خواب نامطلوب

افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشیده نشود

رفلاکس گوارشی

قهوه تا حد بالایی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.

بارداری

گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تایید نشده است، اما توصیه می‌شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم‌هایی که سقط‌های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.

 کاهش جذب آهن

نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.