سجین و علیین به چه معناست؟

0 148

هر یک از دو کلمه سجین و علیین، دوبار در قرآن، در دو آیه پشت سر هم، در یک سوره واقع شده اند: کَلآ َّ إِنَّ کِتَـَبَ الْفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ # وَ مَآ أَدْرَغکَ مَا سِجِّینٌ ;(مطففین،۷ـ۸) چنین نیست که آنها ]درباره قیامت خیال میکنند[ مسلماً نامه اعمال فاجران در سجین است. تو چه میدانی سجین چیست؟; کَلآ َّ إِنَّ کِتَـَبَ الاْ ئَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ # وَ مَآ أَدْرَغکَ مَا عِلِّیُّونَ ;(مطففین،۱۸ـ۱۹) چنان نیست که آنها ]درباره معاد[ خیال میکنند، بلکه نامه اعمال نیکان در علیین است. تو چه میدانی علیین چیست؟

مقصود از کلمه سجین، چیزی است که مقابل و مخالف علیین باشد، یعنی چون خداوند متعال این دو کلمه را در مقابل هم آورده، علیین، هر معنایی داشته باشد، سجین معنای طرف مقابل آن را دارد، و چون معنای علیین، بلندی روی بلندی، یا به عبارت دیگر، بلندی دو چندان است، معلوم میشود که منظور از سجین هم پستی زیر پستی، یا به عبارت دیگر پستی دو چندان میباشد و مقصود گرفتاری فاجران در چنان پستی است، هم چنان که آیه شریف ثُمَّ رَدَدْنَـَهُ أَسْفَلَ سَـَفِلِینَ ;(تین،۵) پس گردانیدیم آن را فروتر از همه فروماندگان این معنا را میرساند.

در نتیجه بهترین معنایی که برای سجین به ذهن میرسد، این است که مبالغه در سجن ـ به معنای حبس ـ باشد، آن گاه معنای آیه این میشود که کتاب فجار، در حبس و زندانی است که هر کس در آن بیفتد، بیرون شدن و خلاصی برایش نیست. و مقصود از علیین هم ـ چنان که گذشت ـ درجات عالی و منازل قرب به خدای متعال است.(تفسیر المیزان، علامه محمد حسین طباطبایی، ج ۲۰، ص ۳۴۵و ۳۴۹، نشر دارالکتب الاسلامیه.)

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.