آیا قرار دادن دندان مصنوعی تر در دهان روزه را باطل میکند؟
آیا قرار دادن دندان مصنوعی تر در دهان روزه را باطل میکند؟
اگر کسی دندان مصنوعی خود را در حال روزه برای مسواک بیرون بیاورد و سپس در دهانش بگذارد آیا روزه او باطل است یا خیر؟
پاسخ:
اشکال ندارد، لکن اگر دندان تر است آب اضافی آن را از دهان بیرون بریزند. (ر.ک: جامع المسائل آیه الله فاضل، ج۱، ص ۱۴۸، س ۵۴۴)
مبطلات روزه
مُبطِلات روزه یا مُفْطِرات رفتارهایی که روزه را باطل میکنند.
انجامدادن بیشتر مبطلات، از جمله خوردن و آشامیدن، رابطه جنسی، استمنا و قیکردن، در روزه واجب، حرام است؛
اما برخی را میتوان انجام داد، هرچند موجب باطلشدن روزه میشوند؛ مانند مسافرت پیش از اذان ظهر.
مبطلات روزه، بهجز دیدن خون حیض و نفاس، تنها زمانی موجب بُطلان روزه میشوند که از روی عمد انجام شوند.
بهفتوای فقیهان، موارد زیر جزو آن دسته از مبطلات روزه است که باید از آنها اجتناب کرد.
البته در خصوص برخی از آنها اختلافنظر هست:
خوردنو آشامیدن
آمیزش جنسی
استمناء
دروغ بستن به خدا، پیامبر اکرم (ص) و امامان
رساندن غبار غلیظ به حلق
ارتماس یا فروبردن تمام سر در آب. برخی از فقیهان این مورد را از مبطلات روزه نمیدانند.[۲]
باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح. کسی که جنب یا از حیض و نفاس پاک است
باید قبل از اذان صبح غسل کند و اگر تا اذان صبح غسل نکند روزه آن روزش باطل است.
اماله (تنقیه) با مایعات
قیکردن
نیت قطع روزه یا نیت انجامدادن یکی از مبطلات آن
خوردن و آشامیدن به چه صورتی باشد روزه باطل میشود؟
بر اساس فتوای فقیهان، خوردنو آشامیدن وقتی روزه را باطل میکند که عمدی باشد و اگر شخص فراموش کند که روزه است، روزهاش صحیح است.۱
برخی از مراجع تقلید مانند امام خمینی، مکارم شیرازی، بهجت و شبیری زنجانی
تزریق آمپول یا سرم تقویتی را، که بهجای غذا به کار میرود، بنا بر احتیاط واجب جایز نداستهاند؛
اما دیگر فقیهان همچون خویی، سیستانی، تبریزی و صافی گلپایگانی میگویند تزریق سروم و آمپول، چه تقویتی باشد، چه غیر آن، اشکال ندارد۲
مبطلاتی که انجامدادنشان در روزه جایز است
مسافرت(قبل از اذان ظهر)، جزو مفطرات است، ولی اجتناب از آن واجب نیست. یعنی شخص روزهدار میتواند سفر کند.۳
____________________
پی نوشت
۱.یزدی، العروه الوثقی، ۱۴۱۹ق، ج۳، ص۵۴۱-۵۴۳.
۲.بنیهاشمی خمینی، توضیحالمسائل سیزدهمرجع، ۱۴۲۴ق، ص۸۹۲، ۸۹۳.
۳.یزدی، العروه الوثقی، ۱۴۱۹ق، ج۳، ص۶۲۴.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات