اگر انسان در حال نماز, بدن یا لباسش بر اثر خون دماغ شدن یاموارد دیگر نجس شود آیا نماز را باید رها کند یا تا آخر ادامه دهد و بعد تطهیرنماید.

0 20

شیربها راباید تعریف کرد; آیا منظور این است که داماد مقداری پول به عنوان شیربها به خانوادهء عروس می دهد تا جهیزیه بخرند یا پول را می بخشد؟

اگر داماد شیربها را به عنوان پیش کشی و هبه داده است و خانوادهء عروس با آن جهیزیه خریده اند, جهیزیه متعلق به عروس می شود و اگر شیربها را هدیه نکرده ,بلکه داده است جهیزیه بخرند و همراه عروس کنند, در این صورت جهیزیه متعلق به داماد است چون شهرها و محل ها آداب و رسوم مختلفی دارد, باید به عرف وعادت محل مراجعه کرد و طبق آن عمل نمود. بهتر است که با مصالحه , رضایت همدیگر را تحصیل کنید.(۱)

اگر منظور از شیربها این است که داماد ملتزم می گردد مبلغی را به پدر یا مادر یاخانوادهء عروس بدهد, در این صورت اگر به صورت شرط ضمن العقل به هنگام خواندن عقد نکاح قید شود, پدر یا مادر یا خانوادهء عروس , می توانند شیربها را ازداماد بگیرند.(۲)

به هر حال , شما باید مشخص کنید شیربها را به چه منظور و با کدام عنوان قیدکرده و پرداخته اید؟ دادن و گرفتن شیربها اگر به عنوان جعاله باشد که مثلاً این مال رابه پدر یا به دختر می دهد که واسطه شود و رضایت او را حاصل کند, حلال است وپس از عقد, زوج حق استرجاع آن را ندارد; یعنی نمی تواند پس بگیرد یا ازپرداخت آن خودداری کند و اگر شیربها به عنوان هبه و پیشکشی به پدر زن و یا عموو برادر خانم باشد, حلال است و تا وقتی که عین آن باقی است , داماد می تواند پس بگیرد. اگر شما شیربها را با رضایت کامل و طیب خاطر نمی دهید, بلکه برای این که گیرندهء شیربها مانع ازدواج شما نشود, با این که زوجه راضی به تزویج است , حرام است . به هر حال زوجهء شما تقصیری ندارد و خودِ شما نباید چنین شرطی را قبول می کردید و اکنون که پذیرفته اید, باید بدان ملتزم شوید. البته کسی حق ندارد به زورو اجبار مبلغی را به عنوان این که رسم است , از زوج بگیرد و اگر بدون التزام قبلی گرفت , باید آن را پس دهد و حتی اگر تلف شده باشد, باید مثل آن را پس دهد.(۳)

تشخیص این که مورد شما کدام یک از اموری است که ذکر شد, با شما وخانوادهء عروس است و در صورت اختلاف می توانید به صورت جزئی سؤال کرده و از مرجع تقلید خویش استفتا کنید.

به هر حال , شما که اکنون نمی توانید بقیهء شیربها را بپردازید, به آنان اطمینان دهید که در آینده و به هنگام قدرت و اِستطاعت پرداخت خواهیم کرد.(۴)

(پـاورقی ۱٫آیت الله فاضل لنکرانی , جامع المسائل , ص ۴۲۰و ۴۲۱

(پـاورقی ۲٫همان .

(پـاورقی ۳٫همان .

(پـاورقی ۴٫همان و نیز ر.ک : رساله های دیگر مراجع تقلید.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.