منظور از سر مکنون چیست؟

0 918

منظور از سر مکنون چیست؟

سر به معنی نهان و امر پوشیده است. راغب اصفهانی می گوید: سِرّ حدیثی است که در نفس مکتوم است.

در قرآن است: قل أنزله الّذی یعلم السرّ فی السّموات والأرض … ؛[۲] بگو آن [قرآن] را کسی فرو فرستاد که سرّ آسمان و زمین را می داند.

مکنون نیز به معنی پوشاند و محفوظ داشتن است چنان که مرحوم طبرسی (ره) گفته: مکنون به معنی محفوظ از هر شیء است.[۳]

بنابراین سر مکنون به حقایقی گفته می شود که علم آن از افراد عادی پنهان است و جز خدا کسی از آن آگاه نیست.

عبارت سر مکنون به صورت مرکب کمتر در روایات می باشد.

تنها مرحوم مجلسی(ره) روایت نسبتاً مفصلی را در بحارالأنوار، باب طینه المؤمن آورده است.

امام باقر(ع) مصادیقی از سر مکنون الهی را ذکر کردند که به علت اینکه طولانی است روایت از ذکر آن خودداری می شود.[۴]

معرفی کتاب سر مکنون، تحلیلی بر سیره عملی امام سجّاد(ع)

درباره دوران حیات امام سجّاد (ع) در منابع عام و معتبر تاریخی و مقاتل، در گذشته و در میان کتب جدید به طور مفصل گفتگو شده‌است.

برخی از نویسندگان به کناره‌گیری امام از سیاست تأکید می‌کنند وحرکت‌های امام را منحصر در عبادت می‌دانند.

برخی دیگر چیزی از فعالیت‌های سیاسی آن حضرت گزارش نکردند و به نظر می‌رسد بر این باورند که امام سجاد (علیه السلام)،

فقط به امور شخصی و عبادی خود می‌پرداخته و در برابر مسائل سیاسی جهان اسلام بی‌تفاوت بودند.

گروه سومی نیز معتقد به نقش سیاسی فعال امام بودند و امامت حضرت را فراتر از رهبری معنوی می‌دانستند.

این تفاوت دیدگاه نشان آن است که بایستی هر مورد از سیره و عملکرد حضرت را به صورت مجزّا در میزان قرار داد و در سنجه نقد و بررسی سنجید.

کتاب «سرّ مکنون، تحلیلی بر سیره عملی امام سجّاد(ع)» به قلم سیدمحمدباقر هاشمی شاهرودی برآن است که

به بررسی بخش‌هایی از زندگی امام بعد از حادثه عاشورا بپردازد که شاید گوشه‌هایی از اسرار زندگی آن حضرت را تبیین و روشن سازد.

در ابتدای کتاب چگونگی و چرایی حفظ امام سجاد صلوات الله علیه از چنگال اهریمنان و دشمنان آن جناب از بنی‌امیه، بنی‌مروان، آل‌زبیر و…را خواهیدخواند.

سپس با برخورد آن حضرت با قیام‌ها، شورش‌ها و فتنه‌های زمانه‌اش آشنا خواهیدشد

و در پایان فعالیت‌های فرهنگی حضرت را خواهیدشناخت، به‌ویژه سیاستی که حضرت درباره تربیت غلامان و کنیزان خود در پیش داشت،

همچنین در انتهای کتاب نیز مقوله دعاها را از آن حضرت را مطالعه خواهیدکرد.

_________________________

[۲] اعلمی حائری، دائره المعارف الشیعه العامه، ج ۱۶، ص ۱۱۹٫

[۳] توضیح الملل، ج۱، ص ۳۸۱٫

[۴] تفسیر المیزان، ج۱۴، ص ۳۹۲٫

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.