رجعت چیست؟

0 54

"رجعت از عقائد معروف شیعه است و تفسیرش در یک عبارت کوتاه چنین است: بعد از ظهور مهدى علیه السلام و در آستانه رستاخیز گروهى از «مؤمنان خالص» و «کفار و طاغیان بسیار شرور» به این جهان بازمى ‏گردند، گروه اول مدارجى از کمال را طى مى ‏کنند، و گروه دوّم کیفرهاى شدیدى مى‏ بینند.

مرحوم «سیّد مرتضى» که از بزرگان شیعه است چنین مى ‏گوید: «خداوند متعال بعد از ظهور حضرت مهدى گروهى از کسانى که قبلا از دنیا رفته‏ اند به این جهان بازمى ‏گرداند، تا در ثواب و افتخارات یارى او و مشاهده حکومت حقّ بر سراسر جهان شرکت جویند، و نیز گروهى از دشمنان سرسخت را بازمى‏ گرداند تا از آنها انتقام گیرد.
سپس مى‏ افزاید: دلیل بر صحت این مذهب این است که هیچ عاقلى نمى ‏تواند قدرت خدا را بر این امر انکار کند چرا که این مسأله محالى نیست، در حالى که بعضى از مخالفین ما چنان این موضوع را انکار مى ‏کنند که گوئى آن را محال و غیر ممکن مى ‏شمرند.

با توجّه به آنچه از روایات اسلامى استفاده مى ‏شود این موضوع جنبه همگانى ندارد، بلکه اختصاص به مؤمنان صالح العملى دارد که در یک مرحله عالى از ایمان قرار دارند، و همچنین کفار و طاغیان ستمگرى که در مرحله منحطّى از کفر و ظلم قرار دارند، چنین به نظر مى ‏رسد که بازگشت مجدد این دو گروه به زندگى دنیا به منظور تکمیل یک حلقه تکاملى گروه اول و چشیدن کیفر دنیوى گروه دوم است.

به تعبیر دیگر گروهى از مؤمنان خالص که در مسیر تکامل معنوى با موانع و عوائقى در زندگى خود روبرو شده ‏اند و تکامل آنها ناتمام مانده است حکمت الهى ایجاب مى ‏کند که سیر تکاملى خود را از طریق بازگشت مجدد به این جهان ادامه دهند، شاهد و ناظر حکومت جهانى حق و عدالت باشند و در بناى این حکومت شرکت جویند، چرا که شرکت در تشکیل چنین حکومتى از بزرگترین افتخارات است.

و بعکس گروهى از منافقان و جباران سرسخت علاوه بر کیفر خاص خود در رستاخیز باید مجازاتهائى در این جهان، نظیر آنچه اقوام سرکشى مانند فرعونیان و عاد و ثمود و قوم لوط دیدند ببینند، و تنها راه آن رجعت است.
امام صادق علیه السلام در حدیثى مى ‏فرماید، «ان الرجعه لیست بعامه، و هى خاصه، لا یرجع الامن محض الایمان محضاً، أو محض الشرک محضاً:[۱] رجعت عمومى نیست بلکه جنبه خصوصى دارد، تنها گروهى بازگشت مى‏کنند که ایمان خالص یا شرک خالص دارند»"[۲]

« آنچه از اخبار … استفاده میشود پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و ائمه طاهرین همگى رجوع می نمایند و اول کسى که رجعت میکند حضرت حسین علیه السّلام با اصحابش میباشند و بعضى اخبار دلالت دارد که ائمه دو رجعت دارند یکى انفرادى و دیگر اجتماعى، بلکه چنانچه مجلسى از کلینى و صفار از حضرت باقر«ع» روایت کرده امیر المؤمنین علیه السّلام داراى رجعتهاى متعدد خواهد بود.

و همچنین رجعت بعضى از انبیاء سلف و سابقین و برخى از اصحاب ائمه و کسانى که در انتظار حضرت مهدى بوده‏اند و جمعى که داراى ایمان محض یا کفر محض باشند وعده از ظلمه آل محمد و قاتلان حضرت ابى عبد الله علیه السّلام از اخبار استفاده میشود ولى چون بعضى از این اخبار قطعى الصدور نیست باید تصدیق اجمالى برجعت عده داشت و خصوصیات دیگر آن معلوم نیست. و مدت رجعت را نیز جز خدا نمیداند زیرا منتهى بقیامت میشود.»[۳]

برای اثبات رجعت می توان از دلایل عقلی برای اثبات امکان آن و از دلایل قرآنی برای اثبات نظایر آن و خود آن کمک گرفت و احادیث فراوانی نیز در این باره وجود دارد که در جای خود به آن پرداخته شده است.

[۱]. بحار الانوار جلد ۵۳ صفحه ۳۹.
[۲]. یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ،آیت الله مکارم،  ص: ۵۶۳.
[۳]. کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام،سید عبدالحسین طیب، ص: ۶۰۱.

منبع : شهر سوال

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.