چرا طلا و لباس های حریر برای مرد مضرّ است؟

0 554

پوشیدن و زیور کردن مرد به لباس و آلات طلا حرام است؛ همین طور لباس حریر برای مردان تحریم شده است.

امام صادق(ع) فرمود: انگشتر طلا به دست نکن (لا تجعل فی یدک خاتماً من ذهب).[۴]

باز فرمود: لا یلبس الرجل الذهب و لا یصلی فیه لانّه من لباس اهل الجنّه؛[۵] مرد نباید طلا بپوشد و نباید در آن نماز بخواند. طلا، لباس اهل بهشت خواهد بود.

همین طور روایات دیگر که بر تحریم زینت کردن مرد به طلا دلالت دارد.

در مورد تحریم پوشیدن لباس حریر و ابریشمی روایاتی دلالت میکند. اسماعیل بن سعد میگوید: از امام رضا(ع) سؤال کردم: آیا مرد میتواند در لباس ابریشمی نماز بخواند؟ حضرت فرمود: نه.[۶]

امام عسکری(ع) فرمود: لا تحلّ الصلاه فی حریر محض؛[۷] ماز خواندن (مرد) در حریر خالص جائز نیست.

همین طور روایات دیگر که دلالت بر حرمت پوشیدن حریر خالص بر مردان دارد.

امام پوشیدن طلا و زیور کردن به طلا و پوشیدن لباس حریر خالص بر زنان اشکالی ندارد.

علّت واقعی تحریم بر مردان معلوم نیست. احتمال می رود که:

۱ـ علت تحریم طلا بر مردان و حریر خالص بر مردان احساس تکبر و خودبینی و افتخار باشد، همان طور که روایت ۳ از باب ۳۰ بدان اشاره دارد. بدیهی است که اگر مردی خود را به طلا آلات زیور کند، در او احساس تکبر و خود بینی به وجود می آید که بر مردان عیب بزرگ محسوب میشود. امّا بر زنان زینت کردن اشکالی ندارد، چون زن باید طوری جلوه کند که شوهرش به او راغب باشد و از او گریزان و رنجور نشود.

۲ـ اگر پوشیدن طلا بر مردان جائز بود، افزون خواهی و دنیا طلبی و رقابت در بین مردان به وجود می آمد و مفاسد اخلاقی و اجتماعی واقتصادی بر جامعه و افراد تحمیل می شد.

بنابر فتوای مراجع پوشیدن و زیور کردن به طلا بر مردان حرام است و اگر با آن نماز بخوانند، نماز باطل است. [۸] البه در مور طلای سفید اختلاف است. اگر انگشتر پلاتین از طلای زرد درست نشده باشد، پوشیدن و زینت با آن برای مرد اشکالی ندارد.[۹]

همچنین بنابر فتوای مراجع پوشیدن لباس حریر و ابریشم خالص بر مردان حرام است و نماز با آن باطل است.[۱۰]

در مورد فلسفه واقعی احکام باید گفت: بسیاری از احکام الهی: فلسفه آنها بیان نشده، مانند عدد رکعات نمازهای پنجگانه، اما انسان چون اعتقاد و باور به خداوند وعلم و حکمت او دارد و چون احکام الهی دارای مصلحت و مفسده واقعی است، به آنها عمل میکند. بعضی از علت ها نیز که بیان شده، تنها بعضی از حکمت ها است، نه فلسفه احکام، یعنی تنها بخشی از علت های واقعی، یا تنها علت های ظاهری بیان شده است، نه علت واقعی احکام.

اقسام

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.