با توجه به این که ازدواج خواهر و برادر حرام است، چرا دو قلوهای حضرت آدم با هم ازدواج کردند؟

0 9

درباره ازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر اختلاف نظر است. درست مشخص نیست چگونه تولید مثل کردند. آیا خواهر و برادر با هم ازدواج کردند؟ آیا از جن یا فرشته، جنس مخالف آمد و فرزندان آدم با آنان ازدواج کردند؟ آیا از نسل های قبلی، انسانی باقی مانده بود تا با او ازدواج کنند؟ این ها همه احتمالاتی است که به ذهن می رسد.

از این احتمالات ازدواج خواهر و برادر قوی تر به نظر می رسد. ازدواج خواهر و برادر در آن زمان حرام نبوده است، چون در آن زمان هنوز دین و احکام دینی مانند احکام دینی زمان ما تشکل نگرفته بود، مثلاً ده کبوتر، وقتی که از تخم بیرون می آیند، یکی نر و یکی ماده است، بعد با هم ازدواج و تولید مثل می کنند. در آن زمان که چند نفر بیشتر نبودند و هنوز اجتماعی درست نشده بود، هنوز دینی و احکامی به این صورت نبوده است. گرچه خداپرستی و ارتباط با خدا در فطرت آدم و حوّا بود. قرآن می فرماید: کان النّاس أمّه واحده فبعث الله التبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین النّاس فیما اختلفوا فیه.[۴]

ظاهر این آیه آن است که بعثت انبیا و فرستادن کتاب های آسمانی بعد از این بود که انسان ها به خاطر اجتماعی بودن به حدی رسیدند که بینشان اختلاف ایجاد شد. در نتیجه انبیا و کتاب های آسمان آمدند تا اختلافات آنان را کم کند و راه صحیح را به آنان نشان دهند.[۵]

بنابراین در ابتدای خلقت آدم و حوا و فرزندانشان هنوز احکامی که داریم، نبوده، بلکه یک اجتماع بسیار کوچک و ساده و اولیه بوده است، گرچه آنان به مقتضای فطرتشان خداپرست بوده اند. آیه می فرماید: یا ایّهاالنّاس اتقوا ربکم الّذی خلقکم من نفس واحده…؛[۶] ای مردم، بترسید از خدایی که شما را از یک نفر آفرید و از جنس او زوجه اش را آفرید و از آن دو مردان و زنان فراوانی به وجود آورد.

از این آیه استفاده می شود که همه انسان ها از آدم و حوّا آفریده شده اند و موجود دیگری از جای دیگر نیآمده است.[۷]

درباره ازدواج فرزندان آدم روایات متعارضی وجود دارد: یک دسته بر ازدواج خواهر و برادر تأکید کرده و دسته دیگر آن را انکار کرده ولی ظاهر آیه با دسته اوّل موافق است از این رو باید آن ها را ترجیح بدهیم.[۸]

[۴] بقره (۲) آیه ۲۱۳٫

[۵] المیزان، ج ۲، ص ۱۱۱، با تلخیص.

[۶] نساء (۱۴) آیه ۱٫

[۷] تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۴۶٫

[۸] همان، ص ۲۴۷٫

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.