چرا به کسانی که اکنون در عراق توسط نیروهای آمریکایی کشته می شوند، شهید اطلاق نمیشود اما به افرادی که در فلسطین کشته می شوند، شهید می گویند؟

0 21

از دیدگاه قرآن و روایات به کسی که در راه خدا در معرکه جنگ کشته شود، شهید گفته می شود. کسانی که به قصد تقرّب و نزدیکی به خدا و انجام تکلیف دینی و اطاعت از پیامبر یا امام از شهر و خانه خود هجرت نمایند و کشته شوند یا به مرگ طبیعی و یا حادثهای از دنیا بروند؛ مشمول عنایتها و لطف و رحمتهای ویژهای میشوند.

قرآن کریم، هر کجا این بحث را مطرح نموده، قید فی سبیل اللَّه را آورده، یعنی مرگی ارزشمند است که در راه خدا و به خاطر اطاعت از فرمان او باشد.

ماهیت قیام مردم فلسطین به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سالهای اخیر روشن است. مردم با شعارهای اسلامی و با تمسک به قرآن، به دفاع از سرزمین اسلامی خویش می پردازند و کشته می شوند.

کشته شدگان از نگاه روایات شهیدند. امام صادق(ع) فرمود: مَن قتل دون ماله فهو شهید؛ کسی که برای دفاع از مال خود در برابر مهاجمان و متجاوزان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است.(۱)

البته مقصود آن است که پاداش شهید دارند یا مقصود شهید به معنای عام هر فردی یا گروهی با انگیزه الهی و دفاع از حق، با متجاوزان خارجی و ستم پیشه گان وابسته و مزدور داخلی، مخالفت و مبارزه کند و کشته شود، شهید است. مکان مهم نیست، انگیزه ملاک است. به بیان دیگر: حُسن فاعلی(نیت) و حُسن فعلی (شکل و ساختار عمل به فرمان خدا)، ملاک ارزشمندی و فضیلت عمل است.

در مورد عراق به برخی از کشتگان مانند آیت اللَّه حکیم شهید اطلاق شده است، امّا این که در برخی موارد به کشته شده گان شهید اطلاق نمیشود، به چند جهت است:

۱- دشمنان امروز ایران را به دست داشتن در حوادث عراق متّهم می کنند و برای این که بهانه جویی به دست دشمن داده نشود، در مواردی از کاربرد الفاظ خاصی مانند شهید خودداری می شود. در این موارد انگیزه سیاسی مطرح است.

۲- برخی از کشته گان بی آنکه قصد مبارزه با آمریکا داشته باشند، در بمبارانها و حوادث مختلف کشته می شوند.

۳- گروههای مختلف در عراق مبارزه می کنند که انگیزه برخی (مانند طرفداران صدام یا القاعده) در راه اسلام نیست.

۴- برخی از کشتگان معلوم نیست توسط چه کسانی کشته می شوند و هدفشان چیست. در پایان اینکه در عراق امروز دو جبهه کاملاً متمایز و مشخص که یکی اسلام و حق باشد، و دیگری کفر و باطل، وجود ندارد، بلکه گروهها و اهداف شناخته شده و ناشناخته وجود دارند.

پی نوشتها:

۱٫ شیخ عباس قمی، سفینه البحار، جلد اوّل، ماده شهد، به نقل از تفسیر نمونه، ج ۲۱، ص ۴۰۸٫

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.