برای بحث با برادران و خواهران اهل سنت درخصوص اصل امامت چه دلایل محکمی را ارایه کنیم ؟

0 7

بحث کردن با برادران و خواهران اهل تسنن راه های متعددی دارد و دلایل محکم بسیاری در این زمینه هست لیکن استفاده از آنها بیش از هر چیز وابسته به تفطن و تسلط علمی کسی است که به گفت وگو می پردازد همچنین آشنایی کافی نسبت به خصوصیات فکری و روحی مخاطب بسیار لازم است . براهین موجود را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود : ۱ ) براهین عقلی . ۲ ) دلایل قرآنی . ۳ ) روایات پیامبر اکرم ص . طبیعی است گستردگی هر یک از این سری استدلالات مطالعه کتاب های متعددی را می طلبد و دراین مختصرامکان بحث ازآنها نیست. لیکن اختصارا به دو برهان اشاره می گردد : ۱- از دیدگاه قرآن : الف ) از نظر قرآن حتما رهبری و امامت امت باید به دست معصوم ودور از هر گونه کژی باشد.این نکته به تعابیرمختلفی درکتاب الهی بیان گردیده است. از جمله هنگامی که ابراهیم ( ع ) به امامت رسید : ( ( انی جاعلک للناس اماما ) ) وآن منصب الهی را برای فرزندانش درخواست نمود : ( ( قال ومن ذریتی ) ) پاسخ آمد : ( ( قال لاینال عهدی الظالمین عهدمن به ستمکاران نمی رسد .) ) آیه فوق نشان می دهد که امامت منصبی است الهی نه به انتخاب افرادو به کسانی که از هر ظلمی با مفهوم وسیع قرآنی آن پاک و مبرا باشند اعطا می شود .ب ) مهمتر از آن آیه شریفه ( ( اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم ) ) است که با اندک تاملی روشن می شود که فقطامام معصوم راواجب الاطاعه دانسته است ( البته این منافی ولایت فقیه در زمان غیبت نیست ×زیراولایت فقیه نیابت ازامام معصوم (ع) است ) وجه استدلال بر این آیه آن است که خداوند اطاعت احکام و دستورات خود را در آغاز آیه واجب نموده است و در پایان آیه اطاعت اولی الامر را واجب شمرده است . اکنون اگر اولی الامر فرد غیر معصوم باشد و در موردی خلاف حکم الهی دستور دهد در آیه تناقض رخ می دهد زیرا : ۱ ) اگر بگوییم قسمت پایانی آیه اطلاق دارد به طوریکه دراین صورت هم باید اولی الامر را اطاعت نمود با صدر آیه تناقض دارد زیرا حکمش خلاف حکم خداست و اطاعت خدا در آغاز آیه واجب شمرده شده است . ۲ ) اگر بگوییم دراین صورت به حکم اول آیه نبایداو را اطاعت کرد قسمت اول آیه خلاف قسمت آخرآن حکم می کندوآن را نقض می نماید.اصطلاحا این را تناقض صدر و ذیل می گویند و تناقض در قرآن -که کلام خداوند است – محال است و موجب سقوط آن از اعتباراست درحالی که با امامت امام معصوم ۷این اشکال از ریشه برطرف می شود. زیرا چنین اموری از معصوم محال است . بنابراین روشن می شود که غیر از اطاعت امام معصوم در آیه منظور دیگری نیست . خصوصا که اولی الامر را در کنار پیامبرآورده واین نشان می دهد باید خصوصیاتی حتی الامکان مشابه داشته باشد .۳ ) آیه ابلاغ : ( ( یا ایها النبی بلغ ما انزل الیک من ربک فان لم تفعل فما بلغت رسالته ) ) و به دنبال آن آیه اکمال دین که در خصوص ولایت امیرالمومنین است و جزییات آن در روایات متواتره بیان گردیده است . ۲- از دیدگاه عقلی نیز باید توجه داشت که : ۱- لزوم رهبری در جامعه امری ضروری و انکار ناپذیر است . ۲- رهبری درجامعه اسلامی باید براساس احکام و قوانین الهی باشد .۳-احکام الهی و اجرای آن توسط کسی ممکن است که صد در صد به زوایای آن احکام آگاه و نسبت به آنها متعهد باشد .به عبارت دیگراگر پیامبرنیست ازشرایط واوصاف نزدیک ترین فردبه آن حضرت باشد و به شهادت تاریخ و گواهی خلفاهیچ کس در این جهات قابل مقایسه به امامان معصوم : نبوده است. حتی خلفا در موارد بسیاری احساس نیاز به ایمه : می کردند .۳- از دیدگاه روایی نیز روایات بی شماری از پیامبر اکرم ۶ در کتاب های شیعه و سنی به تواتر نقل گردیده که به صراحت امامت و ولایت اهل بیت : را ثابت می نماید مانند : ۱ ) روایات مربوط به حادثه غدیر ۲ ) روایات لیله الانذار .۳ ) احادیث سفینه . ۴ ) احادیث ثقلین و … البته باید بدانید که این مقدار آگاهی هرگز کافی نیست ونیازمند مطالعات جدی است . ضمنا لازم است با کسانی بحث نمایید که اطمینان به حقیقت جویی آنان داشته باشید و در صورت برخورد با برخی از شبهات ما را در جریان بگذارید .برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه فرمایید : ( ( امامت و رهبری ) ) استاد مطهری ( ( رهبری امام علی ۷ در قرآن ) ) ( ترجمه المراجعات ) ( ( آن گاه هدایت شدم ) ) تیجانی سماوی ( ( بررسی مسایل کلی امامت ) ) ابراهیم امینی ( ( شیعه و تهمتهای ناروا ) ) محمد جواد شری ;

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.