اد له عقلی وجود امامت را بیان کنید؟

0 12

در فرهنگ اسلامی ، مقام و موقعیت ( ( امام ) ) در عرصه های مختلف ، دارای جایگاهی لازم و قابل استدلال عقلی است . ۱- از جهت پیشوایی و هدایت مردم ؛ که در این باره به طور خلاصه می توان گفت : اسلام کاملترین دین الهی و پاسخگوی تمام نیازهای بشر در راه سعادت می باشد ما معتقد یم هر مساله ای از مسایل زندگی انسان حکم خاصی در اسلام دارد اما در مقام عمل به دلیل مشکلات پیامبر اسلام ( ص ) در۲۳ سال دوران نبوت از قبیل حصر در شعب ابی طالب ، سال ها جنگ بامشرکین و کفار و مشکلات زیاد حکومت نوپای اسلامی ، پیامبر ( ص ) فرصت نیافت که تمامی دین را به طور کامل به عموم مردم ابلاغ نماید هر چند تا آنجاکه ممکن بود در ابلاغ دین به مردم کوتاهی نکرد .این مسیله یعنی عدم امکان بیان اسلام در دوران پیامبر مورد قبول شیعه و سنی است لذا اهل سنت برای جبران این نقیصه به قیاس ( استفاده از مشابهت دو چیز برای بدست آوردن حکم شرعی ) روی آوردند بنابراین حقیقت دین اسلام کامل و حاوی پاسخ تمام مسایل مورد نیاز برای سعادت بشر است . اما به دلیل شرایط دوران نبوت پیامبر اسلام ( ص ) ابلاغ دین به عموم مردم به طور کامل صورت نگرفت وخدای حکیم و قادر و دانا به ابلاغ ناقص دین اکتفا نمی کند و حتما ابلاغ دین را کامل می نماید .به حکم عقل برای ابلاغ کامل دین نیاز به شخصی است که علم کامل خدادادی داشته باشد که پاسخ هر سوال را به طور دقیق داشته باشد و از سوی دیگر از هر خطا و سهو و گناهی معصوم باشد تا بتواند دین رابه طور کامل و بدون نقص به مردم ابلاغ نماید تا این جا ضرورت عقلی وجودامامی دانا و معصوم اثبات شد اما دلیل لزوم تعیین امام از طرف خدا نیاز به مکملی دارد یعنی این که عصمت و علم کامل شخص ، تنها برای خدا معلوم وعیان است و انسان نمی تواند پی به عصمت و علم کامل فرد دیگر ببرد لذاخدا باید آن جانشین عالم و معصوم را معین نماید بنابراین خداوند برای تکمیل هدایت خود و ابلاغ کامل دین خاتم امام معصوم را به مردم معرفی می نماید و پیامبر ( ص ) دین کامل را به امام علی ( ع ) منتقل کرده است . ۲- ازدیدگاه عرفان : در هر عصری نیاز به قطب عالم امکان هست ، تا سیر به کمال ووصال به حق را میسر سازد و آن قطب ، کسی جز امام بر حق نیست . ۳- ازدیدگاه حکمای الهی : زمین هیچگاه بدون ( ( حجت ) ) نمی تواند پا بر جا باشد، وتا هنگام قیامت ، نیاز به واسطه فیض می باشد .و ( ( امام ) ) حجت خدا بر روی زمین است . برای مطالعه در این زمینه رجوع کنید امامت و رهبری ، استاد مطهری ، انتشارات صدرا، چاپ یازدهم ، تابستان ۱۳۶۹، ص ۸۹ – ۱۰۰ وآموزش عقاید استاد مصباح یزدی ، شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی ، چاپ اول ، تابستان ۱۳۷۷، ص ۳۰۳ – ۳۰۶ و آموزش کلام اسلامی ، ج ۲، دکتر محمد سعیدی مهر، طه ، قم ، ۱۳۷۸، ص ۱۳۱ -۱۵۴ .در فهم کامل بحث امامت ، درک معنای امام و موضوع مورد بحث دربین شیعه و سنی بسیار ضروری است برای این منظور نگاه کنید: امامت ورهبری استاد مطهری ، ص ۴۳ – ۷۳ .;

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.