آیاتی که بیانگر مقام و موقعیت حضرت زهرا (س) هستند کدامند؟

0 8

برخی از آیات را که در حقّ او وارد شده است مطرح میکنیم:
۱ . سوره کوثر
خدا به پیامبر خطاب میکند که ما به تو «کوثر» دادیم، چنان که میفرماید:
«إنّا أَعْطَیْناکَ الکَوثَر فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَر إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الأبْتَر»
[ما به تو کوثر اعطا کردیم، پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن، بدرستی که دشمن تو ابتر است.]
مفسران در مصداق «کوثر» که به معنی «خیر کثیر» است اقوالی دارند، ولی قول روشن همان است که بگوییم مراد فرزندان زیادی است که خدا به پیامبر از طریق حضرت زهرا(س) لطف فرموده است و شاهد این گفتار آخر سوره است که میفرماید: ای رسول گرامیدشمن تو «ابتر» است، یعنی در مقابل تو ابتر نیستی بدلیلی که ما به تو کوثر، یعنی خیر کثیر دادیم که یکی از مظاهر آن فرزندان زیاد از نسل زهرا(س) است.
فخر رازی در تفسیر سوره «کوثر» میگوید این خبر غیبی قرآن تحقق پذیرفته است، زیرا اموی ها و عباسی ها در کشتن فرزندان زهرا (س) دریغ نکردند مع الوصف شرق و غرب عالم از نسل زهرا مالا مال است، آنگاه میگوید علما و دنشمندانی بزرگ مانند باقر العلوم و حضرت صادق و حضرت کاظم و حضرت رضا(ع) در آغوش این خانواده پرورش یافتهاند.
۲ . آیه تطهیر
آیه دیگری که درباره حضرت زهرا (س) وارد شده است آیه «تطهیر» است:
«إِنَّما یُریدُ الله لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْس أَهْل البَیْت وَ یُطَهِّرکُمْ تَطْهیراً» احزاب/۳۳
[همانا خداوند اراده کرده است تا رجس و پلیدی را از شما اهل بیت ببرد و شما را پاک کند پاک کردنی.]
این آیه درباره زهرا (س) و دو فرزندش حسن و حسین(ع) و همسر گرامیو پدر بزرگوارش نازل شده است و مقصود از اهل بیت، بیت وحی و نبوت است.
روایات زیادی گواهی میدهند که پیامبر هر چهار نفر را به همراه خود زیر کسایی قرار داد و این آیه را تلاوت کرد و فرمود: خدایا برای هر پیامبر اهل بیتی است و اینها اهل بیت من هستند.
آیه مباهله
در یکی از سالهای هجرت، پیشوایان نصارای «نجران» وارد مدینه شدند تا با پیامبر از نزدیک مناظره کنند، آنان در مناظره محکوم شدند، ولی از پذیرفتن اسلام سر برتافتند، پیامبر آنان را به مباهله دعوت کرد، یعنی همگان در نقطه دور از زندگی مردم گرد آیند و لعنت خود را بر دروغگویان بفرستند.
و این همان حقیقت است که در آیه یاد شده آمده است:
«فَقُلْ تَعالَوا نَدْعُ أَبْناءَ نا وَأَبْنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَنِسائکُم وَ أَنْفُسنا وَأَنفُسکُم» آل عمران/ ۶۱
[پس بگو بیایید بخوانیم (بیاوریم) فرزندان ما را و فرزندان شما را، زنانمان را و زنانتان را و نفسهایتان را (کسانی که جان ما و شما هست)… .]
آیه مبارکه حاکی است که پیامبر باید سه گروه را به میدان مباهله وارد کند:
الف: فرزندان خود را «أَبنائنا»
ب: زنان خویش را «نسائنا»

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.