نظر شیعه و اهل سنت در مورد قنوت در نماز چیست؟

0 34

در همه نمازهای واجبی و مستحبی در رکعت دوم قنوت قبل از رکوع مستحب است و مدرک آن علاوه بر روایات ائمه اهل بیت (ع) روایتی است که اهل سنت از پیامبر گرامی(ص) نقل میکنند.
براء بن عازب که از یاران رسول خداست میگوید: «کان رسول الله(ص) لا یصلی صلاه مکتوبه إلا قنت فیها.» (سنن دارقطنی:۲/۳۷، حدیث ۴؛ سنن بیهقی:۲/۱۹۸٫)
[پیامبر نماز واجبی نمیخواند مگر این که در آن قنوت به جا میآورد.]
و نیز از امیرمؤمنان (ع) نقل میکنند که آن حضرت در نماز مغرب قنوت بجا میآورد.(سنن بیهقی:۲/۲۴۵٫)
هرگاه قنوت در نماز مغرب مشروع باشد با دیگر نمازها فرقی نخواهد داشت.
زراره از امام باقر (ع) نقل میکند: «القنوت فی کل صلاه فی الرکعه الثانیه قبل الرکوع» [قنوت در تمام نمازها در رکعت دوم پیش از رکوع است.] (وسائل:۴/۹۰۰،باب ۳ از ابواب قنوت،حدیث ۱٫)
ولی باید توجه نمود در میان فقیهان اهل سنت درباره قنوت نظر واحدی وجود ندارد در میان آنها در این مسأله اختلاف عمیقی است.
الف: شافعی میگوید: قنوت در نماز صبح در همه اوقات مستحب است.( بدایه المجتهد:۱/۱۳۱؛ المغنی: ۱/۸۲۳٫)
ابو حنیفه میگوید: قنوت جز در نماز « وتر » در دیگر نمازها مکروه است.( هدایه مرغینانی:۱/۶۶؛ بدایه المجتهد:۱/۱۳۲٫)
ابو یوسف شاگرد ابو حنیفه میگوید: وظیفه مأموم پیروی از امام است، هرگاه او قنوت به جا آورد، مأموم باید از آن پیروی کند.
احمد بن حنبل میگوید: قنوت برای امام در نماز در صورتی درست است که گروهی را برای جهاد اعزام کند.( المجموع:۳/۵۰۴٫)
با این اختلاف چگونه انتظار دارید که شیعه با آنان هماهنگ باشد در حالی که روایت رسول گرامی (ص) که براء بن عازب آن را نقل میکند مؤید نظر اینها است.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.