چرا با وجود قرآن، نیاز به احادیث و روایات داریم؟

0 6

یک مسلمان پایبند به قرآن نمی‎تواند به احادیث اسلامی که از طرق صحیح رسیده عمل نکند زیرا

اولاً، منکران سنّت و حدیث صحیح، در واقع منکر خود قرآن محسوب می‎شوند؛ چه اینکه، قرآن صریحاً گفتار پیامبر (ص) را به عنوان یک منبع معتبر و واجب الاطاعه معرفی کرده و می‎گوید

«ما اَتاکُمُ الرَّسوُلُ فَخُذُوهُ وَ مانهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهوُا» حشر/۷ [آنچه پیامبر برای شما آورده و به شما فرمان دهد بگیرید و عمل کنید و آنچه شما را از آن نهی کند، خودداری کنید!]

«ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَهٍ اِذا قَضَی اللهُ وَ رَسُولُهُ اَمْراً اَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخیَرهُ مِنْ اَمْرِهِمْ» احزاب/۳۶ [هیچ مرد و زن با ایمان حق ندارد در برابر فرمان خدا و پیامبر سرپیچی کند!]

«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولُ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَولَّی فَما اَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً» نساء/۸۰ [آن کس که اطاعت پیامبر کند اطاعت خدا کرده و آن کس که روی بگرداند تو مسؤول آنها نیستی (و حساب و کیفرشان با خدا است).]

و آیات دیگر که همگی فرمان پیامبر را همچون فرمان خدا واجب الاطاعه می‎شمرد.

ثانیاً، قرآن محتوی دستورات کلّی و قوانین اساسی اسلام است و اگر از سنّت چشم بپوشیم، جنبه عملی خود را از دست خواهد داد، و به گونه کلّیاتی ذهنی که قابلیّت اجرا ندارد باقی می‎ماند؛ زیرا تمام جزئیّات و ریزه کاریها و آئین نامه‎های عملی و اجرایی آن قوانین کلّی، همه در سنّت بیان شده است.

گرچه افراد بی‎اطّلاع پس از وفات پیامبر (ص) اصرار داشتند که احادیث او را کسی ننویسد، مبادا مزاحمتی با قرآن فراهم گردد!، امّا پس از مدّتی همه به ضعف و سستی این طرز تفکّر آشنا شدند که اگر زمان دیگری بگذرد و احادیث پیامبر (ص) به دست فراموشی سپرده شود، اسلام فاقد ارزش اجرایی و عملی خواهد شد؛ لذا آن نظریه کهنه و افراطی و کوته بینانه را رها ساخته به تدوین کتب حدیث پرداختند.

ثالثاً، درست است که دست جاعلان به سوی احادیث اسلامی دراز شده و با انگیزه‎های مختلفی به آشفته ساختن احادیث پرداختند، ولی چنان نیست که احادیث صحیح و مجعول و مشکوک ضوابطی نداشته باشد، و نتوان آنها را از هم جدا ساخت؛ بلکه با توجّه به علم رجال و علم حدیث و درایه، این کار کاملاً ممکن است.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.