از دیدگاه قرآن، نتایج و آثار تقوی چیست؟

0 5

۱ـ «ذلکَ الکِتابُ لا رَیْبَ فیه هدیً للمُتَّقین» بقره/۲ [این کتاب یعنی قرآن شک و ریبی در آن نیست و هدایتگر متقین است.] خداوند در این آیه تقوی را زمینه پذیرش هدایت و متقین را شایسته آن میداند.

پس مراد از متقین در آیه کسانی هستند که لااقل زمین جان آنها شوره زار نباشد، و حداقل تقوی را داشته باشند و آماده پذیرش حق گردند وهر چه بیشتر به قرآن رجوع کنند روزنه وسیعتری از نور هدایت به قلب و زمین تاریک وجود آنها میتابد، تا در نهایت تمام وجود آنها نورانی میشود به نور الهی.

اگر کسی بگوید هدایت تشریعی خداوند برای کافر و مسلمان است، چرا اینجا میفرماید برای متقیان است؟ میگوییم بله، هدایت تشریعی برای همه است، اما نظر این آیه به پذیرش و تاثر انسانهاست، کسانی از این هدایت بهره میبرند، که حداقل مراتب تقوی را دارا باشند.

۲٫ «وَاعْلَموُا اَنَّ الله مَعَ المَُتَّقین» بقره/۱۹۴ [بدانید که خداوند مصاحب با متقین است.] خداوند در این آیه تقوی را زمینه مصاحبت با خودش معرفی مینماید، به طوری که دیگر بهشت با تمام جلوههایش در نظر متقین هیچ جلوهای ندارد، زیرا بهشت هم با جلوههای ملکوتی خداوند، بهشت شده است.

۳٫ «وَلَو اَنّ اَهْلَ القُری آمَنوُا وَاتّقُوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِنَ السّماء وَالْاَرضِ» اعراف/۹۶ [اگر اهل قریه ها ایمان آورده و تقوا پیشه میکردند برکات زمین و آسمان را بر آنها میگشودیم.] تقوی موجب ازدیاد برکات ارضی و سماوی و عامل مؤثر در بهبود اقتصاد است، این آیه اشاره دارد، به اینکه تقوی علاوه بر منافع معنوی و اُخروی، منافع مادی و دنیوی هم دارد، و موجب رونق کسب وکار است.

۴٫ «یا ایُّها النّاسُ اِنّا خَلَقْناکُم مِنْ ذَکَر واُنْثی وَجَعَلْناکُمْ شُعُوباً وقَبائِلَ لِتَعارِفوُا اِنّ اکرَمَکُم عِنْدَ الله اَتْقیکم انَّ الله علیمٌ خبیرْ» حجرات/۱۳

تقوی در این آیه مایه کرامت و ارزشمندی انسانها معرفی شده، خداوند می‎فرماید ای مردم (ای جهانیان) ما شما را از یک مرد و یک زن خلق کردیم، و شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادیم، تا قرب و بعد نژادی و سببی یکدیگر را بشناسید، و در واقع با این کار شناسنامه شما را که وجه تمیز شماست، صادر کردیم اما بدانید که قبیله و دسته و فرقه و گروه مایه کرامت نیست بلکه کرامت در محور تقوا دور میزند و خداوند عالم و آگاه بر نیک و بد مردم است.

۵٫ «تَزَوَّدوُا فَاِنِّ خَیْرَ الزّادِ التّقوی» بقره/۱۹۷ زاد و توشه برگیرید، زیرا این سفر الی الله هم مثل بقیه سفرها، توشه میخواهد، بهترین زاد و آذوقه در این سیر، تقوی است، خداوند در این آیه تقوی را به عنوان بهترین زاد و توشه برای عبور از گذرگاه زندگی و رسیدن به قرارگاه آخرت معرفی میکند.

۶٫ «یا بَنی آدَم قَدْ اَنْزَلنا عَلیکم لِباساً یُواری سَؤآتِکُم و ریشاً ولباسُ التَّقْوی ذلکَ خیرٌ ذلکِ مِنْ آیاتِ الله لَعَلَّهُم یذّکّرون» اعراف/۲۶ [ای فرزندان آدم ما برای شما لباسی فرستادیم که عورات و زشتیهای شما را میپوشاند، و برای شما زینت است، ولی لباس تقوی بهتر از لباسهای عادی و ارزشمندتر است. این همه از آیات الهی است، شاید که متذکر شوید.] خداوند در این آیه تقوی را به عنوان لباس معرفی نموده است. لباس دارای سه خصوصیت مهم است ۱ ـ زینت انسان است ۲ـ حافظ انسان از گرما و سرما و مجروح شدن و خراشیدگی بدن است ۳ ـ پوششی برای عیوب است. این سه خصوصیت برای لباس معنوی، یعنی تقوی نیز متصور است هم زینت صاحبان تقوا است، و هم انسان را ازمصائب و لغزشگاههای زندگی میرهاند، و بالاخره عیب پوش انسان است، یعنی اگر عیبی هم در انسان باشد تحت الشعاع این زینت الهی قرار میگیرد ، و جلوهای و نمودی ندارد.

۷٫ «تِلْکَ الجَنّه الّتی نوُرِثُ مِنْ عِبادِنا مَن کانَ تَقِیّا» مریم/۶۳ [این بهشتی است که بندگان متقی و پرهیزکار خود را وارث آن می‎گردانیم.] خداوند در این آیه سند مالکیت بهشت را برای متقین صادر ودر دفتر اسناد رسمیخود، یعنی قرآن به ثبت می‎رساند.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.