آیا از دیدگاه اسلام، شیطان آفریننده شرور و بدیها است؟

0 7

شیطان از نظر اسلام نقشی در آفرینش اشیاء ندارد. در اسلام خلقت هیچ چیزی به شیطان نسبت داده نمیشود. در اسلام اصلاً چنین اندیشه ای وجود ندارد که در نظام خلقت، موجودات نامطلوبی هست و می بایست نباشد و چون هست پس از یک موجود پلید ناشی شده است.

از نظر اسلام همه اشیاء با دست قدرت خداوند به وجود آمده است و هر چه آفریده خوب و نیک آفریده است: « اَلَذی اَحسَنَ کُلً شَیءِ خَلقَهُ» سجده/۷، «رَبُنَا الًذی اَعطی کُلً شَیءٍ خَلقَهُ ثُمً هَدی» طه/۵۰ قلمرو شیطان از نظر اسلام تشریع است نه تکوین؛ یعنی شیطان فقط می تواند فرزند آدم راوسوسه کند وبه گناه تشویق کند، شیطان بیش ازحد دعوت کردن، سلطه وقدرتی بر انسان ندارد : «وَ ما کانَ لِیَ عَلَیکُم مِن سُلطانٍ اِلا اَن دَعَوتُکُم فَاستَجَبتُم لی». ابراهیم/۲۲
ماهیت شیطان هرچه باشد، انسان بودن انسان به این است که صاحب عقل و اراده و قوه انتخاب است.

انتخاب وقتی ممکن است که در مرحله اول عقل و تشخیصی باشد و در مرحله دوم دو راه ممکن در جلو انسان باشد .

هرکدام ازاین دو رکن اگر نباشد، اختیار وانتخاب ودر واقع انسانیتی درکار نیست: « اِنا خَلَقنا الاِنسانَ مِن نُطفَهٍ اَمشاجٍ نَبتَلیهِ فَجَعَلناهُ سَمیعا بَصیرا . اِنا هَدَیناهُ السًبیلَ اِما شاکِرا وَ اِما کَفورا». دهر/۲و۳
وسوسه نفس اماره وشیطان ، شرط اختیار و انتخاب و انسانیت انسان است .

همان طوری که دعوت به خیر هست والهامات خیر هست، باید وسوسه شر هم باشد تا انسان یکی از ایندو را «انتخاب» کند وگامی در راه انسانیت که راه انتخاب واختیار است بردارد .

به قول مولانا:
درجهان دوبانگ می آید به ضدتا کدامین را تو باشی مستعد
آن یکی بانگش نشور اتقیاو آن دگر بانگش نفور اشقیا
شیطان ویا جن درقرآن در عرض موجودات طبیعی است نه درعرض ملائکه و فرشتگان. ملائکه از نظر قرآن رسولان و ماموران پروردگارند و در نظام آفرینش کارگزاری می‎کنند، ولی جن و شیطان هیچ نقشی درکار خلقت ندارند، ازاین جهت مثل موجودات زمینی می‎باشند.

از اینجا می‎توان فهمید که اندیشه مخلوقات بد وناشایست واینکه نظام آفرینش ناقص است به هیچ وجه در اندیشه های قرآنی راه ندارد.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.