آیـا از نـظـر علمای رجال و درایه , حدیث ثقلین که شیعه در اثبات امامت به آن تمسک می جوید , صحیح است ؟

0 11

امامت و وصایت انبیا, یکی از سنتهای الهی است که همه انبیا براساس این سنت جاری عمل کرده و جـانـشـیـن خویش را به مردم معرفی نموده اند. قرآن کریم در مواردمختلف و گوناگون به این مسئله اشاره کرده است . پیامبر گرامی اسلام (ص ) نیز که مبلغ جامع ترین و کامل ترین دین الهی , یعنی دین اسلام می باشد, به این اصل قرآنی عمل نموده و در موارد گوناگون اوصیا و جانشینان خـود را بـه مـردم مـعرفی کرده است .وصایت پیامبر و رهبری امت اسلامی از دیدگاه نبی مکرم اسلام دارای چنان اهمیتی بود که از آغاز دعوت آشکار و علنی خود به آن می پردازد و در جلسه یوم الانـذارفـرمود: هر کس که در این مجلس مرا تصدیق کند و به گفته های من ایمان آورد, وصی و جانشین من خواهد بود. به شهادت تاریخ غیر از علی بن ابیطالب کسی دیگری به ندای پیامبر(ص ) لبیک نگفت و پس از سه بار تکرار, رسول اکرم (ص ) فرمود: ((ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فـاسمعوا له و اطیعوا)).(۱)حادثه غدیر خم مهم ترین رخداد در راستای اعلان وصایت و جانشینی پـیـامـبـر اسـت کـه آن را یکصد و ده تن از بزرگان صحابه نقل نموده اند.(۲)راویان حدیث غدیر بزرگانی از صحابه , مانند زید بن ارقم , سلمان فارسی , ابوذر,علی بن ابیطالب و حتی خلفای ثلاثه می باشند.(۳)این روایت به طور قطع و یقین از احادیث متواتر و قطعی الصدور است , زیرا افزون بر راویـان بـزرگ آن , مـانـنـد سلمان فارسی ابوذر و …, فقط یکصد و ده نفر ازاصحاب بزرگ رسول خدا(ص ) آن را نقل کرده اند.از سوی دیگر, تقسیم بندی علمای درایه براساس سند روایات صورت مـی گـیـرد و روایـتـی را صحیح می دانند که تمام سلسله سند آن صحیح باشد و اگر سند دچار ضـعـف بـاشد متن روایت را رد می نمایند, بنابر این با توجه به کثرت راویان حدیث غدیر , علاوه بر صـحـت سـنـد آن نـزد علمای درایه , متنی مسجل است و بزرگانی , مانند شیخ مفید, ابن حجر, قـنـدوزی , گـنـجی شافعی و نوراللّه تستری آن را نقل کرده اند.همچنین توجه به شرایط زمان و مکان صدور حدیث غدیر, باعث زدودن بسیاری از شبهات خواهد گردید, از جمله مکان چهار راه جدا شدن حاجیان از یکدیگر, گرمای طاقت فرسای حجاز, دستور پیامبر(ص ) به توقف تا رسیدن بازماندگان , دعوت و خطابه طولانی پیامبر گرامی اسلام (ص ), اقرار گرفتن رسول خدا(ص ) از مردم به اولویت خویش : ((الست اولی بالمومنین من انفسکم )),(۴) اعلان نزدیکی رحلت خویش و پـیوستن به رفیق اعلی و سپس ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب : ((من کنت مولاه فهذا علی مولاه )) (۵)همه بیانگر هدف و غرض رسول خدا(ص ) می باشد که چه امر مهمی را به مردم ابلاغ کرده است و به یقین می توان گفت که مسئله ابلاغ شده غیر از وصایت و رهبری چیز دیگری نبوده است , زیرا در ابتدا پیامبر اسلام (ص ) از رحلت خود سخن می گوید, آنگاه ولایت خود را بیان می کند و در آخر به حاضران در جلسه , ماموریت وصایت و رهبری علی (ع ) را ابلاغ می کند و می فرماید: ((الا فلیبلغ الشاهد الغایب (۶).بنابر این , با توجه اهمیت ضبط و اهتمام بیش از حد علما, نسبت به نقل احادیث ونـپـذیـرفتن هرگونه حدیث و مناقشه در سند و رد راویان مجهول و ضعیف علمای شیعه واهل سنت , حدیث غدیر را به عنوان حدیثی متواتر و قطعی الصدور و غیر قابل خدشه دانسته اند, از سوی دیگر, با عنایت به شرایط زمان و مکان صدور این حدیث شریف و قراین موجود در متن روایت مسلم است که غرض پیامبر غیر از ابلاغ خلافت علی بن ابیطالب چیز دیگری نبوده است .

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.