معجزه حضرت یوسف چه بود؟ آیا تعبیرخواب هم معجزه محسوب می شود؟

0 336

معجزه حضرت یوسف چه بود؟ آیا تعبیرخواب هم معجزه محسوب می شود یا علم خدادادی؟

قبل از پرداختن به پاسخ لازم است تعریفی از معجزه داشته باشیم.

تعریف معجزه

دانشمندان اسلامى در تعریف معجزه گفته ‏اند: [۱]

“معجزه، امر خارق عادتى است که مقرون به تحدى باشد و از طرفى مطابقت با ادعا داشته باشد”.

خوارق عادات، رویدادهایى هستند که بر خلاف عادت امور و اشیا و عملکرد معهود قوانین طبیعى مى‏باشند.

این که گفته شد: معجزه خارق عادت است، نه بدین معنا است که معجزه، استثنایى است از قانون علیت.

معجزه، نفى علل نیست چون قانون علیت، هم مورد پذیرش برهان است و هم قرآن [۲] .

به عبارت دیگر؛ صرف خارق عادت بودن امری معجزه به حساب نمی آید

بلکه در صورتی امر خارق عادت معجزه است که همراه با تحدى و از طرفى مطابقت با آن ادعا داشته باشد”.

پس با توجه به مطالب بالا تعبیر خواب می تواند معجزه باشد ولی نه در هر زمان و در مورد هر پیامبری بلکه با شرایط خودش که ذکر شد.

از طرف دیگر معجزه بودن تعبیر خواب نه تنها با علم خدادادی بودن آن منافاتی ندارد بلکه لازمه آن است.

هم چنین منافاتی بین معجزه بودن تعبیر خواب و این که دیگران نیز مراتب پایین تری از آن را بهره مند باشند نیست؛

مثل معجزه بودن فصاحت و بلاغت قرآن که منافات ندارد عده ای مراتب پایین تری از فصاحت بلاغت را بهره مند باشند. [۳]

نکته قابل توجه این است که بین معجزه و علوم متداول در بین مردم رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

معجزه هر پیامبری باید از پیشرفته ترین دانش های زمان خودش باشد

تا به هنگام عاجز ماندن دانشمندان آن عصر از مقابله با آن یقین حاصل شود که این علم سرچشمه الهی دارد نه انسانی

مثلا تبدیل شدن عصای حضرت موسی (ع) با پیشرفت سحر و شفای مرض های لاعلاج و زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی (ع)

با پیشرفت دانش پزشکی و قرآن عربی فصیح بی مانند با به اوج رسیدن فصاحت و بلاغت، رابطه ای جدی دارد

از این رو می گوییم که «تعبیر خواب» هم معجزه حضرت یوسف (ع) محسوب می شود.

خواب های متعددی که در سوره یوسف به آن اشاره شده از خواب خود یوسف گرفته تا خواب زندانیان، تا خواب فرعون مصر

و اهمیت فراوانی که مردم آن عصر به تعبیر خواب می دادند نشان می دهد که اصولاً در آن عصر تعبیر خواب از علوم پیشرفته زمان محسوب می شد.

وشاید به همین دلیل پیامبر آن عصر؛ یعنی یوسف نیز از چنین علمی در حد عالی برخوردار بود که در واقع یک اعجاز برای او محسوب می شد. [۴]

___________________
[۱] ر.ک: علامه حلى، کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد، با تعلیق و تصحیح آیت الله حسن زاده آملى، ص ۳۵۰ – ۳۵۳، و تعلیقات آیت الله حسن زاده بر کشف المراد، ص ۵۹۵؛

رهبران بزرگ ومسئولیت هاى بزرگتر، ص ۱۱۹ – ۱۵۳؛ مطهرى، مرتضی، مقدمه‏اى بر جهان بینى اسلامى، چاپ جامعه مدرسین، ۱۳۶۲، ص ۱۷۹، ۲۰۸؛ المیزان، ج۱، ص ۵۸ – ۹۰؛

ترجمه فارسى المیزان، ج۱، ص ۹۳ – ۱۴۰؛ انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، ص ۸ – ۲۱؛ ملکشاهى، ترجمه و شرح اشارات ابن سینا، ص ۴۶۶ – ۴۹۱؛

ملاصدرا، شواهد الربوبیه، ص ۳۴۰ – ۳۴۹، با حواشى مرحوم سبزوارى و تعلیق و تصحیح و مقدمه سید جلال آشتیانى چاپ دوم؛

ملاصدرا، فصل فى اصول المعجزات وخوارق العادات، مبدء و معاد، ترجمه احمد بن محمد الحسینى اردکانى به کوشش عبدالله نورانى، ص ۵۳۸ – ۵۴۹.

[۲] اقتباس از شماره سؤال ۱۱۵ (سایت: ۹۸۵).

[۳] . نک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۹ ، ص ۳۶۲. معجزه حضرت

[۴] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۹ ، ص ۴۲۸ ، با اندکی تغییر ، انتشارات دار الکتب الاسلامیه ، چاپ هفتم ، ۱۳۶۵.

 

منبع : اسلام کوئست

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.