آیا مسیحیان و یهودیان و …به بهشت می ورند؟

بهشت
0 21

در این رابطه دو طرز تفکر وجود دارد : معمولا کسانی که داعیه ی روشنفکری دارند با قاطعیت می گویند هیچ فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان بلکه میان موحد و غیر موحد نیست.

هر کس عمل نیکی انجام دهد. خدمتی از راه تأسیس یک مؤسسه خیریه و یا یک اکتشاف و اختراع و یا از راه دیگر انجام دهد, استحقاق ثواب و پاداش از جانب خداوند دارد .
می گویند خداوند عادل است و خدا میان بندگان خود تبعیض نمی گذارد برای او فرقی نمی کند که بنده اش او را بشانسد,یا نشناسد در مقال این روشنفکر ان گشاده باز مقدسان سخت گیر قرار گرفته اند . محال است که عملی از غیر شیعه پذیرفته باشد .

چون غیر شیعه خودش مطرود است پس عملش به طریق اولی مردود است .وقتی کسی کار خیری انجام دهد شکی نیست که عمل او از نظر اجتماعی و در مقایس تاریخ خیر است .

یعنی : کار مفید و سازنده ای است و به این حساب تفاوتی نمی کند که فرد هدفش ریا کاری و تظاهر بوده یا هدفی عالی انسانی داشته است. اگر آن شخص هدفش خیر باشد . عملش دو بُعد دارد . یک بعد در امتداد تاریخ و زندگی بشری پیش رفته است و ُبعد دیگر در امتداد معنوی و ملکوتی ولی اگر آن را با انگیزه ی ریا و یا جلب مادی انجام داده باشد کارش یک بُعدی است.

یعنی تنها در امتداد تاریخ پیش رفته ولی در امتداد معنوی و ملکوتی پیش نرفته به عبارت دیگر : برای خدا فرق نمی کند. اما برای عمل فرق می کند در یک صورت عمل, عملی می شود زنده و صعود کننده به با لا و در صورت دیگر عملی میشود مرده و هبوط کننده .
در همین راستا امام صادق «علیه السلام » فرمود : کارتان را برای خدا قرار دهید نه برای مردم , زیرا هر چه برای خداست , برای خداست و هر چه برای مردم است به سوی خدا بالا نمی رود. نیت جان عمل است و همان طوری که تن آدمی شریف است به جان آدمیت شرافت عمل آدمی نیز بستگی به جان آن دارد .
جان عمل چیست ؟ جان عمل, اخلاص است و بالفرض که فردی غیر مسلمان یا غیر شیعه نیز در عمل خود اخلاص داشته باشد باز هم ا ز او پذیرفته نیست . زیرا اصلا دینش پذیرفته نمی باشد . این موضوع با« آیه ی ۸۵ , سوره ی آل عمران اثبات می شود.» { و من یتبع غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الاخره می الخاسرین } یعنی : « و هر کس غیر از اسلام دینی بجوید هرگز از او پذیرفته نشود و او در جهان دیگر از جمله زیان کاران خواهد بود .»
و این پاسخ کسانی است که معتقدند اسلام همان تسلیم بودن در برابر خداست نه فقط دین اسلام که حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و در این زمان شکل آن همان دین گرانمایه ای است که به دست حضرت خاتم الانبیا ء ظهور یافته است و قهرا کلمه ی اسلام بر آن منطبق می گردد و بس و به عبارتی دیگر لازمه ی تسلیم خداشدن پذیرفتن دستورات اوست و روشن است که همواره به آخرین دستور خدا باید عمل کرد و آخرین دستور خدا همان چیزی است که آخرین رسول او آورده است و این درجایی است که آوازه ی اسلام به تمام نقاط دور و نزدیک جهان رسیده باشد. همگان از وجود چنین دینی اطلاع یافته باشند . حال سؤالی پیش می آید که پس تکلیف کسانی که از وجود دینی به نام « اسلام» آگاه نیستند و یا اثر تبلیغات سوء علیه آن و نیز تبلیغاتی به نفع دیگر ادیان و اصلا از برحق بودن اسلام خبر ندارد چیست ؟ باز هم قرآن به سؤال پاسخ می دهد و می گوید: «که این انسان نیز به شروطی اهل نجات می باشد. { ان الذین آمنوا و الذین هادوا و والنصاری و الصابئین من آمن با لله و الیوم الاخر و عمل صالحا وفلهم اجرهم عند ربهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون }یعنی « همانا آنانکه ایمان آورده اند و آنانکه از اهل یهود و مسیحی و پیروان یحیی و زکریاء بوده و از روی حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورند و نیکو کاری پیشه کنند, برای آنها پاداش نیک نزد پرودگار شان هست و هیچ گاه بیمناک و اندو هگین نخواهد .»
«بقره / ۶۲ »
پس بر این اساس شروطی برای پیروان دیگر ادیان ذکر شده است .
اول: این که اینان باید از وجود اسلام با خبر نباشند. و پیامبران آن تحقیقی به عمل نیاورده باشند و به طوری که اگر مسیحیان و یهودیان راجع به اسلام تحقیق کنند و به حقانیت آن پی ببرند , اما باز هم بر دین خود پایدار بمانند , دیگر اهل نجات نخواهند بود .
شرط دوم: این که این افراد باید پیرو هر دینی که هستند تنها و تنها ایمان به خدای یکتا بیاورند و در دل برای او شریکی قرار ندهند. به طور مثال همانند مسیحیان , حضرت مسیح را پسر خدا نخوانند و همانند نصاری معتقد به تثلیث نباشند. پس چنین افرادی باید به واقع به این موضوع ایمان آورند که خدایی جز خدای یگانه نیست.
مطلب دیگر این که در سوره « بقره آیه ۶۲ » به طور اجمال بیان شده که اینان اهل نجات خواهند بود و این لازمه همان عدالت خداوند است. چرا که اینان نیز به واسطه همان ایمان به خدا و آخرت و عمل صالح مراتبی از مراتب تسلیم را طی کرده اند . اما مشخص نیست که اینان وارد در جهنم هستند یا دربهشت , یا ابتدا به جهنم رسیده , بعد به بهشت خواهند رفت ؟.
منابع :
کتاب ,« عدل الهی» , استاد شهید مطهری و نیز بر گرفته از آیات قرآن کریم .

مطالب مشابه:

دعا و نیایش در ماه رمضان چه جایگاهی دارد؟
 آیا حضرت عیسی (ع) مسلمان است درزمان ظهور؟
اگر انسان با کارحرامی روزه ماه مبارک رمضان را باطل کند آیا باید حتماً کفاره جمع بدهد؟
چرا ما به اندازه ای که برای زیارت آقا و کشیدن دستهایمان به ضریح مبارکشان پافشاری میکنیم؟

 

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.