چرا شراب حرام است ؟ آیاتی که دلالت بر حرمت شرب خمر میکند را بیان کنید ؟ با بیان ادله عقلیه ؟ اگر چنانچه بعضی از مشروبات الکلی مسکر نباشند و مست آور نباشند باز هم حرام و نجس هستند ؟

0 9

خمره در اصطلاح دین: به معنی شراب انگور نیست بلکه هر مایع مست کننده خواه ازانگور گرفته شده باشد یا هر چند دیگر . وخمر به معنی پوشانیدن است و از آنجا که شراب عقل را می پوشاند سبب مستی میشود. و پرده ای روی عقل می افکند و نمی گذارد انسان خوب و بد را تشخیص بدهد . لذا عده ای از یاران پیامبر « صلی الله علیه واله » خدمتش رسیدند و ازحکم شراب و قمار که عقل و مال را تباه میکند سوال کردند آیه سوره مبارکه بقره ( ۲۱۹ – ۲۲۰ ) نازل شد { یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم ……. } ( ۱) و چند آیه دیگر که بتدریج شراب را نهی فرموده است .{لاتقربوا الصلوه و انتم سکاری } یعنی : هنگامی که مست هستید نزدیک نماز نروید و نخوانید زیرا؛ نمی فهمید چه می خوانید اما مضرات الکل عبارتا ست :
۱-در عمر انسان زیرا انسانهای الکلی ۲۵ تا ۳۰ درصد عمرشان کمتر از دیگران است .
۲-الکل در نسل انسان درحین انعقاد نطفه به بچه منتقل میشود وطبق روایتی رسول اکرم « صلی الله علیه واله » فرمودند : کسیکه دخترش رابه شرابخواری بدهد قطع رحم کرده است .
۳-اثرات سوء الکل در اخلاق دراجتماع که ۵۰ درصد قتلها و جنایتها و تصادفات درحال مستی است
۴- زیانهای اقتصادی روان پزشکان میگویند: خارجیها که از فروش شراب مالیات بدست می آورند ولی حساب بودجه های سنگین که حرف ترمیم مفاسد شراب میشود نکرده اند !!
۵-ضررجسمانی که قلب و کلیه و اعضاء بدن را از کار می اندازد حتما شما برادر گرامی در روزنامه ها خواندید که مدتی قبل در شیراز بر اثر خوردن مشروبات الکلی تقلبی ۲۰ نفر مردند و چند نفر کلیه اشان از کار افتاد و چند نفر هم بکلی نا بینا شدند ..
ج ۲- طبق فتوای رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله العظمی خامنه ای , مشروبات مست کننده هم حرام است و هم نجس . مشروبات الکلی مسکر هستند . و هر مسکری نجس و حرام است . از ایشان سئوال شده است آیا اکل اتیلیک نجس است یا خیر , ظاهرا این الکل در همه مست کننده ها وجود دارد و سبب مستی می شود .
۲- ملاک نجس بودن الکل چیست ؟
۳- روشی که مست کننده بودن مشروبات را ثابت کند کدام است ؟
حضرت آیه الله خامنه ای جواب فرمودند :
۱-هر یک ازاقسام الکل که مست کننده و در اصل مایع باشند نجس است.
۲-ملاک نجاست الکل این است که مست کننده و در اصل مایع باشد .
۳- اگر خود مکلف یقین داشته باشد که مست کننده است یا خبر دادن اهل خبره مورد اطمینان کافی است. ( ۲)
حرمت و حلیت همه دستورات دینی از جمله شراب تابع مصالح و مفاسد واقعی هستند که خداوند روی مصلحت و سعادتمندی انسان این احکام را وضع کرده است . مثلا نماز صبح دو رکعت است کسی اگر بخواهد به سعادت و نوارنیت نماز برسد باید دو رکعت بخواند نه بیشتر و نه کمتر و در شراب حتی قطره ای از آن هم کمترین مقدار باشد و لو مست نکند خوردن آن حرام است و تخلف از دستورات الهی , مخصوصا که نقل از اقوال بعضی پزشکان که خوردن کم آن مفید است . قرآن هم میگوید منافعی دارد لکن مضرات آن بیشتر است و چون حکم تحریم آن رسیده حتما حکم خداوند موجب سعادت است .
منابع :
۱-سوره مبارکه بقره , آیه ۲۱۹
۲-اجوبه الستفتاء ات , آیه الله العظمی خامنه ای « دامت برکاته

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.