علت آفرینش چیست و خداوند تبارک و تعالی چه نیازی به خلق« ارض» و «سماء» و موجودات درون آن داشته که آنان را خلق کرده است ؟

خلقت زمین و آسمان
0 70

از خلقت و آفرینش دو هدف می توان تصور نمود :
نخست: هدف متوسط .
دوم: هدف غایی و عالی .
با مراجعه به آیات قرآن و روایات اهل بیت ( ع ) روشن می شود, که هدف متوسط خلقت برای عبادت و بندگی خداست , این مطلب در همه ی پدیده های عالم ساری و جاری است ؛ خداوند در باره ی همه ی اشیاء مادی عالم می فرماید : « …… و ان من شی ء الایسبح بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم ….» ( اسرائ / ۴۴ ) «همه موجودات تسبیح خدا میگویند . اما شما تسبیح آن ها را نمی فهمید. » و درباره ی انس و جن نیز می فرماید : « و ما خلقت الجن و الانس الالیعبدون » ( ذاریات / ۵۶ ) «آفرینش انس و جن برای بندگی است .» بنابر این از دیدگاه وحی , همه هستی تسبیح گوی ذات او هستند و مشغول عبادت , و این امر هدف متوسط خلقت است. (۱)
اما هدف عالی و غایی , وصول به مبدأ نورهستی است , یعنی: منتهی الیه سیر مخلوقات او ست : « و انالی ربک المنتهی » ( النجم / ۴۲) .
انتهای سیر انسان به سوی پرودگار است. « ان الی ربک الرجعی » ( علق /۸ ) برگشت به سوی خداست :« انا لله و انا الیه راجعون »( بقره /۱۵۶)« که همگی این آیات غایت سیر را روشن می کنند .» البته رسیدن به خدا همان به کمال مطلق رسیدن مخلوقات است . موقعی پدیده های هستی , کمال آخر خود را می یابند که به قرب الهی برسند . پس روشن شد هدف غایی خلقت , به کمال رسیدن همه موجودات و رسیدن انسان به مقام قرب الهی است .
در این جا دو مطلب دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد :
نخست : اینکه خدای تعالی فیاض به تمام معنا است و باران رحمت او بر سر بندگان , همیشه می بارد و مانعی هم برای آن نمی توان تصور کرد یعنی : مقتضی موجود و مانع مفقود است . پس باید خلق کند چون لازمه ی ذات او خلاقیت و فیاض بودن است .
دوم : این که آیا خدا در آفرینش ذی نفع است یا نه ؟ در پاسخ باید گفت : منفعت و سود به خلق بر می گردد نه به خالق . یعنی: خدا ذی نفع نیست , یا به عبارتی نیازمند و ناقص نیست. که با این کار به کمال برسد , بلکه سود به مخلوق بر می گردد .
من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم
به دیگر سخن : آفرینش نوعی احسان و فیض است از جانب خدا نسبت به مخلوقات ؛ و چنین آفرینشی حسن ذاتی دارد . و قیام به انجام فعلی که ذاتا پسندیده است ؛ جز اینکه خود فعل زیبا باشد , به چیز دیگری نیاز ندارد . بنابر این اگر کسی سئوال کند , چرا خالق منان دست به چنین کار پسندیده ی بالذات زده است ؟ در پاسخ باید گفت : خداوند که فیاض علی الاطلاق است , با توجه به این که می توانست موجودی را خلق کرده و به کمال برساند , اگر چنین نمی کرد , جای پرسش که : چرا خداوند متعال با این که می توانست موجودی را خلق کرده و به کمال برساند , این کار پسندیده را انجام نداده است . و آفرینش بقیه موجودات برای انسان است .
ابرو باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا توانی به کف آری و به غفلت نخوری .
منابع :
۱-فلسفه حیات انسان ؛ محمد علی سادات .
۲-آفرینش و انسان , محمد تقی جعفری .
۳-خلقت انسان ؛ ید الله سبحانی .
۴-فلسفه آفرینش و سعادت واقعی او : زین العابدین قربانی .
۵-بندگی و از آفرینش ؛ عبد الحسین دستغیب .

مطالب مشابه:


آیا اگر آدمی کارهای بدزیاد کرده بود و بعدا به راه راست هدایت شد, خدا همه گناهان او را خواهد بخشید ؟
لطفا راجع به رسیدن به قرب الهی با شرکت در جلسات امام حسین « علیه السلام » توضیحاتی عنایت فرمایید ؟

بفرمایید که در جریان شهادت حضرت ابوالفضل العباس «علیه السلام » ابتداء کدام دستشان قطع گردیده است ؟
قصد سفر به کربلا را دارم اما پدر و مادر به خاطر نا امنی کنونی عراق مانعند آیا صحیح است بدون اجازه پدر و مادربه این سفر بروم ؟

اگر به دختری نا محرم از فامیل دست بزنی و قرار به ازدواج باشد در صورتی که همه میدانند که قرار بر ازدواج است. حرام است یا حلال ؟
فحش و ناسزا زیاد می گویم و توبه می کنم و دوباره همان کار را تکرار میکنم و توبه ام را می شکنم خواهش می کنم مرا راهنمائی کنید ؟

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.