چرا اساسا انسان در یک لحظه گناه می کند و لی تا ابد در جهنم می ماند ؟

0 21

به آیات وترجمه آن دقت نمائید
۱{والذین کفروا و کذبو ا با یا تنا اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون ( بقره ۳۹ ) }
و کسانی که کفرورزیدند و نشانه های ما را تکذیب نمودند همانان اهل آتشند و در آن جاودان خواهند ماند .
۲- {ان الذین کفروا و ماتو ا و هم کفار اولئک علیهم لعنته الله و الملائکه و الناس اجمعین خالدین فیها لایخفف عنهم العذاب ( بقره ۱۶۲ و ۱۶۱) }
بدرستی کسانیکه کفرورزند در حالی که کافر بودند جان سپردند آنها لعنت خداوند بر آنا ن است و نیز لعنت ملائکه و مردم همگی به آنها و آنها در عذابند و عذابشان سبک نخواهد شد.
۴-{بلی من کسب سیئه و احاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون ( بقره ۸۱) }
همانا کسی که بدی را انجام دهد و بدیهایش او را فراگیرد آنا ن اهل آتشند و آنان در آتش خواهند ماند
۵-{قیل للذین ظلموا عذاب الخلد هل تجزون الاما کنتم تکسبون ( یونس ۵۲)}
به آنا نکه ظلم روا داشتند گفته می شود عذاب جاودانه را بچشید آیا این عذاب چیزی جز آنچه خود را به آن آراستید .حال با توجه به آیات فوق و روایاتی که کتب آنها ذیلا معرفی خواهد شد معلوم می شود که هر گناهی موجب عذاب ابدی شمرده نمی شود بلکه آنچه از جمیع بین آیات و روایات بدست می آید آنست که تنها گناهی که موجب خلود در جهنم می گردد کفر و شرک است و هر کافر فکری که ضروری از ضروریات دین اسلام را انکار کند در آتش مخلد و جاودانه خواهد بود و عذاب او به هیچ وجه تخفیف نمی پذیرد مگر مستضعفین فکری و یا آن کس که حجت بر او تمام نشده باشد به شرط آنکه در تفحص و تجّس از حقیقت کوتاهی و تقصیر نکرد و از نظر و بینش دریغ ننموده باشد و اما غیر از طائفه شیعه امامیه چه مخالفین ما در امر امامت وچه سایر طوایف شیعه که اثنی عشری نباشند اگر چیزی از ضروریات دین اسلام را انکار نکنند به دو گروه تقسیم می شوند گروه اول متعصبان و منکرانی هستند که حجت بر آنها تمام شده واز امامت روی برتافتند ایشان در آتش دوزخ مخلد و جاودانه خواهند بود . و گروه دوم همان مستضعفین فکری هستند که قدرت تشخیص حق ندارند و یا قادر بر تجسس و تجقیق نیستند و یا کسانی هستند که به واسطه دوری از علم و آگاهی حجت بر آنها تمام نشده است این دسته نیز جزو ( مرجون لامرالله) است یعنی حسابشان با خداست و امید نجات برای آنها هست و اما گناهکاران به گناهان کبیره بنابراجماع علمای شیعه از شیعیان هیچ گا ه تا ابد در آتش جهنم نمی مانند و اینکه آیا در آتش داخل شوند و سپس بیرون می آیندیعنی پس از تزکیه و زودودن نا خالصیهای گناه از آتش خارج می شوند یا آنکه اصلا در داخل بهشت نمی شوند روایات وارده در این خصوص متفاوت است مقتضای جمع بین روایات که بگوئیم احتمال دار دکه داخل شوند و پس بیرون آیند و بنابر آنچه که شیخ صدوق نیز می گوید در جمع بندی نهایی می توان گفت که آتش قیامت خانه پستی و مذلت و خانه انتقام از اهل کفر و عصیان است و در آن بطور جاودان مخلد نمی مانند مگر اهل کفر و شرک و اما گناهکاران از اهل توحید از آن آتش بواسطه رحمتی که به آنها می رسد و شفاعتی که نائل می شوند خارج می گردند ( به آدرس شماره ۳ مراجعه شود )
اما چرا کفار لجوج پیوسته در آتش باشند : جواب انست که گاهی خود عمل به گونه ای است که حرمان و خسران آن همیشگی است مانند کسی که در دنیا چاقو در چشم یا گوش خود فرو برد و خود ر اکو ر نماید این کار هر چند در مدت کم صورت گرفته اما به گونه ای است که موجب کوری مادام العمر می شود و گناه کفر و شرک چنین است
۲- اگر چه مدت عمر انسان کوتاه است ولی خدواند به همین مقدار از عمر انسان را در عالم بقاء به حقیقت ملکوتیه خویش واقف می کند و آنچه به انسان می رسد عین همان چیزی است که آن را انجام داده است ( ذلک بما قدمت ایدیکم و ان الله لیس بظلام للعبید ال عمران آیه ۱۸۳ )
۳- عالم آخرت عالم حقیقت است و محاسبه بندگان براساس عقیده ونیت است و بنابر این هر کس در نیت او بدی و شر رسوخ کند چناچه در دنیا الی ابد زندگی می کرد دوست می داشت که این مدت را به تجاوز و شرک و ظلم و غفلت بگذراند بنابر این کفار بر این حیث باطنی مجازات می شود و پاداش او بر طبق تمایلات باطنی او می باشد
منابع
۱-جهنم چرا؟ محمد حسنخدا ملکی , انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
۲-معادشناسی سید محمد حسن حسینی طهرانی , انتشارات حکمت ج ۱۰
۳-در محضر علامه طباطبائی محمد حسین رخ شاد چاپ ۱۳۸۰
۴-قیام قیامت محمد شجاعی موسسه فرهنگی و دانش وو اندیشه معاصر

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.