واژه هایی که قرآن با آنها از انسان تعبیر کرده است مثل؛ بشر،آدم ،انسان، تفاوتشان چیست؟

0 30

از این جهت به انسان « بشر » گفته شده که پوست او، از مو و پشم خالی است. قرآن در آیات مختلفی واژه « بشر » را در رابطه با انسان به کار گرفته است به عنوان نمونه:

۱ـ « وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَرًا ..» [۱]

۲ « إِنّی خالِقٌ بَشَرًا مِنْ طینٍ» [۲]

البته آن جایی که منظور و مقصود جثه و ظاهر انسان است قرآن لفظ بشر بکار برده و می خواهد بفرماید تمام افراد در این جهت یکسان و مساوی هستند.

«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُم »ْ ولی فورا جهت ممیزه و مشخصه را بیان می فرماید « یُوحی‏ إِلَیَّ » [۳]

آدم (ع): لغ ت شناسان در اصل کلمه « آدم » اختلاف نظر دارند. برخی آن را واژه عبری و گرفته شده از « اَدم و اَدمه » ب ه معنی زمین یا خاک سطح زمین، و برخی آن را سریانی ب ه معنای ساخته شده از خاک ، دانسته اند .

راغب اصفهانی چهار وجه برای نام گذاری آدم ذکر نموده است:

۱ـ جسم او از خاک روی زمین است.

۲ـ گندمگون.

۳ـ از ترکیب و عناصر و نیروهای گوناگون آفریده شده است.

۴ـ بر اثر روح خدائی که در او دمیده شده نیکو گردیده است.

بیشتر مفسران وجه نامگذاری آدم را با استناد به احادیث آفریده شدن او از خاک روی زمین ذکر کرده و آن را عـَـلـَـم دانسته اند. [۴]

انسان: انسان از واژه « انس » گرفته شده. بدین جهت به او « انسان » گفته شده که خلقتش طوری است، که قوام آن به انس بعضی نسبت به بعض دیگر بستگی دارد،. ب ه همین دلیل است که او را « مدنی الطبع » نامیده اند. [۵]

[۱] – سوره فرقان، آیه ۵۴.

[۲] – -سوره ص، آیه ۷۱.

 [3] –  مفردات راغب واژه بشر/ ۴۵..

 [4] –  دائره المعارف قرآن کریم، واژه آدم، ج ۱ ص ۱۲۵- ۱۲۴.

[۵] – مفردات راغب واژه انس، ص ۲۴.

منبع: حوزه نت

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.