علت اجرا نشدن بعضی از احکام و حدود الهی ، مثل حد سرقت و رجم در ایران

0 26

در قرآن نوشته شده است که برای دزدی، قطع دست و انگشتان مجاز است و برای زنای محصنه، سنگسار کردن و برای جرایم مختلف، مجازاتهای مختلف، چرا ما نمی شنویم در ایران چنین مجازات هایی انجام شده است؟ آیا می توانیم بگوئیم در ایران این قبیل مردم وجود ندارند؟

پاسخ

الف- درست است که در قرآن کریم فرمان داده شده، دست مردان و زنان دزد قطع شود [i] اما می­دانید بسیاری از احکام الهی که درقرآن کریم آمده به صورت کلی مطرح شده و جزئیات آن به وسیله پیامبر و معصومین صلوات الله علیهم بیان شده است، مثال روشن این موضوع نماز است که با وجود شفارش فراوان قرآن به اصل آن، هیج اشاره­ای به تعداد رکعات آن نشده است.

در این مورد نیز از نظر فقهی در مذهب شیعه قطع دست دزد دارای شرایط فراوانی است و تا همه آن شرایط فراهم نباشد دست دزد قطع نمی شود،از جمله آن شرایط آن است که:

۱- دزدی از سر حاجت و نیاز نباشد.

۲- مجبور به این عمل نشده باشد.

۳- دارای عقل باشد.

۴- متاع و آن شی مسروق را از حرز و نهانگاه آن بیرون آورده باشد.

۵- شیء مسروق به حد نصاب برسد یعنی به اندازه ربع دینار طلای خالص باشد.

۶- به بلوغ شرعی رسیده باشد.

۷- عام المجاعه (سال قحطی) نباشد و…

اگر این شرایط فراهم شد دزدی یک عمل صد در صد ضد انسانی است که باید عامل آن به درستی تنبیه شود و نوع تنبیه آن را خداوند حکیم قطع ید قرار داده است و معمولا این شرایط کمتر در کسی جمع می­شود.

ب- در مورد زنای محصنه هم شرایطی باید باشد تا حد آن جاری شود، باید إحصان اثبات شود.

یعنی زن یا مرد زوج خود را در اختیار و دسترس داشته باشد- موانع شرعی برای عمل زناشویی وجود نداشته باشد- اگر مرد یا زن در سفر باشند دیگر محصنه محسوب نمی شوند، با وجود تمکن از همسر حلال و بعد از اعتراف و اقرار به زنای محصنه یا شهادت چهار عادل (که عملا هرگز اتفاق نیفتاده است) با شرایط خاص موجب حد رجم می­شود که اگر چه ممکن است مورد این گناه فراوان باشد اما راه­های اثبات آن بسیار محدود و اندک و دشوار می­باشد. در نتیجه عملا اجرای این حد با محدودیت روبرو می­باشد.

ج- در مورد جمیع حدود الهی قاعده­ای فقهی حکمفرماست که خود عامل کاهش اجرای حدود می­باشد این قاعده فقهی می­گوید که اگر در شرائط و عوامل اثبات حد شبهه­ای رخ دهد، این حد دیگر نباید اجرا شود “تدرء الحدود بالشبهات” [ii] و با این مکانیسم  فقهی باز می­بینیم که اجرای حدود گسترده نخواهد بود.
د- به هر تقدیر این احکام با توجه به همه شرائط و جوانب مسئله در ایران اسلامی اجرا می­شوند و در موارد متعددی تا کنون اجرا شده و خواهد شد.

[i] – سوره مائده آیه ۳۸: « وَ السّارِقُ وَ السّارِقَهُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ

دست مرد دزد و زن دزد را، به کیفر عملی که انجام داده‏اند، بعنوان یک مجازات الهی، قطع کنید! و خداوند توانا و حکیم است . ».

[ii] – این یک قاعده فقهی است و معنی آن این است که: حدود با شبهات برداشته میشود؛ البته این قاعده از روایات گرفته شده و روایاتی به این لفظ وارد شده است به طور مثال: َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ادْرَءُوا الْحُدُودَ بِالشُّبُهَاتِ وَ لَا شَفَاعَهَ وَ لَا کَفَالَهَ وَ لَا یَمِینَ فِی حَدٍّ؛ ( من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۷۴).

منبع: حوزه نت

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.