وعدالله الحسنی به چه معناست؟
منظور از «وعدالله الحسنی» که در آیات قرآن آمده، به چه معناست؟
تعبیر «وعدالله الحسنی» [= وعده پاداش نیک از سوی خدای سبحان] در دو آیه از قرآن کریم آمده است؛ آیه ۹۵ سوره نساء و آیه ۱۰ سوره حدید.
توضیح عبارت «وَ کُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى» در آیه ۹۵ سوره نساء با توجه به معنای آیه روشن می شود و آن اینکه: در جهادهایی که واجب عینی نیست، مجاهدین در راه خدا نسبت به سایر مسلمانانی که بدون عذر در جنگ شرکت نکرده اند، درجات و فضیلت بسیار زیادی دارند؛ اما از آنجا که نقطه مقابل این دسته از مجاهدین، افرادى هستند که جهاد براى آنها واجب عینى نبوده و یا اینکه به خاطر بیمارى و ناتوانى و علل دیگر قادر به شرکت در میدان جهاد نبوده اند لذا براى اینکه پاداش نیت صالح و ایمان و سایر اعمال نیک آنها نادیده گرفته نشود، به آنها نیز وعده نیک داده و مى فرماید: خداوند به هر دو دسته (مجاهدان و غیر مجاهدان) وعده نیک می دهد (وَ کُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى).
البته آیه ۹۶ نساء روشن می سازد که میان وعده نیکى که به این دو دسته داده شده است فاصله بسیار است و فضیلت و اجر و وعده ی حسنای مجاهدان بسیار برتر از دیگران است اما قرآن با این بیان (یعنی وعده نیک به هر دو دسته) نشان مى دهد که سهم هر کار نیکى در جاى خود محفوظ و فراموش نشدنى است. (۱)
———————————–
توضیح عبارت «وَ کُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى» در آیه ۱۰ سوره حدید مشابه توضیحی است که درباره آیه ۹۵ سوره نساء عرض شد با این تفاوت که آن تفصیل و توضیحی که در آیه ۹۶ نساء آمده، در ادامه آیه ۱۰ حدید نیامده و به ذکر اجمالی «وعده حسنی» (=پاداش نیک) اکتفا شده است.
در این آیه به دنبال تشویق مؤمنین به بحث انفاق ِ فی سبیل الله، بحث انفاق مالی به منظور کمک به برنامه های جهادی اسلام را ذکر می کند و می فرماید: کسانی که قبل از فتح انفاق کردند و سپس در جنگ شرکت نمودند، با کسانی که بعد از پایان جنگ انفاق نمودند، یک درجه و پاداش ندارند بلکه پاداش گروه اول بهتر و بیشتر است؛ و در ادامه برای اینکه گروه دوم از اجر و پاداش الهی نومید و محروم نباشند، می فرماید: گروه دوم نیز نزد خدای تعالی از اجر و پاداشی برخوردار خواهند بود (اما اجر و پاداش گروه اول بیشتر و عظیم تر است).
(۱)- تفسیر نمونه، ج4، ص، ۷۶
منبع : پرسمان قرآن