عیسی ـ علیه السّلام ـ پس از تولد مدتی گمنام بود و به دیده ها دیده نشد داستان او در تاریخ چگونه است از کجا آغاز دعوت کرد؟

0 91

برای پاسخ به این سؤال می توان از دو منبع استفاده کرد:

نخست منابع مسیحی که عمدتاً اناجیل هستند و چون اناجیل، از نظر زمان نگارش، بعد از حیات زمینی مسیح ـ علیه السّلام ـ به رشته تحریر درآمده اند،(۱) و نیز بخاطر وجود تناقضات فراوان در آنها، بطوری که برخی از آزاد اندیشان مسیحی در مورد موجودیت خارجی حضرت مسیح ـ علیه السّلام ـ به ورطه تردید افتاده اند، فلذا نمی توانند منبع متقن علمی برای بیان تاریخ زندگی آن حضرت بشمار آیند.

ولی با این همه آنچه درباره آن حضرت ذکر شده است چنین است:

حضرت مسیح ـ علیه السّلام ـ در دوره حکومت هیرودس بزرگ، در بیت لحم متولد شده است.(۲) بعد از جریان تولد و ماجراهای هم زمان با آن، دوران رشد و نموش را در شهر کوچک ناصره گذرانده است.(۳) اما در مورد اینکه آیا حضرت مسیح ـ علیه السّلام ـ تحت نوعی تربیت دینی پرورش یافته است یا خیر؟ و نیز اینکه آیا حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ جزو گروه دینی خاصی در یهودیت بوده یا خیر؟ مطلبی در اناجیل چهارگانه وجود ندارد. زمان بعثت آن حضرت را چند سال قبل از عروجش (وفاتش) تقریباً بین سالهای ۲۷ و ۲۹ میلادی تخمین زده اند و گفته اند در این سالها جذب موعظه های یحیی تعمید دهنده شده یحیی هم حضرت را در رودخانه اردن تعمید داد و بدین وسیله رسالت او آغاز شد.(۴) و در مورد محدوده تبلیغی او، چنین نوشته اند که حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ زمانی را در سلک و مشی خاص، اطراف جلیل و فلسطین شمالی سپری کرد و در آنجا به سبب تعالیم و شفابخشی هایش معروف شده بود.(۵)

منبع دومی که می توان از آن استفاده کرد، قرآن و روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ است که به دلیل خدشه ناپذیر بودن قرآن و روایات متواتر و صحیح منابع خوبی برای مطالعه زندگی حضرت مسیح ـ علیه السّلام ـ بشمار می آیند. حال به ذکر برخی از آنها می پردازیم. در روایتی از امام رضا ـ علیه السّلام ـ تاریخ ولادت حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ شب بیست و پنجم ماه ذی القعده الحرام بیان شده است.(۶) و در روایتی دیگر از امام سجاد ـ علیه السّلام ـ در مورد محل تولد آن حضرت چنین آمده است: «حضرت مریم (س) هنگامی که زمان ولادت حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ فرا رسید برای وضع حمل از دمشق(۷) خارج شد تا به کربلا رسید و در موضع قبر امام حسین ـ علیه السّلام ـ وضع حمل کرد».(۸) در حدیث دیگری از امام باقر ـ علیه السّلام ـ بیت المقدس بعنوان مکان آغاز بعثت حضرت مسیح معرفی شده است.(۹) امام صادق ـ علیه السّلام ـ نیز در جواب سؤال شخصی چنین فرموده است: حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ هنگامی که در قنداق بود از طرف خداوند به مقام نبوت رسید و در نتیجه حجت خداوند بود اما هنوز به مقام رسالت مبعوث نشده بود، آیا نشنیده ای این آیه قرآن کریم را انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیاً…(۱۰) از آن هنگام که در آغوش مادر سخن گفت همچنان آیتی برای مردم و رحمتی از جانب خداوند متعال بر حضرت مریم (س) بود تا دو سالگی که در این مدت حجت خداوند بر مردم حضرت زکریا ـ علیه السّلام ـ بود (هنگامی که حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ به دو سالگی رسید) حضرت زکریا ـ علیه السّلام ـ از دنیا رحلت فرمودند و بعد از او فرزندش حضرت یحیی در سن طفولیت به مقام رسالت مبعوث شد، آیا شنیده ای این آیه قرآن کریم را که یا یحیی خذ الکتاب بقوه‌و آتیناه الحکم صبیا(۱۱) و همچنان حضرت یحیی ـ علیه السّلام ـ حجت خداوند بود بر مردم تا زمانی که حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ به سن هفت سالگی رسید، هنگامی که حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ هفت ساله شد به دستور خداوند حجت خداوند بر حضرت یحیی ـ علیه السّلام ـ و مردم شد.(۱۲) حضرت مسیح بعد از آنکه به مقام رسالت مبعوث شد پیوسته در بیت المقدس زندگی می کرد تا سن دوازده سالگی، در این زمان بود که هردوس ملک از دنیا رفت و حضرت مسیح به همراه مادرش به شام برگشت و در منطقه جبل الخلیل در روستایی به نام ناصره سکنی گزید و همچنان در آنجا تا سن سی سالگیش که از طرف خداوند مأمور شد برای تبلیغ به طرف بیت المقدس برگردد.(۱۳) در آنجا مانده بودند با توجه به مطالب فوق روشن می شود که، این سخن که آن حضرت مدتی به چشم دیده نشده و… مبانی تاریخی ندارد، نه در منابع اسلامی و نه در منابع مسیحی، همچنین باید گفت بر اساس هر دو منبع حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ مدتی در ناصره و بیت المقدس بوده است هر چند در سایر مطالب بین دو منبع مسیحی و اسلامی توافق وجود ندارد.

                                                                                 

پی نوشت:

۱.کمترین زمانی که برای نگارش اولین انجیل ذکر شده است، ۳۵ سال پس از عروج آن حضرت می باشد.

۲.درامدی به مسیحیت، مری جوویور، حسن قنبری، ص ۷۰، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۱.

۳.همان.

۴.درآمدی به مسیحیت، مری جوویور، حسن قنبری، ص ۷۱، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۱.

۵.همان.

۶.بحارالانوار، مجلسی، ج ۱۴، کتاب النبوه، باب ۱۷، ولادت عیسی، ص ۲۱۴، حدیث ۱۳، دارالاحیاء التراث العربی، ط دوم، ۱۴۰۳.

۷.منظور شهر دمشق فعلی یا کشور سوریه فعلی نیست بلکه مراد منطقه شامات است که شامل سوریه، اردن و حتی قسمتی از عراق فعلی می شود.

۸.بحارالانوار، مجلسی، ج ۱۴، کتاب النبوه، باب ۱۷، ولادت عیسی، ص ۲۱۲، حدیث ۸، دار احیاء التراث العربی، ط دوم، ۱۴۰۳.

۹.همان، ص ۲۵۰، حدیث ۴۰.

۱۰.قرآن کریم، سوره مریم، آیات ۳۰ و ۳۱.

۱۱.بحارالانوار، مجلسی، ج ۱۴، کتاب النبوه، باب ۱۷، ولادت عیسی، ص ۲۵۵، حدیث ۵۱، دار احیاء التراث العربی، ط دوم، ۱۴۰۳.

۱۲.قرآن کریم، سوره مریم، آیه ۱۲.

۱۳.بحارالانوار، مجلسی، ج ۱۴، کتاب النبوه، باب ۱۷، ولادت عیسی، ص ۲۶۸، دار احیاء التراث العربی، ط دوم، ۱۴۰۳.

منبع: حوزه

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.