از نگاه قرآن کریم ، عاقبت اهل کتاب چیست؟

0 23

از نگاه قرآن کریم ، عاقبت اهل کتاب که پس از ظهور اسلام، مسلمان نشده اند و بر شریعت خود تا به امروز باقی مانده اند در آخرت چه خواهد شد ؟ لطفا شرح مفصل با ذکر آیات ؟

از آیات و روایات استفاده می‏شود بهشت برای کسانی است که ایمان به خدا و پیامبر اسلام (ص) داشته باشند و عمل صالح و تقوا پیشه کرده باشند: ” الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبی‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب”(۱)کسانی که ایمان و عمل صالح دارند، خوشا به حال آنان که خوش جایگاهی خواهند داشت.
مراد، ایمان به خدا و پیامبر و وحی الهی است و مراد از عمل صالح، عمل به دستورهای قرآن و اطاعت از پیامبر صلوات الله علیه  است.
پیروان دیگر ادیان الهی هم به حکم کتاب خودشان که در آن اشاره به آمدن پیامبر اسلام شده  و هم به حکم عقل که باید به آخرین پیام الهی گوش فرا دهند،اگر بخواهند آخرتی آباد داشته باشند؛ باید دین اسلام را بپذیرند.
این نص صریح کتاب خدا است که فرمود: ” وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرینَ”(۲)یعنی هر کسی غیر از اسلام (دین واقعی) دینی را بپذیرد، هرگز از او پذیرفته نیست و او در آخرت از زیان کاران خواهد بود.
بنابراین، پیروان سایر ادیان الهی وظیفه دارند درباره دین خود و دین اسلام تحقیق کنند و دستورهای ادیان را با هم مقایسه کنند و پس از تحقیق دقیق و علمی، به حقیقت اسلام و حقانیت این دین پی خواهند برد و آن را خواهند پذیرفت.
در عین حال اگر به هر دلیلی نتوانستند در مورد دین اسلام آگاهی پیدا کنند و یا به حقانیت آن دست یابند و به این نتیجه رسیدند که دین خودشان درست است و از طرفی به محتوای دین خود عمل کردند و بر کسی ظلم نکردند، چون حجت و دلیل بر اعتقاد خود دارند، خداوند آنان را عذاب نمی ‏کند و چه بسا به مرتبه ای نائل شوند که اهل بهشت شوند، ولی اگر تحقیق نکردند و با لجاجت بر دین خود پا فشاری کردند و با این که احتمال دادند دین اسلام دین حقی باشد، به دنبال آن نرفتند، در وظیفه خود کوتاهی کرده، در نتیجه مورد مواخذه قرار می گیرند.
بنابراین اصل در حق طلبی انسان ها و تسلیم در مقابل آن، یا انکار حقیقت است.
شهید مطهری نوشته است: اگر کسی در روایات دقت کند، می‏یابد که ائمه سلام الله علیهم اجمعین تکیه ‏شان بر این مطلب بوده که هر چه بر سر انسان می‏آید، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و یا لااقل در شرایطی باشد که می ‏بایست تحقیق و جستجو کند، اما افرادی که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و یا به علل دیگر در شرایطی به سر می‏برند که مصداق منکر و یا مقصر به شمار نمی ‏روند، در ردیف منکران و مخالفان نیستند.
ائمه اطهار بسیاری از مردم را از این طبقه می‏دانند. این گونه افراد دارای استضعاف و قصور هستند و امید عفو الهی درباره آنان می‏رود.
وی از مرحوم علامه طباطبایی نقل می‏کند: همان طوری که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغییر محیط باشد، ممکن است این جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقیقت نشده باشد و به این سبب از حقیقت محروم مانده باشد.(۳)
بنابراین،این امکان وجود دارد که غیر مسلمانان نیز داخل بهشت شوند و این ها گروهی هستند که به عنوان مستضعفان شناخته می شوند، یا واقعا و حقیقتا دنبال دین حق بودند،اما به دلایلی بر آن دست نیافتند و نیز انسان های درست کار و پاک بودند و  طبق فطرت پاک و عقل خود عمل کرده اند.
محاسبه  اعمال آنان، بر پایه عدل خداوندی است و بر اساس عقل و فطرت و کردارشان، هم چنین اعتقادات و باورهایشان (اگر صحیح و مطابق با اسلام باشد) مورد حساب قرار می ‏گیرند.

پی‌نوشت‏ها:
۱. رعد، آیه ۲۹.
۲. سوره آل عمران،آیه ۸۵.
۳. مطهری مرتضی، مجموعه آثار،تهران،انتشارات صدرا،بی تا، ج ۱، ص ۳۲۳.
 

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.