چرا قرآن اولین انسان را آدم و بقیه را از خاک او خلق شده می داند در صورتی که در باره پیامبر گونه ای دیگر می گویند؟

0 62

این پرسش شما مبهم است اما توجه بفرمایید که خداوند در قرآن مجید بیان کرده است که حضرت آدم(ع)و همسرش از خاک خلق و آفریده شده است که آیات زیادی به این مساله اشاره دارد که به دو مورد اشاره می کنیم :

۱. قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ ؛ (۱) شیطان گفت: «من از او بهترم مرا از آتش آفریده‏ای و او را از گل!»       

۲. إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَهِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طینٍ  ؛ (۲) و به خاطر بیاور هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشری را از گل می‏آفرینم!

اما تمام انسان ها و پیامبران الهی را از نسل او به نام(( ماءٍ مَهین )) به وجود آورده است که در این مورد هم آیات زیادی وارد شده است که به دو مورد اشاره می کینم :

۱- ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَهٍ مِنْ ماءٍ مَهین؛ (۳) سپس نسل او را از عصاره‏ای از آب ناچیز و بی‏قدر آفرید.    

۲-أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ ماءٍ مَهینٍ؛ (۴) آیا شما را از آبی پست و ناچیز نیافریدیم،      

و آن مطلبی که شما راجع به آفرینش پیامبر خدا حضرت محمد (ص ) گفتید، منظور آفرینش ظاهری و معمولی نیست زیرا ترتیب آفرینش همان طوری که از آدم شروع و به خاتم و سپس اهل بیت و تا این جا رسیده است ولی راجع به شخصیت پیامبر اسلام و اهل بیت علاوه بر آن، آفرینش نوری و آسمانی دارند یعنی قبل از این که جسمشان به زمین وارد شوند نور وجودیشان در آسمان به وجود آمده است.و این به خاطر فضیلت و مقامی است  که پیامبر اسلام و اهل بیت نزد خدا دارند:

َّقَالَ‏ حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ صَالِحٍ الْهَرَوِیُ‏ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه‏ :…أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْوَاحُنَا فَأَنْطَقَهَا بِتَوْحِیدِهِ وَ تَمْجِیدِهِ‏  ثُمَّ خَلَقَ الْمَلَائِکَهَ فَلَمَّا شَاهَدُوا  أَرْوَاحَنَا نُوراً وَاحِداً اسْتَعْظَمَتْ أَمْرَنَا فَسَبَّحْنَا لِتَعْلَمَ الْمَلَائِکَهُ أَنَّا خَلْقٌ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ مُنَزَّهٌ عَنْ صِفَاتِنَا؛ ( ۵)… پس از آن ارواح ما را به توحید و تمجید خود گویا فرمود و به نطق در آورد پس از آن ملائکه را آفرید چون ملائکه مشاهده کردند که ارواح ما یک نور است امر ما را بزرگ شمردند.

پس این گونه روایات اشاره به خلقت مادی نیست.

پی نوشت:

۱.ص(۳۸ ) آیه ۷۶.

۲. همان آیه ۷۱.

۳.سجده (۳۲ ) آیه۸.

۴.مرسلات (۷۷ ) آیه ۲۰.

۵. ابن بابویه، محمد بن علی‏ ،عیون أخبار الرضا علیه السلام‏ ناشر: نشر جهان‏، چاپ: تهران‏ سال ۱۳۷۸نوبت اول‏ج‏۱، ص۲۶۲.

منبع: مرک ملی پاسخگویی به سوالات دینی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.