در خودکشی عمر به پایان میرسد یا از عمر کاسته میشود؟

0 488

خودکشی و کاستی عمر

خداوند در آیه ۱۱ سوره مبارکه فاطر می فرماید: و کسی عمر طولانی نکند یا از عمرش کاسته نشود جز آنکه همه در کتاب علم ازلی حق ثبت است؟ با توجه به این قسمت از آیه که آیا کسی که خودکشی میکند عمرش به پایان رسیده یا از عمرش کاسته شده؟

آیا کسی که خودکشی میکند عمرش به پایان رسیده یا از عمرش کاسته شده؟

خدای متعال فرمود:
“وَ ما یُعَمَّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَ لا یُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلاَّ فی‏ کِتابٍ إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسیرٌ”(۱)
و عمر هیچ سال خورده‏ای به درازا نکشد و از عمر کسی کاسته نگردد، جز آن که همه در کتابی نوشته شده است. و این کارها بر خدا آسان است.
در پاسخ سوال می بایست بگوییم این یک بحث ساده نیست که بشود در ضمن پاسخی کوتاه آن را به انجام رساند و شما را به مطالعه کتاب هایی که در باره نحوه علم خدا و و مسایل مربوط به لوح محفوظ و نیز مباحث مربوط به اجل حتمی و مسمی و نیز اجل معلق نوشته شده است، راهنمایی می کنیم.
ذکر این نکته مناسب است که همه ما انسان ها و دیگر موجودات، در سایه تدبیر و حکمت الهی که ناشی از علم خدای متعال است زندگی کرده و عمرمان به سر می آید و مقصود اصلی آیه شریفه این است که نظام عالم وجود تحت فرمان و سیطره حق متعال است و در باره عمر انسان ها اوست که می داند، چه کسی بیشتر یا کمتر عمر می کند.

البته وجود حوادث که باز هم در دایره علم اوست به طور قطع موجب ازدیاد یا نقصان عمر می شوند و اگر کسی که هنوز حق زندگی دارد با اقدام به خودکشی از خودش سلب حیات کند، این شخص در دایره علم الهی محکوم به نقصان عمر است و خودکشی نتجه کاستی عمر می باشد که انسان را وارد دروازه پایان زندگی می کند.
خدای متعال در این آیه شریفه و آیات مشابه، از علم خود نسبت به همه مخلوقاتش و نیز از مقدراتی که برای آنان تقدیر کرده است، سخن می گوید.
معنای آیه خود گویا و روشن است همه وقایع و حوادثی که بر نظام خلقت جاری می شود، در ام الکتاب یا لوح محفوظ ثبت شده است و اوست که قدرت محو و اثبات همه حوادث را دارد“یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ‏”(۲)
محو و اثبات حوادث نیز ناشی از علم خدای متعال است و اگر می بینیم انسانی با دادن صدقه، نیکی به پدر و مادر و اقوام، یا خدای نا کرده خودکشی ، عمرش طولانی تر یا کوتاه تر شد و زمان مرگش به تاخیر یا تعجیل افتاد، ازعلم و آگاهی الهی و دایره محو و اثباتش به دور نیست و چنین است که آیه شریفه می فرماید:” یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ”

در تفاسیر نوشته شده است:
” وَ لا یُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ” معنای جمله این است که از عمر احدی کم نمی‏شود …” إِلَّا فِی کِتابٍ”- منظور از این کتاب، لوح محفوظ است، که دگرگونی بدان راه ندارد، و در آن نوشته شده: عمر فلان شخص به پاداش فلان عملش زیاد می‏شود، و عمر آن دیگری به خاطر فلان عملش کم می ‏گردد، و خلاصه کتابی که نوشته‏ هایش تغییر نمی‏یابد، لوح محفوظ است، نه کتاب محو و اثبات که آن مورد تغییر است. و سیاق آیه می ‏فهماند که در مقام توصیف علم ثابت است.(۳)

به هر حال کاستی عمر که به معنای تقدیر الهی است، همواره با نتایجی همراه است و پاسخ این سوال معلوم است که چرا از عمر او کاسته شد؟ چون اقدام به خودکشی کرد یا با بی احتیاطی های مکرر در رانندگی کشته شد و مسایلی از این قبیل. پس مرگ های این چنینی، نتیجه کاستی عمر و اجل معلق است که درآیه شریفه به آن اشاره شد، پس کسی که خودکشی می کند، خود کاستی عمر خود را فراهم کرده و خدای متعال می داند که فلان شخص با خودکشی عمری را که می بایست می گذراند و سپس با اجل حتمی از دنیا می رفت، آن را زودتر از موقع با در آغوش کشیدن اجل معلق، به پایان رساند و این گونه کاستی عمرش به ثمر نشست.

 

پی نوشت ها:
۱. سوره فاطر، آیه ۱۱.
۲. سوره رعد، آیه ۳۹.
۳. طباطبایی سید محمد حسین،تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی سید محمد باقر، قم، انتشارات اسلامی، سال ۱۳۷۴ ه ش، چاپ پنجم، ج‏۱۷، ص ۳۴.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

اقسام اجل

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.