پس از نزول یکباره قرآن در شب قدر بر حضرت پیامبر(ص) دلیل وحی مجدد و آیه به آیه چه لزومی داشته است؟

0 43

نزول تدریجی و تفصیلی‌ قرآن کریم طی ۲۳ سال بوده ،یعنی آیات قرآن از ابتدای بعثت تا پایان عمر پیامبر اسلام (ص) در زمان ها و مکان های مختلف بر حضرت نازل شده است. سوره‌های قرآن برخلاف کتاب‌های آسمانی قبل که یک باره نازل می‌شدند، به صورت تدریجی در طول دوران رسالت به اقتضای پیشرفت نهضت اسلام و نیازهای عینی جامعه کامل گردید که طول مدت نزول آن ۲۳ سال می باشد. به برخی از حکمت‌های نزول تدریجی اشاره می شود .

 1- اقتضای قانون تعلیم و تربیت و آمادگی مردم‌:

وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَی النَّاسِ عَلی‏ مُکْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزیلاً ؛(۱)

قرآنی که آن را بخش بخش نازل کردیم تا آن را با تأنی و آرامی بر مردم بخوانی .

با توجه به اینکه قرآن برای هدایت و تعلیم و تربیت نازل شده است، دست‌یابی به این اهداف با نزول تدریجی قرآن آسان‌تر است .از این رو خداوند نیز از پیامبر می‌خواهد قرآن را با تأنی بر مردم بخواند.

 2- پایداری و تقویت روحی و تثبیت قلب پیامبر:

و قال الذین کفروا لولا نُزّل علیه القرءان جمله وَحده کذَلک لنثبّت به فؤادک و رتّلنَه ترتیلاً؛ (۲)

 کسانی که کافر شدند، گفتند: “چرا قرآن یکجا بر او نازل نشده است‌؟ این گونه آن را به تدریج نازل کردیم تا قلبت را به وسیله آن استوار گردانیم‌، و آن را به آرامی برتو خواندیم‌.

 با توجه به دشواری ها و سرسختی‌ها و لجاجت‌هایی که سر راه پیامبر (ص) در راستای هدایت مردم به وجود می‌آمد و کار را بر حضرت دشوار می‌نمود، نزول دوباره و ارتباط پیوسته با وحی قلب پاک حضرت را تسلی داده و اطمینان خاطر او را فراهم و تقویت روحیه می‌نمود.

 3- عظمت و حقانیت قرآن‌:

با توجه به این که قرآن بر مخاطبانی نازل شد که هم نقّاد و سخن‌سنج و هم متعصب و لجوج بودند; با این همه‌، عظمت قرآن آن قدر خیره کننده بود که با نزول‌ هر آیه، دل های سخت را نرم و شکوفا می‌کرد(۳)  یا با عرضه معارف بیکران‌، افشای رازهای پنهان و… روز بروز بر عظمت آن می‌افزود.(۴)

خلاصه آن که مردمی که برای ترک خوردن مشروبات الکلی بارها آیه نازل شد آن وقت برخی از آنها (نه همه ) آن را رها کردند چطور ظرفیت پذیرش این همه آیات و معارف را داشتند ؟

پی نوشت ها:

۱.اسرأ (۱۷)آیه ، ۱۰۶.

۲. فرقان(۲۵) آیه ،۳۲ .

۳.طور(۲۰) آیه  ،۳۳  .

۴.ترجمه تفسیر المیزان‌، ج ۲، ص ۱۶؛ محمدباقر سعیدی ،علوم قرآن‌، ص ۱۳۸ – ۱۴۶،

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.