فرق اینکه می گویند قرآن مجید یا قرآن کریم چیست؟

خواندن قرآن و آثار آن در زندگى انسان
0 679

 

فرق اینکه می گویند قرآن مجید یا قرآن کریم چیست؟

خداوند متعال در قرآن کریم، آخرین کتاب آسمانی خود را با اسامی و اوصاف مختلفی توصیف نموده که دو مورد از این اوصاف «مجید» و «کریم» است. در آیه ۲۱ سوره بروج در وصف این کتاب می فرماید:« بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجید» « [این آیات، سحر و دروغ نیست] بلکه قرآن با عظمت و ارجمند است»‏ . در آیه ۷۷ سوره واقعه می فرماید: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَریم‏؛به یقین این قرآنی است نفیس و رفیع».

بنابراین «مجید» و «کریم» اوصافی است که خداوند متعال در وصف این کتاب آسمانی فرموده است . موصوف این دو وصف یک کتاب بیش تر نیست.

اما در توضیح معنای این دو وصف باید بگوییم که برای توصیف قرآن به کریم دلایل متعددی ذکر نموده اند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

۱- یعنی کتابی که بر حضرت محمد  نازل شده ، عزیز و گرامی است، چون سخن خدا و وحی الهی است که بر پیامبر فرودآمد .

۲- کریم  به کسی گفته می شود که بسیار بخشنده باشد. قرآن را کریم گویند چون دلایل بسیاری برای رسیدن به حق به انسان ها عطا می کند .

۳- برخی گفته اند کریم اسم جامع است برای چیزی که مورد ستایش قرار گیرد.  قرآن هم چون مایه هدایت ، نور، بیان و حکم هست ، به گونه ای که فقیه به وسیله آن استدلال و از آن برداشت می کند . حکیم از آن کمک می گیرد . به وسیله آن احتجاج می کند . ادیب از آن استفاده می کند. با آن قوی می شود، پس هر عالمی پایه علمی خود را از آن می گیرد، از این رو مورد ستایش همه است.

۴- بعضی گفته اند قرآن کریم است ،چون همه از آن بهره مند می شوند . آن را حفظ می کنند؛ بزرگ و کوچک و پاکیزه و پلید.

۵- سخن چون تکرار شود ، شنونده از آن ملول می شود و چنین سخنی ازچشم می افتد.  برای گوش ملال آور می شود ، ولی  قرآن، عزیز و کریم است . با تلاوت زیاد از قدرش کاسته نمی شود . با مراجعه زیاد به آن کهنه نمی شود . شنونده از آن احساس ملال نمی کند . بر زبان سنگین نمی آید بلکه تازه است و  همیشه باقی است .(۱)

اما منظور از اینکه قرآن مجید است ، یعنی مالک مجد و بزرگواریی است که کتابی مانند آن نیست، زیرا کلام خدایی است که هیچ چیز بالاتر از او نیست . چه مجد و بزرگواری برتر از این که کتاب خدا است؟! کتابی که باطل به آن راه ندارد ، زیرا محفوظ از تحریف است . زیاده و نقصان در آن راه ندارد. پس مرجع نهایی است برای تمام حقایق در تمام زمان ها و شرایط.(۲)

پی نوشت ها:

۱. لباب التاویل فی معانی التنزیل، ج‏۴، ص ۲۴۲.

۲. تفسیر من وحی القرآن، ج‏۲۴، ص ۶

منبع : مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

تاریخچه باور به خدا

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.