خواندن زیارت عاشورای غیر معروفه بهتر است یا زیارت معروفه با یک سلام و لعن؟

0 653

پرسشگر محترم برای امامان علیهم السلام زیارت های مختلف نقل شده که از حیثی بر دو دسته اند:

زیارت های مطلقه یعنی زیارت هایی که برای زمان و امام معین وارد نشده اند مثل زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره.

زیارت های وارد شده برای ایام مخصوص مثل زیارت امام علی(ع) در روز عید غدیر یا همین زیارت امام حسین (ع) در روز عاشورا.

شیخ عباس قمی (ره) در مفاتیح اشاره می کند برای روز عاشورا چند زیارت وارد شده است و ایشان دو زیارت را ذکر می کند و اولی را زیارت عاشورا می خواند و دومی را زیارت عاشورای غیر معروفه می نامد.

زیارت اول در غالب کتاب های زیارت به همان زیارت عاشورا معروف است و منظور از زیارت عاشورا در نقل ها و کتاب ها همین زیارت می باشد که به نقل از امام باقر و امام صادق علیهما السلام وارد شده و از لحاظ سند بسیار معتبر است و از لحاظ ثواب، وعده بسیار به خواننده با اخلاص آن داده شده است.

در این زیارت دو عبارت سلام و لعن است که مستحب است صد بار تکرار شود، ولی زیارت دوم این تکرار را که برای بسیاری سخت است، ندارد و شیخ عباس قمی با یادآوری مشقت این تکرار برای بسیاری از افراد یادآور می شود که زیارت عاشورای غیر معروفه این تکرار را ندارد.

زیارت دومی را  که ایشان برای روز عاشورا نقل می کند، زیارت عاشورای غیر معروف می نامد. صاحب کتاب شفاء الصدور هم می نویسد:

در یکی از کتب مزار (زیارت نامه) قدیم، از زیارت عاشورا روایتی دیگر ایراد کرده که با متن زیارت عاشورای معروف اختلافات فاحش دارد و قابل جمع نیست(که آنها را یک زیارت بدانیم و اختلاف ها را به نقل کنندگان نسبت دهیم)  و صد مرتبه لعن و سلام  را نیز ندارد و در ثواب و اجر  با زیارت عاشورا ی مشهور شریک است.(۱)

به نظر می رسد خواندن زیارت عاشورای معروف بهتر است زیرا آن زیارت از لحاظ سند و اعتبار با زیارت دوم قابل مقایسه نیست و حتی اگر خواننده سلام و لعن را تکرار هم نکند و فقط یک بار بگوید، باز هم به نظر ارجح از زیارت دوم است.

ثواب کامل و فضیلت تامّه زیارت عاشورا  که برابر است با ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار بار جهاد در راه خدا، از آن کسی است که زیارت را آن گونه که مأثور و دستور است، بخواند. به آن چه می‏خواند، ملتزم باشد. کسانی که این زیارت را به طور مختصر می خوانند و لعن ها را فقط یک بار می گویند، گر چه ثواب عظیم می برند (ان شاء الله) ولی ثوابی که وعده داده شده، به تمام و کمال برای کسانی است که تکرار را رعایت کنند.

البته اگر کسی وقت نداشته باشد و هر یک از این دو قسمت را با نیت صد مرتبه بخواند و بعد از خواندن هر یک از آن دو قسمت بگوید: “مأه مرّه” یعنی (۱۰۰ بار) یا یک مرتبه که خواند بگوید “و تسعاً و تسعین مرّه” یعنی (به اضافه ۹۹ بار دیگر)، امید آن است که خداوند ثواب کامل را به او عنایت نماید.

صاحب “قرّه المهج” می‏نویسد: در پاورقی کتاب “شفاء الصدور” ج ۱، ص ۱۱۰ از کتاب “مشحون” به سندش از امیرالمؤمنین (ع) نقل می‏کند که حضرت فرمود: “کسی که زیارت عاشورا (مشهوره) را بخواند، سپس یک دفعه بگوید: “اللهم العنهم جمیعا تسعا و تسعین مرّه” مانند کسی است که صد مرتبه گفته  و این برای کسانی که وقت ندارند، فوزی است عظیم.(۲)

مولی شریف شیروانی از امام هادی نقل می کند که لعن را یک بار کامل بگوید: آن گاه ۹۹بار بگوید: اللهم العنهم جمیعا. در سلام هم یک بار آن را به طور کامل بگوید و بعد ۹۹بار بگوید: « االسلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین »مثل این است که تمام صد لعن و صد سلام را گفته باشد. (۳)

پی نوشت ها:

۱. شفاء الصدور، میرزا ابو الفضل ثقفی، ص۷۶.

۲. جواد بن عباس کربلائی، قره المهج، ص ۱۲۷.

۳. سید علی موحد اصفهانی، زیارت عاشورا و آثار شگفت آن، ص ۱۲۱.

منبع:  مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.