آیا غیر از ایران کشورهای دیگر از قیام حسین علیه السلام ـ مطلع هستند؟

0 17

در رابطه با قیام و حادثه ی عاشورای امام حسین  ـ علیه السلام ـ باید گفت ، که پس از گذشت بیش از ۱۳ قرن هنوز این حادثه رنگ و بوی تازگی به خود دارد و افراد و جوامع مختلف و مجامع مذهبی و غیر مذهبی را متوجه خویش می سازد.
تمامی شیعیان سعی در زنده نگاه داشتن این واقعه ی تاریخی و اهداف آن دارند و از این مهم ، فروگذار نمی کنند با کمی تفحص در گوشه و کنار عالم از ایران گرفته که مرکز شیعه و مدار حفظ این قیام عظیم است تا هند و چین و اروپا و آفریقا و آمریکا می بینیم که مردم این بلاد هنگام ایام عاشورا ، مراسم سوگواری و عزا و ماتم  بر پا می کنند تا خود را از این فیض الهی مستثنی محروم نکرده باشند و گوشه ای از اعتقاد و عشق و علاقه ی خود را به حضرت سیدالشهدا  ـ علیه السلام ـ نشان داده باشند.
وقتی که در ماهیت و چگونگی تشکیل این مراسم و حتی هیئات مذهبی و  تشکیلات بزرگ در سرتاسر عالم می نگریم، مشاهده می‌کنیم اینان اکثراً شیعیان و مسلمانان مهاجری هستند که از کشورهای اسلامی به این سرزمینها هجرت کرده اند و در رگ و خون ایشان رنگ و بوی عاشورا زنده و پا برجاست و خود یا نسلهای گذشته ی  خود در سرزمین خویش سالها این مراسم را با شکوه و عظمت خاص برگزار می کردند.و وقتی در کیفیت برگزاری این مراسم دقت می کنیم می بینیم همان پرچم ها و بیرق ها و علمهای بر افراشته شده در عزای حسین ـ علیه السلام ـ در کشورهای اسلام خصوصاً ایران است که در آن بلاد هم برافراشته است. مثلاً در هند و پاکستان و لندن[۱] و آلمان و امریکا و بعضی کشورهای آفریقایی، مراسم مخصوص عزاداری بر پامی گردد. در هند اهل سنت برای امام حسین ـ علیه السلام ـ مراسم عزاداری بر پامی کنند. از جمله مکانهایی که می توان در حال حاضر برای برگزاری مراسم عزاداری  در اروپابه آن اشاره کرد  مرکز اسلامی مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی در هامبورگ آلمان است که بیش از نیم قرن  مشغول فعالیتهای مذهبی است و در ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین  ـ علیه السلام ـ به بر پایی مراسم مشغول می باشند.[۲] و نیز مرکز جهانی اسلامی لندن حدود سی سال است که زیر نظر بیت مرحوم حضرت ایت الله العظمی گلپایگانی اداره می گردد و هر سال هنگام ایام محرم مبلغین و مرثیه سرایان را از ایران برای هر چه با شکوه تر برپاکردن این مراسم دعوت می کنند و روز عاشورا دسته‌ای در سطح شهر حرکت می کنند به نشانه‌ی عزاداری برای امام حسین ـ علیه السلام ـ که در سال گذشته شاهدان عینی رقمی حدود ۴۰۰۰ نفر شرکت کننده برای آن ذکر کرده اند که خیابانهای شهر مملو از جمعیت می گردد . به علاوه اینکه مستشرقان غربی کتابهای زیادی را به زبانهای غربی درباره تاریخ اسلام و وقایع صدر اسلام چون قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ به رشته تحریر آورده اند . البته ناگفته نماند که این اطلاع از واقعه عاشورا محدود و پراکنده است به گونه ای که باگذشت ایام ، افراد و مجامع بیشتری با این حادثه ی عظیم تاریخی آشنا می شوند و بی شک دولتهای غربی و استکبار جهانی مخالف توسعه این گونه محافل و مجالس می باشند و نقش بزرگی در جلوگیری از روندرشد کمی و کیفی آگاهیهااز حادثه ی عاشورا ایفا می‌کنند.
این احیای واقعه عاشورا ، نمود و سمبل تشیع بوده و باعث همبستگی و اتحاد شیعیان و مسلمانان جهان اسلام شده است به گونه ای که امام خمینی (ره) در صحیفه نور می فرماید : «شما در کجا سراغ دارید که ملتی اینگونه هماهنگ بشود ؟ اینها را در تمام کشورهای اسلامی و ملتهای اسلام ، سیدالشهدا ـ علیه السلام ـ در روز تاسوعا و عاشورا هماهنگ کرده است . بروید هندوستان همین بساط است . پاکستان همین بساط است . بروید اندونزی همین بساط است ، هر جا بروید همین بساط است»[۳] .

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. عاشورا در سرزمینها، نویسنده:عبدالکریم بی آزار شیرازی.
۲. تأملی در نهضت عاشورا، نویسنده:رسول جعفریان.

پی نوشت ها:
[۱]- بی‌آزار شیرازی، عبدالکریم، عاشورا در سرزمین‌ها، قم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج۳، ص۲۱.
[۲]- همان منبع، ج ۳، ص ۸.
[۳] – امام خمینی، صحیفه نور ، ج۱۰، ص۲۱۷.

منبع : اندیشه قم

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.