استفتائات کف زدن
استفتائات کف زدن
حکم دست زدن چیست؟
سوال ۱- در مولودی های اهل بیت (ع) دیده می شود که کف می زنند.
آیا دست زدن در این مجالس جایز است؟
ج: مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) می فرمایند:
(کف زدن فی نفسه و به نحو متعارف اشکال ندارد .)
یعنی دست زدن به تنهایی بدون آنکه با حرامی مقرون شود آن هم به نحو متعارف و عرف مردم اشکال ندارد.
عرف مردم هم یعنی ببینید مردم در مجالس شادی خود
یا در مجالس اعیاد و تشویق و تایید و مانند آن چگونه دست می زنند این نوع کف زدن عرف مردم می باشد.
و فی نفسه اشکال ندارد. اما اگر کف زدن به حدی برسد که از عرف مردم خارج شود
مثلا دست زدن به همراه تکان دادن غیر متعارف سر و بدن و … صورت پذیرد
این نوع دست زدن از عرف مردم خارج می باشد.
که نظر مراجع بزرگ تقلید از جمله آیت الله نوری همدانی در این مورد آن است که
(دست زدن به حد جلف و سبک نباید برسد)
یا حضرت آیت الله بهجت می فرمایند: کف زدن به حد لهو نرسد.
که آن حد جلف و سبک همان حدی است که از عرف مردم خارج باشد و بر خلاف متعارف انجام گیرد.
وگرنه دست زدن معمولی حرام نیست.
حکم کف زدن در مساجد و حسینیه ها
سوال ۲- در مساجد و حسینیه ها آیا دست زدن جایز است؟
ج: مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) می فرمایند:
(… بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نماز خانه ها بر گزار می شود،
به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
در ضمن به فتوای غالب مراجع کف زدن در مساجد در حسینیه ها جایز نیست و باید ترک شود.
مثلا آیت الله فاضل لنکرانی (دام ظله العالی) می فرمایند:
(به طور کلی کف زدن در مساجد و حسینیه ها و اماکن مقدس به هر عنوان که باشد جایز نیست.)
و یا آیت الله نوری همدانی ( دام ظله العالی) می فرمایند:
کف زدن در مساجد و حسینیه ها اشکال دارد. و یا آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) می فرمایند:
در مساجد و حسینیه ها از آن ( کف زدن) پرهیزی شود.
دست زدن طلاب
سوال ۳- حکم دست زدن طلاب علوم دینی در مجالس مولودی اهل بیت (ع) چیست؟
ج: آیت الله بهجت (دام ظله العالی ) حکم دیگران را دارند. اگر چه مناسب آنها نیست.
بهترین کار در مجالس اعیاد
سوال ۴- در مجالس مذهبی و اعیاد بهتر است مجلس را به چه نحوی گرم کنیم؟
ج: حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) در این رابطه می فرمایند:
( … بهتر است با اذ کار شریفه صلوات و امثال آن مجلس مذهبی و اعیاد را گرم کنند.)
و یا در جای دیگر می فرمایند: دست زدن فی نفسه به نحو متعارف … اشکال ندارد
ولی بهتر است فضای مجالس دینی … به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
یا آیت الله نوری همدانی می فرمایند:
برگزاری جشن های مذهبی نیز مناسب است که بر اساس روش مومنان با تکبیر و صلوات همراه باشد
و یا حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (دام ظله العالی) در این رابطه می فرمایند:
در طول تاریخ اسلام و تشیع شعائر مسلمانان ذکر صلوات بوده است.
خصوصا در مجالسی که به نام و یاد ائمه (ع) تشکیل شود
لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علایق خویش را با فرستادن صلوات ابراز دارند.
با این توضیحات بر همگان روشن می شود که ذکر صلوات و تکبیر مناسب تر است به مجالس مذهبی تا کف زدن.
و چون مراجع به اتفاق بر بهتر بودن ذکر صلوات و تکبیر نیست به کف زدن اذعان داشته اند
میتوان چنین پنداشت که اهل بیت (ع) به تکبیر و صلوات فرستادن ما راضی تر هستند تا …
زیرا که در عصر غیبت بر ما وظیفه است که تابع مراجع معظم تقلید باشیم
و وقتی علماء بزرگ ما تکبیر و صلوات را بهتر از کف زدن می دانند بر هر مومن است که اطاعت کند و آنچنان کند که اهل بیت (ع) می خواهند.
ان شاء الله
در یک شبهه آیا کف زدن دارای ثواب است ؟
سوال ۵- برخی مداحان مطرح می کنند کف زدن دارای ثواب است
وهر چه بهتر و محکم تر کف بزنید ثواب بیشتری می برید
و یا می گویند کف زدن و رقص اگر برای اهل بیت (ع) باشد اشکال ندارد. نظر حضرتعالی چیست؟
ج: حضرت آیت الله تبریزی (دام ظله العالی) در این رابطه می فرمایند:
کف زدن و رقص با مجالس معصومین (ع) مناسبت ندارد و لازم است در این مجالس ترک شود
مجالس معصومین (ع) باید طوری باشد که مردم را به یاد خداوند متعال بیندازد
و فضایل و سفارش های معصومین (ع) را برای مردم بیان کنند.
نه این که العیاذ بالله در آن کار حرام انجام شود یا کاری که موجب غافل شدن مردم از خداوند شود
که در این صورت ثوابی بر آن مترتب نمی شود.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظله العالی ) می فرمایند:
کسی که چنین امری را اظهار می دارد لاابالی است و یا جاهل
و اینگونه اشخاص بدعت گذار محسوب می شوند
صحت و یا فساد عمل و یا ثواب داشتن و نداشتن را باید مجتهد جامع الشرایط بفرماید.
در تفسیر نور هم آمده که در طول تاریخ مراسم مذهبی دستخوش تحریف شده است
و گاهی مقدس ترین مراکز محور بالاترین خرافات می شوند.
تبدیل صلوات به کف و سوت در مجامع امروزی پرتویی از تبدیل نماز به سوت و کف زدن آنهاست (کفار و مشرکین)