به خاطر حفظ آبرو مجبور شدم قسم دروغ بخورم، آیا خداوند می بخشد؟

3 6,431

قسم دروغ

سوال :

سلام. اگه یه آدم به خاطر گناهانش توبه کنه و دیگه اصلأ سراغش نره

و بعد از مدتی به خاطر از هم پاشیده نشدن زندگیش دست رو قرآن بزاره و قسم دروغ بگه که من همچین گناهی رو مرتکب نشدم آیا خدا یا قرآن ما رو می بخشند؟

پاسخ :

سلام. بله اگر به خاطر حفظ آبرو مجبور شدید قسم دروغ بگویید توبه نمایید خداوند می بخشد.

قسم در اسلام

در بین مسائل اختلافی، یکی از آنها که خود را نشان می‌دهد مبحث قسم خوردن بغیر خدا و قسم دادن خدا بغیر است که

در عهد پیامبر اسلام بوده و در عهد خلفا و بعد از آن بین شیعه و اهل سنت رواج داشته است.

ولی بعد از آن با وجود آمدن گروه وهابیت،قسم خوردن را شرک و کفر و گوینده و معتقد به آن را مشرک و کافر معرفی می‌نمایند.

یَمین به معنی قسم و سوگند است که در جمیع ابواب منازعات و در کتاب قضاء و شهادات

و هم چنین در کتاب أیمان در مورد کسی که چیزی را بواسطه قسم خوردن بر خود واجب یا حرام می‌کند از آن بحث می‌شود

در اصطلاح فقهی قسم خوردن به ذات خدا یا اسماء خاص خداوند است مثل والله بالله

ذات خدا یعنی بدون اینکه قسم به اسمی از اسماء خدا باشد عباراتی می‌آورد که دلالت بر ذات خدا می‌کند

مثل والذی نفسی بیده:قسم به آن کسی که جانم در دست اوست

مین در اصطلاح به همان معنی بکار میرود که در لغت است اگر چه معنای لغوی اعمّ است

زیرا شامل هر سوگندی می‌شود در حالی که در معنای اصطلاحی هر سوگند خوردنی صحیح نیست

مثلا کسی قسم بخورد کار حرامی را انجام دهد قسمش واقع نمی‌شود و مخالفت با آن کفاره ندارد.

بنابراین بین این دو معنا عموم و خصوص مطلق است

شرایط قسم خورنده

قسم خورنده شرایطی دارد که بدون آنهاقسم منعقد نمی‌شود که عبارتند از:

بلوغ، عقل، اختیار، قصد و عدم منع حاکم شرع از تصرف سوگند خورنده در اموالش بخاطر سفه – ورشکستگی.

بنابراین سوگند بچّه، دیوانه، مجنون ادواری در حال جنونش،قسم آدم مجبور و بی هوش و شخص غضبناک که غضبش شدید باشد

و قصد را از او سلب کند منعقد نمی‌شود و هم چنین قسم آدمی که ممنوع التصرف از مالش است منعقد نمی‌شود

وقسم فرزند با جلوگیری پدر و قسم زوجه با منع زوج منعقد نمی‌شود،

مگر اینکه کاری که قسم بر آن خورده شده انجام واجب یا ترک حرام باشد که در این صورت بدون اذن منعقد می‌شود

شرایط انعقاد قسم

قسمی که در محکمه بکار می‌رود و به دعاوی خاتمه می‌دهد، مدعی سوگند می‌خورد و دعوا ثابت می‌شود

مثلا مدعی در مورد لوث (چیزی که موجب ظن به صدق ادعای مدعی می‌شود مثلا قاتل با چاقو در کنار مقتول بوده یا صورتش خون آلود بوده)

باپنجاه نفرقسم می‌خورد که مثلا زید قاتل پسرش است با سوگند مدعی دعوا ثابت می‌شود.

یا منکرقسم می‌خورد مثلا بگوید من به زید بدهکار نیستم دعوی خاتمه می یابد یا قسمی که شخص بوسیله آن چیزی را بر خود واجب می‌کند

ویا کار حرامی را ترک می‌کند.

قسم بغیر لفظ جلاله الله یا اسماء خاصه خداوند (اسمائی که فقط مختص خداست دیگران در آن شریک نیستند) منعقد نمی‌شود.

باید قسم خورنده بگوید والله من به زید بدهکار نیستم. یا والله اگر کار حرامی انجام دادم ده روز روزه بگیرم.

[۵]

بنابراین اگر کسی قسم بخورد اسم خدا را نیاورد

مثلا بگویدقسم به قرآن من فلان کار را انجام ندادم یا سوگند به پیامبر(صلی الله علیه و آله) یا ائمه اطهار بیاورد بگوید بحق حضرت علی (علیه السلام)، قسمش منعقد نمی‌شود

یعنی اگر مخالفت کرد کفاره ندارد و اگر در دعاوی باشد به آن ترتیب اثر نمی‌دهند

 

3 نظرات
  1. س می گوید

    سلام میخواستم بپرسم اگه کسی برای حفظ آبروش دست روی قرآن بگذارد و دروغ قسم بخورد که فلان کار را نکرده گناهش چیست

    1. ناشناس می گوید

      بله… بعدا توبه نماید

  2. سروش می گوید

    مگه همچین چیزیمیشه برای ابرو دروغ بگی بعد طوبه کنی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.