چرا برای میت سوم و هفتم و چهلم میگیرند اما برای مثال دهم نمیگیرند؟

0 2,538

چرا برای میت میشه سوم و هفتم و چهلم میگیرند؟ چرا مثلا دهم نمیگیرند؟! حکمتش چیه؟

پاسخگو:
۱. این گونه مراسم یک رسم عرفی است که به خاطر تعظیم و احترام میت گرفته می شود و مبنای شرعی ندارد.
۲. برگزاری این مراسم با دستورات شرع مخالفت و ناسازگاری ندارد بلکه اگر از اسراف و مخارج سنگین خالی باشد با سفارش دین به بزرگداشت یاد اموات و هدیه معنوی فرستادن برای آنها هماهنگ است .
۳. در روایات فراوانی سفارش شده برای اموات خود هدیه بفرستید و در توضیح هدیه آن را به دعا و قرائت قرآن و خیرات و مبرات معنا کرده اند و برگزاری این مراسم تامین کننده این هدیه است .

۴. برخی از فقیهان از روایاتی که توصیه به بردن غذا برای نزدیکان میت تا سه روز می کند. از جمله روایتی که پیامبر اکرم که به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از مرگ جعفر بن ابی طالب می فرماید که با عده ای از زنان به خانه اسماء بنت عمیس برود و برای آنها تا سه روز غذا ببرند. استفاده کرده اند که حد عزاداری برای میت تا سه روز می باشد. (حدائق الناضره , ج ۴, المحقق البحرانی).

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است بیشتر از سه روز عزاداری و نشستن در ماتم جایز نیست مگر زوجه که تا انقضاء عده برایش جایز می باشد. (وسائل الشیعه , ج ۲, ص ۹۱۴, انتشارات المکتبه الاسلامیه).

کاربر: اینکه برای امام حسین ما اربعین و شب ۳و۷ عزاداری می کنیم هم به همین منوال است یعنی آن زمان شب چهل (اربعین) و.. برای امام حسین نگرفتند؟؟
یعنی این رسم فقط در ایران انجام می شود و دیگر مسلمانها این کار را انجام نمی دهند؟؟

پاسخگو : سنت بزرگداشت «اربعین» و گرفتن مراسم چهلم ، در میان پیشوایان دین، تنها برای سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام مرسوم و مورد توصیه و تاکید است و آن نیز به دلیل عظمت واقعه کربلا می باشد.

برگزاری اربعین امام حسین (علیه السلام) که مصادف با ۲۰ صفر است از اولین سال (۶۱ ه.ق) برگزار می شده است و این مراسم مورد تائید امامان و بزرگان دین بوده است.
از حضرت ابى محمد حسن بن على عسکرى علیه السّلام، روایت است که فرمود: نشانه‏ هاى مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشترى در دست راست کردن، پیشانى به خاک مالیدن، و با صداى بلند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* گفتن. (درر الأخبار با ترجمه‏، سید مهدى و سید على رضا حجازى و محمد عیدى خسروشاهى‏، ص : ۶۹۳)

پیروان اهل بیت و شیعیان در تمام مراسمی که برای اموات خود می‏گیرند سعی می‏کنند احیاگر راه و رسم امام حسین علیه السلام باشند. به همین دلیل مراسم چهلم برای اموات در بین شیعیان مرسوم است و در بین اهل سنت و دیگر فرق مرسوم نیست.

منبع : پرسمان قرآن 

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.