کشف باستان شناسان از خطوطی که نشان از توسل نوح(ع) به پنج فرد است
توسل حضرت نوح به پنج تن آل عبا
کشف باستان شناسان از لوحی که منقوش به خطوطی است که نشان از توسل نوح(ع) به پنج فرد است
توسل نوح علیه السلام به ۵ تن آل عبا
باستانشناسان روسی چند تخته قطور پوسیده و یک لوح منقوش به خطوطی یافتند و مدعی شدند اینها قطعات جدا شده از کشتی نوح(ع) میباشند. برخی گزارش کردهاند که خطشناسان روسی و چینی بعد از بررسی عنوان کردند که خطوط این لوحها به زبان سامانی یا سامی نوشته شده است. آنها مدعی شدند این حروف و کلمات نشان از توسل نوح(ع) به پنج فرد است که معنای آن جملات بدین شرح است «ای خدای من وای یاور من! به رحمت و کرمت مرا یاری نما! به پاس خاطر این نفوس مقدسه: محمد، ایلیا، شبر، شبیر، فاطمه آنان که همه بزرگ و گرامیاند. جهان به برکت آنها برپاست به احترام نام آنها مرا یاری کن، تنها تویی که میتوانی مرا به راه راست هدایت کنی»[۱]
بیآزار شیرازی در کتاب «باستانشناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن» ادعا کرده است که این لوحها در موزه آثار باستانی مسکو قرار دارند[۲] در حالی که برخی عنوان کردهاند این الواح در موزه واتیکان نگهداری میشوند.[۳] ایلیا در زبان عربی به علی، شبر به حسن و شبیر به حسین ترجمه شده که برخی معتقدند با توجه به اینکه هنوز پژوهش دقیقی در این خصوص صورت نگرفته است این اقوال و شباهتها به پنج تن مورد تردید است.[۴]
کشتی نوح در رشته کوه البرز
کوه سلیمان در رشته کوه البرز یکی دیگر از مکانهایی است که برخی از محققان و باستان شناسان از جمله رابرت کورنیوک به عنوان محل کشتی نوح معرفی کردهاند. او به همراه گروهی در ارتفاع ۱۳ هزارپایی از سطح دریا در شمال غرب شهر تهران موفق به شناسایی یک جسم ۱۲۰ متری شدند که شباهت زیادی به یک کشتی داشت و با توصیفات کتاب مقدس از کشتی حضرت نوح سازگار بود.[۵] هم اکنون دانشمندان آزمایشگاههای «تگزاس» و «فلوریدا» در حال آزمایش و بررسی نمونههای برداشته شده از چوبِ سنگ شده این جسم هستند.[۶] این در حالی است که کوین پیکرینگ یکی از باستانشناسان دانشگاه لندن و متخصص در زمینه سنگهای رسوبی معتقد است؛ شیء یافت شده که به کشتی نوح شبیه است، در اصل از جنس چوب نبوده بلکه لایه نازکی از ماسه سنگهای چخماقی و پوستههای صدفی میباشد.[۷]
با وجود همه شواهدی که در مورد باستانشناسی کشتی نوح مطرح شده است به دلیل اینکه استنادات بهاندازه کافی قابل قبول نبوده و همچنین برخی مستندات در دسترس نبوده و فقط برخی از پژوهشگران به آن دسترسی داشتند بسیاری این ادعاها را نپذیرفتند.[۸]
____________________
۱.بی آزار شیرازی، باستانشناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۴۵؛ گری، «یافتههایی جدید از طوفان نوح»، ۱۳۷۸ش، ص۳.
۲.بیآزار شیرازی، باستانشناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۴۵.
۳.گری، «یافتههایی جدید از طوفان نوح»، ۱۳۷۸ش، ص۳.
۴.بیآزار شیرازی، باستانشناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۴۵.
۵.شیخ شعاعی، مسجد، «بررسی باستانشناسی مکان کشتی نوح از منظر قرآن»، ۱۳۸۵ش، ص۳۳۹-۳۷۳.
۶.شیخ شعاعی، مسجد، «بررسی باستان شناسی مکان کشتی نوح از منظر قرآن»، ۱۳۸۵ش، ص۳۳۹-۳۷۳.
۷.شیخ شعاعی، مسجد، «بررسی باستان شناسی مکان کشتی نوح از منظر قرآن»، ۱۳۸۵ش، ص۳۳۹-۳۷۳.
۸.شیخ شعاعی، مسجد، «بررسی باستان شناسی مکان کشتی نوح از منظر قرآن»، ۱۳۸۵ش، ص۳۳۹-۳۷۳.