آیا پیامبر بعد از مرگ مجددا به جهان رجعت میکند ؟

0 51

اصل اشکال شما به این بر میگردد که
با توجه به آیات سوره مؤمنون، مُردگان امکان برگشت به همین دنیا را ندارند.
اما آیا واقعا چنین است؟
یعنی تفکر بازگشت بعضی از مردگان به این دنیا بر خلاف آیات قرآن است؟
خوب است مقداری بیشتر قرآن را مورد بررسی قرار دهیم، از میان آیات فراوانی که برای امکان رجعت به کار می رود به همین سه مورد اکتفا می شود:
آیه اول درباره امکان رجعت:
اوْ کَالَّذی مَرَّ عَلى‏ قَرْیَهٍ وَ هِیَ خاوِیَهٌ عَلى‏ عُرُوشِها قالَ أَنَّى یُحْیی‏ هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَهَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ کَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَهَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِکَ وَ شَرابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى‏ حِمارِکَ وَ لِنَجْعَلَکَ آیَهً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ کَیْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَکْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیریا همانند کسى که از کنار یک آبادى (ویران شده) عبور کرد، در حالى که دیوارهاى آن، به روى سقفها فرو ریخته بود، (و اجساد و استخوانهاى اهل آن، در هر سو پراکنده بود او با خود) گفت: «چگونه خدا اینها را پس از مرگ، زنده مى‏کند؟!» (در این هنگام،) خدا او را یکصد سال میراند سپس زنده کرد و به او گفت: «چقدر درنگ کردى؟» گفت: «یک روز یا بخشى از یک روز.» فرمود: «نه، بلکه یکصد سال درنگ کردى! نگاه کن به غذا و نوشیدنى خود (که همراه داشتى، با گذشت سالها) هیچ گونه تغییر نیافته است! (خدایى که یک چنین مواد فاسدشدنى را در طول این مدت، حفظ کرده، بر همه چیز قادر است!) ولى به الاغ خود نگاه کن (که چگونه از هم متلاشى شده! این زنده شدن تو پس از مرگ، هم براى اطمینان خاطر توست، و هم) براى اینکه تو را نشانه‏اى براى مردم (در مورد معاد) قرار دهیم. (اکنون) به استخوانها (ى مرکب سوارى خود نگاه کن که چگونه آنها را برداشته، به هم پیوند مى‏دهیم، و گوشت بر آن مى‏پوشانیم!» هنگامى که (این حقایق) بر او آشکار شد، گفت: «مى‏دانم خدا بر هر کارى توانا است». سوره بقره آیه ۲۵۹
این آیه در بیان داستان عزیر یا ارمیا است که وقتی بر بیت المقدس عبور کرد و خانه های ویران شده را ملاحظه نمود برایش جالب بود بداند خداوند چگونه این افراد را میمیراند و سپس زنده می کند، آنگاه خداوند جان او را گرفت و صد سال بعد زنده نمود، حال شما پاسخ دهید:
چه فرقی است میان صد سال مردن و زنده شدن یا هزاران سال؟
رجعت بازگشت هزاران ساله بعضی از خوبان و بدان است، کجای این با قرآن منافات دارد؟؟!!

آیه دوم درباره امکان رجعت:
فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها کَذلِکَ یُحْیِ اللَّهُ الْمَوْتى‏ وَ یُریکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون‏سپس گفتیم: «قسمتى از گاو را به مقتول بزنید! (تا زنده شود، و قاتل را معرفى کند.) خداوند این گونه مردگان را زنده مى‏کند و آیات خود را به شما نشان مى‏دهد شاید اندیشه کنید!»سوره بقره آیه ۷۳.
این آیه درباره همان گاو بنی اسرائیل است، که بهانه های بنی اسرائیلی بخاطر آن مصطلح شد، خلاصه قضیه اینکه کسی کشته می شود قاتلش مشخص نمی شود دستور می رسد گاوی بکشید و به بدن مقتول بزنید تا مقتول زنده شود و قاتلش را معرفی نماید، آنها بعد از بهانه های گوناگون گاوی را کشتند و به بدن مقتول زدند آنگاه آن مقتول زنده شد!
آیا زنده شدن پس از مرگ در همین دنیا مورد تأیید این آیه قرآن نیست؟
قطعا جواب مثبت است!
وقتی یک بار چنین چیزی اتفاق بیافتد پس محال نیست، پس مخالف قرآن نیست،

آیه سوم درباره امکان رجعت:
وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ أَرِنی‏ کَیْفَ تُحْیِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبی‏ قالَ فَخُذْ أَرْبَعَهً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى‏ کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتینَکَ سَعْیاً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌو (به خاطر بیاور) هنگامى را که ابراهیم گفت: «خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى‏کنى؟» فرمود: «مگر ایمان نیاورده‏اى؟!» عرض کرد: «آرى، ولى مى‏خواهم قلبم آرامش یابد.» فرمود: «در این صورت، چهار نوع از مرغان را انتخاب کن! و آنها را (پس از ذبح کردن،) قطعه قطعه کن (و در هم بیامیز)! سپس بر هر کوهى، قسمتى از آن را قرار بده، بعد آنها را بخوان، به سرعت به سوى تو مى‏آیند! و بدان خداوند قادر و حکیم است (هم از ذرات بدن مردگان آگاه است، و هم توانایى بر جمع آنها دارد)». سوره بقره آیه ۲۶۰
وقتی پرندگانی لِه و کوبیده شوند و هر کدام سرکوهی باشند به امر پروردگار و در همین دنیا اجزائشان به هم متصل شده و زنده شده و هرکدام در جای خود قرار گیرند، اجزاء کبوتر اشتباهی با کلاغ و طاووس جمع نشود، قطعا وقتی قرار باشد کسانی در دنیا زنده شوند، فرقی نمی کند اجزاء آن در دریا باشد یا صحرا و کوه و جنگل، آنها نیز زنده خواهند شد.
خلاصه اینکه لازم نیست قیامت شود و قدرت پروردگار در زنده کردن مرده ها به نمایش درآید همین دنیا نیز چنین ظرفیتی دارد.
پس زنده شدن مرده ها در همین دنیا (رجعت) یک اصل قرآنی می باشد.

اما تکلیف آیات زیر چه می شود :
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَهٍ مِنْ طِینٍ«12» ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَهً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ«13» ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ«14»
ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذَلِکَ لَمَیتُونَ«15» ثُمَّ إِنَّکُمْ یوْمَ الْقِیامَهِ تُبْعَثُونَ«16» سوره مومنون
سپس شما بعد از آن بعد از خلق شدن می‌میرید؛سپس در روز قیامت برانگیخته می‌شوید! یعنی الله بصورت واضح میفرماید بعد از اینکه شما را خلق کردیم و همه مراحل خلقت از نطفه تا به دنبال آمدن نوزاد تا جوانی و پیری …… همه را در قران ذکر میکند و بعد میفرماید: سپس شما خواهید مرد ولی نمیفرماید (ثم انکم الی الدنیا ترجعون) بعد از مرگ به دنیا باز خواهید گشت بلکه فورا میگوید (ثُمَّ إِنَّکُمْ یوْمَ الْقِیامَهِ تُبْعَثُونَ ) سپس در روز قیامت زنده میشوید اگر رجعتی میبود باید در ضمن مراحل خلقت آنهم اعلام میشد، اینجا که دیگر شیعه بهانه ندارد تا بگوید (الله از ترس عمر در قرآن ننوشت رجعت به دنیا، تا قرآن را عوض نکنند!!

قرآن کریم کتابی است جامع و سراسر قواعد کلی همراه با استثناهای خاص، تمام مشکل آنگاه رخ می نمایاند که از اهل قرآن که اهل بیت پیامبر است جدا بیافتیم، آن بزرگان می فرمایند القرآن یفسر بعضه بعضا، بعضی از قرآن بعض دیگر را تفسیر میکند.

یعنی قاعده کلی در جائی است و استثناء آن در جائی دیگر، اینکه یک آیه قرآن را بردارید و بدان استناد کنید کار سنجیده ای نیست، باید تمام قرآن را مد نظر داشته باشید.

بنابراین با توجه به نمونه هائی که در پست های قبل مطرح شد، روشن میشود مقصود از آیات سوره مؤمنون یک قاعده کلی است، بلکه همه انسانها در یک سیر تکاملی از نطفه تا مُردار و سپس حشر در روز قیامت قرار دارند، اما این قاعده کلی استثناء دارد که بیان شد.

شیعیان که معتقد به رجعت هستند، هیچگاه نگفتند همه انسانها در همین دنیا مبعوث می شوند بلکه بعضی از آنها (سران کفر و ایمان) بر می گردند، خب چه اشکالی دارد به قاعده کلی (آیات سوره مؤمنون) این استثناء نیز بخورد.

منبع :  پرسمان قرآن 

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.