معنی یا ذالجلال والاکرام
یا ذالجلال والاکرام .این عبارت به دو صفات جلال(تنزیهی) و جمال(تکریمی) خدا دلالت دارد.
ترجمه روان یاذوالجلال والاکرام
ذوالجلال والاکرام : خداوند بزرگی و گرامی کردن /خداوند بزرگی و بزرگوار کردن
۱) ذو در لغت نامه دهخدا: خداوند. صاحب . دارا. مالک
۲)در لغت نامه دهخدا جلال اینچنین معنی شده است: بزرگی؛ کلانی و عظمت و بزرگواری و سرافرازی؛ جاه؛ بلندی رتبه؛ قدرت، قوت؛ شوکت؛ رونق؛ عزت؛ هیبت و وحشت.
جلال از نظر الهیاتی از یک واژه عبری به مفهوم شکوهمند، تابناک، فرهمند، و دارای شان و اقتدار کسب شده است.
۳)معنی اکرام در لغت نامه دهخدا :گرامی داشتن. یعنی پذیرایی کردن و احترام گذاشتن به کسی بر اساس شایستگیاش به گونهای که او احساس لذت کند از این که متناسب با ارزش خویش پذیرایی و مورد توجه قرار گرفته است. اکرام در فرهنگ فارسی معین :بزرگ داشتن ، احترام کردن ۲ – نیکی کردن . ۳ – بزرگداشت ، حرمت . ۴ – احسان ، نیکی
_______________________
در تفسیر نمونه آمده:
ذو الجلال از صفاتى خبر مىدهد که خداوند” اجل” و برتر از آن است (صفات سلبیه) و “اکرام” به صفاتى اشاره مىکند که حسن و ارزش چیزى را ظاهر مىسازد و آن” صفات” ثبوتیه خداوند مانند علم و قدرت و حیات او است. (۱)
در ترجمه المیزان هم آمده:
” ذالجلال والاکرام”، در معناى کلمه” جلال” چیزى از معناى اعتلا و اظهار رفعت خوابیده، البته رفعت و اعتلاى معنوى در نتیجه جلالت با صفاتى که در آن بویى از دفع و منع هست، سر و کار و تناسب دارد، مانند صفت علو، تعالى، عظمت، کبریاء، تکبر، احاطه، عزت، و غلبه.وقتى همه این معانى در کلمه” جلال” خوابیده، باید دید براى کلمه” اکرام” چه باقى مىماند؟
براى این کلمه از میان صفات، آن صفاتى باقى مىماند که بویى از بهاء و حسن مىدهد، بهاء و حسنى که دیگران را واله و مجذوب مىکند، مانند صفات علم، قدرت، حیات، رحمت، جود، جمال، حسن و از این قبیل صفات که مجموع آن ها را صفات جمال مىگویند، هم چنان که دسته اول را صفات جلال مىنامند. اسماى خدایى را به این دو قسمت تقسیم نموده، هر یک از آن ها که بویى از اعتلا و رفعت دارد، صفت جلال، هر یک که بویى از حسن و جاذبیت دارد، صفات جمال مىنامند.
بنا بر این، کلمه” ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ( یا ذالجلال والاکرام ) ” نامى از اسماى حسناى خدا است، که به مفهوم خود تمامى اسماى جلال و اسماى جمال خدا را در بر مىگیرد.مسماى به این نام در حقیقت ذات مقدسه خدایى است.(۲) بنا بر بعض نظر ها این اسم اسم اعظم خداست (۳). در روایت از رسول خدا وارد شده :به “یا ذا الجلال و الاکرام” پناه ببرید.(۴)
____________________
پی نوشت ها:
۱. تفسیر نمونه،ج۲۳فص۱۳۶.
۲. ترجمه المیزان،ج۱۹،ص۱۶۹.
۳. مصباح کفعمی،ص۳۰۶.
۴. اثنا عشر رساله، محقق داماد،ج۸،ص۱۶.
مرکزملی پاسخگویی به سئوالات دینی
سلام چرا اینقدر با کلمات بازی میکنید و از گفتن معنی برخی آیات یا دعاها وقت دیگران میگیرید خداوند ، مردم راضایت به امر را ندارن خودتان را مدیون مردم قرار ندهید بابا بزور ساده بگو معنی یا ذواللجلال و الاکرام چیه خدایا خودت قضاوت و رسیدگی کن چرا اینقدر به وقت و اعکماد مردم به اعتنا هستید
احسنت حرف دل من بود 👏👏
سلام منم میگم چرا آدمو گیچ میکنیند یه کلمه بگو سواب خواص یاذلجلال ول اکرام چیه
خداوند ازتان راضی نیست منظورتان آموختن و یاد دادن نیست دورغ میگوئید حدود یک ساعته میخوام معنی یا ذوالجلال و الاکرام را پیدا کنم آنقدر با کلمات بازی دراوردید تا آخرش هم نتوانستم به جواب ساده ایی برسم
متوجه شدم هدفتان چیز دیگه است نه اموختن
بله
دقیقا
خب عزیزم اولا ک معنی جمله رو نوشته ای صاحب عظمت و بزرگواری! بعدشم معنی تک تک کلمات رو هر چندتا هست نوشته تو میتونی از معنی های کلمه ها از هر کدوم یکی رو انتخاب کنی در کنار هم بگذاری! دیگه فکر نکنم آموزش بهتر از این و واضح تر از این باشه! تو میتونی بگی ای مالک هیبت و وحشت و لایق بهترین احترامها
نظر من توضیح خوبه بعضیها سوادشان کمه باید تفهیم بشوند
سپاسگزارم عزیزم از وقت و انرژیتون ،به نظر بنده عالی بود و کامل و شفاف 🙏💜😇موفق باشید
سلام
خدا حافظت باشه داداش جان مطالب خیلی عالی بودن و خیلی دقیق بهتر از این نمی شد ممنون بابت زحماتت
کلمات و اسماء خدا معنی سطحی تا عمیق دارد. معنی سطحی این اسم خدا را میتوان به این نحو گفت:
ای برترینی که همه خوبیها از توست. یا
ای خدای دارنده مقام بی بدیل که همه خوبیها را داری. یا
ای تنها دارنده مقامی که از هر ضعف و ناتوانی سایر موجودات منزه و برتر از هر موجودی و منشأ خوبیها و وجودی
از نظر زبانشناسی زبان عربی دقیقترین زبان است که خیلی معانی و مختصات را دقیقا میتواند در قالب یک کلمه جای دهد. وقتی با اسماء الهی یا کلمات خدا مواجه میشویم، جزییات دقیقتری در آن گنجانده شده شبیه نشانه های ظاهری وجود خدا تا به مراتب عمق عظمت خدا که قابل فهم به نسبت عمق علم هر فرد است. علامه طباطبایی بیان تخصصی اش را میگوید در کتاب تخصصی اش، در اینجا که محیط عمومی ست، برای خیلیها قابل درک نیست. کسی که متخصص است اگر فهمیده کلام او را باید اینجا آسان بیان کند گرچه قطعا سطح معنی پایین می آید